Ska renovera ett hus från 30-talet och funderar på om vi kan öppna upp väggarna mot kattvinden samt innetaket så vi får öppet till nock.
Tilläggsisolera bjälklag.
Vi tar in byggfirma men tänkte kolla här först.
Är det görbart?
Bonusfråga: Varför går det upp ett rör från radiatorn till vinden? Samma i rummet på andra sidan..
Tilläggsisolera bjälklag.
Vi tar in byggfirma men tänkte kolla här först.
Är det görbart?
Bonusfråga: Varför går det upp ett rör från radiatorn till vinden? Samma i rummet på andra sidan..
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
I de allra flesta sådana hus är kattvindsväggarna bärande och en del av takstolarnas konstruktion. (Inte ämnet för tråden, men jag har svårt att förstå dessa ideliga önskemål om att ta bort kattvindsväggar i diverse hus. Det är ju fantastiskt praktiskt att ha kattvindar! )
De mystiska rören går gissningsvis till expansionskärl (och/eller varmvattenberedare) på vinden.
De mystiska rören går gissningsvis till expansionskärl (och/eller varmvattenberedare) på vinden.
Hittade den här gamla tråden. Vi flyttar in i ett hus i början av april- byggt 1944, rummen på ovanvåning ser väldigt likt ut din bild. Planen är att öppna upp innertaket på ovanvåning.H Henrik Vamos skrev:Ska renovera ett hus från 30-talet och funderar på om vi kan öppna upp väggarna mot kattvinden samt innetaket så vi får öppet till nock.
Tilläggsisolera bjälklag.
Vi tar in byggfirma men tänkte kolla här först.
Är det görbart?
Bonusfråga: Varför går det upp ett rör från radiatorn till vinden? Samma i rummet på andra sidan..
Hur gick det för er? Öppnade ni upp till nock?
Det var ett förberedande inför ett husköp som aldrig blev av.Juul skrev:
Vi utförde alltså aldrig något i huset.
Jag har gjort den operationen hyfsat nyss och allt gick bra. Jag trillade lite med takstolarna för att få väggar och annat som jag hinner ha. Blev en del extra balkar osv. Har kort osv på det mestaJuul skrev:
Gammal tråd men i vårt gamla hus från 20-talet som hade en gammal vedeldad panna i källaren så gick ett rör upp till vinden och sedan rakt ut genom fasaden. Elda man på för mycket så fick man en fontän av kokande vatten där.
Vi har nyligen gjort den resan i vårt sommarhus i ett rum, och håller nu på med rum nummer två på ovanvåningen. Har en tråd om det som kanske går att hitta i min profil, annars kan jag nog länka dit här.Juul skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/oppna-upp-till-nock-i-aldre-hus.509420/Terje Sohlberg skrev:
Klicka här för att svara

