Suvi5700
A Alexandra Nilsson1 skrev:
Nu har vi öppnat upp lite mer.

Vi har öppnat upp lite mer nu. Det jag trodde var balk vilar på reglar men förstår inte hur den har med taket att göra. Å andra sidan har jag utb i socialt och inte bygg 😅 så vad vet jag…
Men vad fint. Då ska ni säkert kunna fixa er öppnare planlösning. Riv ni på utan problem. Kan inte se någon bärande del där.
Hemskt att folk är så snabba här i forumet att be er kontakta konstruktörer m.m.

Karrock
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Men vad fint. Då ska ni säkert kunna fixa er öppnare planlösning. Riv ni på utan problem. Kan inte se någon bärande del där.
Hemskt att folk är så snabba här i forumet att be er kontakta konstruktörer m.m.
Det är också tråkigt att stå med ett "rasat" hus för att någon främling på internet uppmuntrat en att köra på. Att ta ordentliga bilder och titta på ritningar är ändå minimum för ett seriöst svar.

Det är ett elemenhus. Såna är väl dessutom lite speciella i sin uppbyggnad.

• Gilla
NyKarin och 2 till
  • Laddar…
J
Vägg nr 2, vilken menar du då?

Här är andra ritningar jag fann
I den ritningsförteckningen så fanns en numrering i dom numera borttagna ritningarna..
Dom nya du lagt upp är en bjälklagsritning så den hjälper inte..

Men i denna bilden finns inga bärande balkar eller liknande så denna del kan du ta bort..

• Rivet väggparti med ställning och isolering, utan bärande balkar, med spillmaterial och liten stegpall framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jansson69 skrev:
I den ritningsförteckningen så fanns en numrering i dom numera borttagna ritningarna..
Dom nya du lagt upp är en bjälklagsritning så den hjälper inte..

Men i denna bilden finns inga bärande balkar eller liknande så denna del kan du ta bort..
Jag förstår. Tack.
Vi har alltid fått höra att väggen är bärande 😅
Vet du vad det är för något uppemot väggen, det med hål i? Och varför man satt reglar i reglar som inte är förankrat i taket?

J
Jag förstår. Tack.
Vi har alltid fått höra att väggen är bärande 😅
Vet du vad det är för något uppemot väggen, det med hål i? Och varför man satt reglar i reglar som inte är förankrat i taket?
Den översta regeln med hål i är hammarbandet för väggen är inte stolparna fästa i denna?

Är detta bara masonit eller vad är detta?

• Bild av träkonstruktion med hammarband och skivmaterial, möjligen masonit, som visar hål och infästning för eventuell väggkonstruktion.
    Skapa konto
J Jansson69 skrev:
Den översta regeln med hål i är hammarbandet för väggen är inte stolparna fästa i denna?

1. Nej tror inte det.
2. Ingen aning 😅🤷🏼‍♀️

J
1. Nej tror inte det.
2. Ingen aning 😅🤷🏼‍♀️
Om du känner på dom bruna små skivorna lossnar dom?

Karrock
J Jansson69 skrev:

Det där är väl masonit från sidorna i sönderslagna element? Antingen som en del i ursprungligt montage, eller när vägghålet byggdes. Elementhus är inte regelstommar.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Suvi5700
Karrock Karrock skrev:
Det är också tråkigt att stå med ett "rasat" hus för att någon främling på internet uppmuntrat en att köra på. Att ta ordentliga bilder och titta på ritningar är ändå minimum för ett seriöst svar.

Det är ett elemenhus. Såna är väl dessutom lite speciella i sin uppbyggnad.
Absolut, håller med dig. Har inte sagt något annat heller förrän nyss. Då hon postade mer bilder

J
Karrock Karrock skrev:
Det där är väl masonit från sidorna i sönderslagna element? Antingen som en del i ursprungligt montage, eller när vägghålet byggdes. Elementhus är inte regelstommar.
Ja så är det!

J
Ja det är masonit som reglar..

Karrock
Är det den här väggen?
Ritning av ett bottenplan där ett sovrum och ett vardagsrum är markerade; en vägg är manuell markerad med blå penna.
Skapa konto

Jag skulle ha byggt en avväxling kring det nya hålet för säkerhets skull. Det är inte tydliga bärande delar på bilderna, men om det hålet är byggt av förra ägaren behöver det inte vara rätt gjort. Den stora gråa regeln och skivverkan kan ha burit upp det ok.
En ny lösning med största möjliga regel som har stöd uppåt mot den med massa hål i, och nedåt på ben av två reglar per sida blir inte dyrt, och lär inte skada även om det kanske inte behövs.

Tänk på att takets element kan vara skarvade rakt ovanför orginalväggen.

Ps. Jag har bott i ett elementhus med samma orginal planlösning.... Byggår 1955

- Huset har alltså källare och entréplan? Inget andra plan?
- Vilken lutning på taket har ni? Är det fackverkstakstolar?

Spännvidden är ca 7.2 m enligt dina bifogade ritningar - om takstolarna skall vara fribärande (speciellt med tanke på att huset är från 1950-talet) så bör dessa vara fackverkstakstolar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.