Ser väldigt stabilt ut. Ska staketet hålla något större djur inne? Annars kan du säkert spara in några kronor till och skippa vinkeljärn och hållplattor het på mitten-raden.
Kanske också förenkla/snåla ytterligare genom att skippa kombon med vinkeljärn och endast köra på hålplattor som du sätter i struvstädet och bockar till en Z-form
Kanske också förenkla/snåla ytterligare genom att skippa kombon med vinkeljärn och endast köra på hålplattor som du sätter i struvstädet och bockar till en Z-form
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Staketet är runt en hundlekgård för en Sheltie på 9kg, inget större djur och han har respekt för inhägnader så inga utbrytningsförsök att vänta där.S Stuff skrev:Ser väldigt stabilt ut. Ska staketet hålla något större djur inne? Annars kan du säkert spara in några kronor till och skippa vinkeljärn och hållplattor het på mitten-raden.
Ja, tänkte också att mittenraden känns lite onödigt med vinkeljärn när allt sitter ihop.
Jag ska testa att bocka en hålplatta också, det kanske räcker, men är osäker på om jag kan få till bockningen så pass bra att det inte glappar för mycket eller blir för tight. Får prova.
Du kan ju annars bara kapa till 4st klossar av samma virke/tjocklek som de liggande brädorna och skruva fast i stolparna som sedan de liggande brädorna vilar på. Sedan en rak mindre hålplatta utanpå som låser det hela. Då slipper du bockning helt och några spillbitar trä är ju billigare än att köpa vinkeljärnhahalj skrev:
Staketet är runt en hundlekgård för en Sheltie på 9kg, inget större djur och han har respekt för inhägnader så inga utbrytningsförsök att vänta där.
Ja, tänkte också att mittenraden känns lite onödigt med vinkeljärn när allt sitter ihop.
Jag ska testa att bocka en hålplatta också, det kanske räcker, men är osäker på om jag kan få till bockningen så pass bra att det inte glappar för mycket eller blir för tight. Får prova.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Balkskoidén går ju att göra i trä, syns mindre än ett metallbeslag.
Protte
Protte
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Jo jag har varit inne på det, men tänker att de små träbitarna lättare spricker när jag drar fast dem och då vittrar sönder snabbare och jag måste byta dem med jämna mellanrum. Men det kanske inte behöver vara nåt problem?S Stuff skrev:Du kan ju annars bara kapa till 4st klossar av samma virke/tjocklek som de liggande brädorna och skruva fast i stolparna som sedan de liggande brädorna vilar på. Sedan en rak mindre hålplatta utanpå som låser det hela. Då slipper du bockning helt och några spillbitar trä är ju billigare än att köpa vinkeljärn
Rätt skruv eller förborra så bör det vara lugnt. Smart idé för övrigt.hahalj skrev:
Produkter som diskuteras: "Trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Måste du använda spikplåt?
Blir en vass kant, ett vasst hörn när staketet hakas av och det ska passeras genom grindlet
Varför inte en brädbit?
Protte
Blir en vass kant, ett vasst hörn när staketet hakas av och det ska passeras genom grindlet
Varför inte en brädbit?
Protte
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Väcker en gammal tråd till liv här. Blev det byggt enligt skissen så du kan dela en bild? Är i samma läge nu och funderar på vad som blir smidigast och snyggasthahalj skrev:
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Så här blev det. Inga spikplåtar, enkla brädstumpar bara. Funkar bra tycker jag, är inte så ofta jag behöver öppna, men det går iaf.Fredrik_bck skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara