Jag har ett outnyttjat utrymme på övervåningen i ett torp.
Frågan är om det är möjligt att göra öppningen större?
Jag har tänkt mig att ta bort en halv stock neråt och en och en halv stock uppåt.
Fönstret som finns på gaveln i rummet har överkanten på den tänkta överkanten.
Tacksam för råd
20260614_153600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej och välkommen till forumet!
Ska du förstora öppningen bör du nog bära av vikten från nockåsen på något annat sätt än i dag.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Min tanke var att det fortfarande är 2 hela stockar kvar som bär nocken
 
surris
Du bör nog spara denna så hel som möjligt.
1781522886638.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det var ingefär så jag tänkt. Sedan får man stabilisera stockändarna i sidled. (Någon typ av gåt)
 
Jag har en ny fundering: Om man lastar av nocken med en 455x170 vilande på stocken längst näst längst ner i ett urtag och fäst med fransk skruv i stockarna. Kan man då öka hålet uppåt ytterligare?
 
surris
K Kekire skrev:
Jag har en ny fundering: Om man lastar av nocken med en 455x170 vilande på stocken längst näst längst ner i ett urtag och fäst med fransk skruv i stockarna. Kan man då öka hålet uppåt ytterligare?
Du får nog rita vilken stock du pratar om och hur du tänker. Det handlar inte bara om avlsatning av nock utan hela vägens stabilitet.
 
Ser att jag tänkte fel. Stocken under öppningen är rund och sticker ut utanför stockarna ovanför. En 45x170 på varje sida om öppningen vore mer rätt
 
Ska gavelväggen reglas och klär eller ska den lämnas som den är?
 
Har tänkt klä den
 
Bredden på rummet kommer bara vara strax förbi takstockarna. Vad tänkte du
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.