Se bilderna.
Är en ihålig järnkonstruktion med hål i båda ändar (den nedre är riktad nedåt). Antar att tanken är att luften passerar och värms upp på vägen och ska värma upp stugan bättre men funkar det verkligen?
Är ju inte jättesnyggt så om effektiviteten är medioker så slänger jag ut den.
Har varit lite för varmt så har inte testat eldstaden än
Är en ihålig järnkonstruktion med hål i båda ändar (den nedre är riktad nedåt). Antar att tanken är att luften passerar och värms upp på vägen och ska värma upp stugan bättre men funkar det verkligen?
Är ju inte jättesnyggt så om effektiviteten är medioker så slänger jag ut den.
Har varit lite för varmt så har inte testat eldstaden än
Den där värmer hela huset lätt! Mycket effektiv.
Men se upp! Luften som kommer ut där uppe kan bli mycket het, flera hundra grader så ett brännbart föremål på någon dm avstånd kan fatta eld.
Man kan förbättra den ytterligare genom att sätta en 12V datorfläkt som blåser in där nere.
Funktionen kommer från gamla eldstäder i slott där inmurade luftkanaler nära elden värmde luften och läpptes ut på övre våningar.
Men se upp! Luften som kommer ut där uppe kan bli mycket het, flera hundra grader så ett brännbart föremål på någon dm avstånd kan fatta eld.
Man kan förbättra den ytterligare genom att sätta en 12V datorfläkt som blåser in där nere.
Funktionen kommer från gamla eldstäder i slott där inmurade luftkanaler nära elden värmde luften och läpptes ut på övre våningar.
Klicka här för att svara

