Ska renovera ett hus från 30-talet och funderar på om vi kan öppna upp väggarna mot kattvinden samt innetaket så vi får öppet till nock.
Tilläggsisolera bjälklag.

Vi tar in byggfirma men tänkte kolla här först.
Är det görbart?

Bonusfråga: Varför går det upp ett rör från radiatorn till vinden? Samma i rummet på andra sidan..
 
  • Öppen kattvind i ett gammalt hus med synliga träbjälkar och lutande tak, ej isolerad vägg och takbjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt rum med blommigt tapetserade väggar, orange heltäckningsmatta och en vit radiator under fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I de allra flesta sådana hus är kattvindsväggarna bärande och en del av takstolarnas konstruktion. (Inte ämnet för tråden, men jag har svårt att förstå dessa ideliga önskemål om att ta bort kattvindsväggar i diverse hus. Det är ju fantastiskt praktiskt att ha kattvindar! )

De mystiska rören går gissningsvis till expansionskärl (och/eller varmvattenberedare) på vinden.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 2 till
  • Laddar…
H Henrik Vamos skrev:
Ska renovera ett hus från 30-talet och funderar på om vi kan öppna upp väggarna mot kattvinden samt innetaket så vi får öppet till nock.
Tilläggsisolera bjälklag.

Vi tar in byggfirma men tänkte kolla här först.
Är det görbart?

Bonusfråga: Varför går det upp ett rör från radiatorn till vinden? Samma i rummet på andra sidan..
Hittade den här gamla tråden. Vi flyttar in i ett hus i början av april- byggt 1944, rummen på ovanvåning ser väldigt likt ut din bild. Planen är att öppna upp innertaket på ovanvåning.
Hur gick det för er? Öppnade ni upp till nock?
 
Juul Juul skrev:
Hittade den här gamla tråden. Vi flyttar in i ett hus i början av april- byggt 1944, rummen på ovanvåning ser väldigt likt ut din bild. Planen är att öppna upp innertaket på ovanvåning.
Hur gick det för er? Öppnade ni upp till nock?
Det var ett förberedande inför ett husköp som aldrig blev av.
Vi utförde alltså aldrig något i huset.
 
  • Gilla
Juul
  • Laddar…
Juul Juul skrev:
Hittade den här gamla tråden. Vi flyttar in i ett hus i början av april- byggt 1944, rummen på ovanvåning ser väldigt likt ut din bild. Planen är att öppna upp innertaket på ovanvåning.
Hur gick det för er? Öppnade ni upp till nock?
Jag har gjort den operationen hyfsat nyss och allt gick bra. Jag trillade lite med takstolarna för att få väggar och annat som jag hinner ha. Blev en del extra balkar osv. Har kort osv på det mesta
 
Gammal tråd men i vårt gamla hus från 20-talet som hade en gammal vedeldad panna i källaren så gick ett rör upp till vinden och sedan rakt ut genom fasaden. Elda man på för mycket så fick man en fontän av kokande vatten där.
 
Juul Juul skrev:
Hittade den här gamla tråden. Vi flyttar in i ett hus i början av april- byggt 1944, rummen på ovanvåning ser väldigt likt ut din bild. Planen är att öppna upp innertaket på ovanvåning.
Hur gick det för er? Öppnade ni upp till nock?
Vi har nyligen gjort den resan i vårt sommarhus i ett rum, och håller nu på med rum nummer två på ovanvåningen. Har en tråd om det som kanske går att hitta i min profil, annars kan jag nog länka dit här.
 
  • Gilla
Juul
  • Laddar…
G Gunnar Gran skrev:
Jag har gjort den operationen hyfsat nyss och allt gick bra. Jag trillade lite med takstolarna för att få väggar och annat som jag hinner ha. Blev en del extra balkar osv. Har kort osv på det mesta
Kul! Du får gärna dela bilder och lärdomar, om du vill.
 
Terje Sohlberg Terje Sohlberg skrev:
[länk]
Riktigt snyggt Terje. Invändigt ser det väldigt likt ut vårt kommande projekt. Vårt hus är dock inte timmrat, så kanske skiljer sig när det kommer till hållfasthet och konstruktion etc. Men slutresultatet hoppas jag blir likt ert!
 
  • Gilla
Terje Sohlberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.