Hej!
Vi tittar efter hus och många där vi bor är ungefär samma konstruktion från 20-talet. Från det jag kikar på just nu har en stor bit av den ursprungliga tomten, en hörntomt, styckats av, vilket gör att entrén nu vätter åt helt fel håll, rakt bort från vägen. Det
gör att man när man kommer från husets nya adress möts av det som i original var husets baksida. Det får mig att undra:
- Kan man öppna upp en entré i en vanlig vägg i ett 20-talshus? hur är väggarna konstruerade, vet man det bara av tidsepoken? Det skulle i så fall vara i samband med att man byter fasad (sliten eternit) och tilläggsisolerar.
- Får man generellt göra såna ändringar i husets karaktär? Jag antar att man kontaktar en konstruktör och sen söker bygglov? Det skulle ju bli knasigt jämfört med originaltanlken och det är ju lite sorgligt, men det mest knasiga tycker jag är att den ursprungliga entrén till huset skurits bort.
Vad skulle det tänkas kosta, att riva eternit, öppna upp entré och något mer fönster så att baksidan får mer karaktär av framsida, tilläggsisolera och låta bygga träpanel istället?
Se bilder för ursprunglig (konstig) planlösning och min tanke på ny ytterdörr/entré (det rödmarkerade) .