J
A Alexandra Nilsson1 skrev:
Yes!
Jag ser ett hammarband och ett överstycke i materialet 45x70 stämmer det om du mäter och sedan skivtäckning, ser ingen balk det är väl tomt bakom väggskivan?

Blev ju dock katastrofal bild men om man kikar på orgi

är du konstruktör tro? 😅 vi har alla ritningar från när huset byggdes.
Ja jag arbetar som byggnadskonstruktör :).
Om du tar ett par bilder i hålet så blir det lättare att avgöra om väggen faktiskt är bärande eller inte. (förutsatte att den var det). Om du har konstruktionsritningar blir det lättare att avgöra om väggen faktiskt är bärande.

Suvi5700
J Jansson69 skrev:
Ser ingen balk alls?
Ser inte jag heller. Och är väggen längs med husets långsida så är den nog inte bärande.
Börja plocka ner all gips och ta sen ny bild

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Suvi5700
Är det inte det som är bakom trägrejen på den lilla öppningen vi gjort upptill? 😅🙈
Nä ser inte så ut

P
Men det "bruna" ser ju ut som att det har varit en öppning just där tidigare.

Sen behöver inte en bärande vägg ha en 'balk'.
Jag har byggt bärande väggar med vanliga reglar.
Visserligen fick väggen stående reglar på 45cc, kortlingar emellan och sen hammarbandet bestod av två reglar med 90graders vridning emellan varandra.

Sen bara för väggen går längs huset behöver inte betyda bärande. Bärande beror även på takstolskostruktion, spännvidd, belastning och var på brädden av huset väggen är. Det kanske är en annan längsgående vägg som är den bärande eller så är det spritt på flera väggar.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Men det "bruna" ser ju ut som att det har varit en öppning just där tidigare.

Sen behöver inte en bärande vägg ha en 'balk'.
Jag har byggt bärande väggar med vanliga reglar.
Visserligen fick väggen stående reglar på 45cc, kortlingar emellan och sen hammarbandet bestod av två reglar med 90graders vridning emellan varandra.

Sen bara för väggen går längs huset behöver inte betyda bärande. Bärande beror även på takstolskostruktion, spännvidd, belastning och var på brädden av huset väggen är. Det kanske är en annan längsgående vägg som är den bärande eller så är det spritt på flera väggar.
Ja jag har pratat med tidigare ägare av huset och det bruna där (som är dekorplast 😅) är en tidigare öppning, så just där är det ju inget bärande. Tänker jag.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Om öppningen ska göras bredare behövs en ny kraftigare balk och nya pelare till den. För att få rätt dimensioner till dem behöver en byggkonstruktör göra beräkningar utifrån snözon, takkonstruktion, takbeläggning, vikt ovanifrån etc.

Att en öppning inte längre behövs någon annanstans på väggen påverkar inte.
Avskräck nu inte Alexandra genom att förstora detta.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Suvi5700
Ja jag har pratat med tidigare ägare av huset och det bruna där (som är dekorplast 😅) är en tidigare öppning, så just där är det ju inget bärande. Tänker jag.
Så bra.

Enligt gamla ritningar är det en bärande vägg utförd med grundmursavjämning som bärande vägg
Icke bärande vägg utförd med….
Var det tom

J
Men den ritningen visar källare, är väggen du ska riva i källaren eller våningen ovan?

J Jansson69 skrev:
Men den ritningen visar källare, är väggen du ska riva i källaren eller våningen ovan?
Ja men tack, nu satt jag och kikade på ritningen noga och fick inte till det med hur vår entréplan är byggd. Den är ovanför källaren vi ska riva 😅 Dock hittar jag inte sån här dok om väggarna i entréplan tyvärr

J
Ja men tack, nu satt jag och kikade på ritningen noga och fick inte till det med hur vår entréplan är byggd. Den är ovanför källaren vi ska riva 😅 Dock hittar jag inte sån här dok om väggarna i entréplan tyvärr
Ta bort ritningen ifrån inlägget för den är orelevant för din vägg..
För vägg nr:2 är bärande för erat golv, så jag misstänker att ni har självbärande takstolar på entrévåningen och då är inte väggen du river bärande..

J Jansson69 skrev:
Ta bort ritningen ifrån inlägget för den är orelevant för din vägg..
För vägg nr:2 är bärande för erat golv, så jag misstänker att ni har självbärande takstolar på entrévåningen och då är inte väggen du river bärande..
Vägg nr 2, vilken menar du då?

Här är andra ritningar jag fann

Vägg nr 2, vilken menar du då?

Här är andra ritningar jag fann

• Ritning över bottenbjälklag med måttangivelser och montering riktlinjer. Innehåller detaljerad layout med markeringar för golvlack och badrumsgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitekturritning av ett hus bottenplan med rum markerat: vardagsrum, sovrum, kök, badrum och hall. Total yta 64,11 m².
    Skapa konto
  • Ritning som beskriver grundmursavjämning för källarväggar, med specifikationer för bärande och icke bärande väggar och instruktioner för slamning och spiklotsar.
    Skapa konto
Nu har vi öppnat upp lite mer.
K K0nstruktören skrev:
Ja jag arbetar som byggnadskonstruktör :).
Om du tar ett par bilder i hålet så blir det lättare att avgöra om väggen faktiskt är bärande eller inte. (förutsatte att den var det). Om du har konstruktionsritningar blir det lättare att avgöra om väggen faktiskt är bärande.
Vi har öppnat upp lite mer nu. Det jag trodde var balk vilar på reglar men förstår inte hur den har med taket att göra. Å andra sidan har jag utb i socialt och inte bygg 😅 så vad vet jag…

• Öppnad vägg med synliga reglar och isolering. Kablage och uttag synliga, fokus på konstruktion.
    Skapa konto
  • Rivningsarbete i ett rum med avslöjad trä- och isolationsstruktur. Skräp och träbitar ligger på golvet, en stegpall står mot väggen.
    Skapa konto
  • Väggkonstruktion med träreglar och isolering exponerad efter att väggen öppnats upp i ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.