hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Jag har ett staket där man tillfälligt och sällan kan behöva öppna upp mellan två stolpar. Det behöver bara fungera så man kan lyfta bort brädorna utan att använda verktyg när det behövs, samt att de sitter kvar om det blåser hårt.
Tänker mig något sådant här, kan det fungera? De lösa brädorna vilar på vinkeljärn och en spikplåt som sitter i brädan bredvid håller stoppar brädan från att ramla ut. Men skruvskallarna som dessa sitter med kommer kanske bli ett problem? Går ju vända vinkeljärnen åt andra hållet så slipper man det, men det blir lite fulare.
Någon som har nån bättre idé? Tar gärna emot tips på andra lösningar.
Tänker mig något sådant här, kan det fungera? De lösa brädorna vilar på vinkeljärn och en spikplåt som sitter i brädan bredvid håller stoppar brädan från att ramla ut. Men skruvskallarna som dessa sitter med kommer kanske bli ett problem? Går ju vända vinkeljärnen åt andra hållet så slipper man det, men det blir lite fulare.
Någon som har nån bättre idé? Tar gärna emot tips på andra lösningar.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Balkskor mellan stolparna kanske är snyggare?
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/balkskor/balksko-invandig-2000023648
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/balkskor/balksko-invandig-2000023648
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Det handlar ju lite om hur staketet ser ut idag vad som blir bästa lösningen.
Med brädor som är "mellan" stolparna hade jag gått på balkskolösningen. Med brädor som är utanpåliggande som i din första skiss har jag väl oftast sett u-formade vinkeljärn som håller brädorna. Du vill ju att brädorna som utgör själva "grinden" skall liva med resten.
Med brädor som är "mellan" stolparna hade jag gått på balkskolösningen. Med brädor som är utanpåliggande som i din första skiss har jag väl oftast sett u-formade vinkeljärn som håller brädorna. Du vill ju att brädorna som utgör själva "grinden" skall liva med resten.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Staketet ser ut som på bilden, med u-formade vinkeljärn hade det varit enkelt och snabbt att fixa något. Jag har letat men inte hittat vinkeljärn av den modellen, men man skulle väl kanske kunna utgå från en balksko och fixa till det med vinkelslipen... dock är brädorna 28 mm och med den minsta balkskon som är 45 mm blir det rätt mycket glapp.tensiden skrev:
Det handlar ju lite om hur staketet ser ut idag vad som blir bästa lösningen.
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Har sett lösning där hela sektionen som ska tas bort hålls ihop av en stående stolpe i fyrkantsrör i vardera ände. Denna sticks sedan ner i en bygel eller motsvarande som fäst nertill på anslutande staketstolpe. allternativt skjuts/ställs fyrkantsröret i ett större fyrkantrör som slås ner i marken. Låses sedan upptill men en liten skjutregel på vardera sida. Går säkert bra att lösa med träreglar också om man inte vill jobba med stålrör. Fördelen med stålrör är väl att man då kan använda lite nättare dimensioner.
Logga in
Skapa konto
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Snyggt! Intressant idé det också. Med träreglar isåfall.S Stuff skrev:Har sett lösning där hela sektionen som ska tas bort hålls ihop av en stående stolpe i fyrkantsrör i vardera ände. Denna sticks sedan ner i en bygel eller motsvarande som fäst nertill på anslutande staketstolpe. allternativt skjuts/ställs fyrkantsröret i ett större fyrkantrör som slås ner i marken. Låses sedan upptill men en liten skjutregel på vardera sida. Går säkert bra att lösa med träreglar också om man inte vill jobba med stålrör. Fördelen med stålrör är väl att man då kan använda lite nättare dimensioner.
[bild]
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Det är 2 meter mellan stolparna, skulle behöva bli ett regelverk och ganska kraftiga varmförzinkade gångjärn med grindlås som skulle kosta en hel del. Behöver göra sammanlagt fyra öppningsbara sektioner utmed staketet och med tanke på att det ytterst sällan blir aktuellt att öppna så kan jag inte motivera den kostnaden. Så nej, grindar blir det inte.S Stuff skrev:
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Well, jag tror ändå jag landar i en kombolösning med vinkeljärn och hålplattor, typ denna. Blir billigt och enkelt och löser uppgiften. Sätter tre 45x45 reglar på baksidan så lyfter man enkelt av hela sektionen. Eventuellt med snedsträvor om det inte blir tillräckligt stabilt.
Tack alla för tips och idéer.
Tack alla för tips och idéer.
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "hålplattor"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg