9 986 läst ·
21 svar
10k läst
21 svar
Opålitlig spänningsdetektor
Komiskt! Chefen på en elinstallationsfirma fick en stöt efter att ha litat på en phasen-penna.LAINE skrev:Korrekt uppfattning, var ute med chefen på ett mindre eljobb. Då tar han fram en mycket sliten "Phasen penna" och kollar om det finns spänning i uttaget innan han byter det. Den indikerar inte på spänningen, och chefen börjar skruva. Vilken kyss han fick!
Jag använder en Phasen dagligen, men i fickan hos hemmapularen platsar den inte om man ska tänka på säkerheten.
Jag menar, hur många säkerhetsställer att pennan fungerar på en känd spänningssatt ledning innan?
Man kan alltså inte lita på en Phasen-penna! Men kan man lita på kompetensen på dem som vi ska anlita för att vi själva är inkompetenta, eftersom de själva är tveksamt kompetenta som litar på en Phasen-penna? :S
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jag brukar faktiskt testa phasen penna eller multimeter mot en känd spänning BÅDE före och efter att jag mätt på det jag skall kontrollera. Vill inte riskera att indikationen före var det sista liv mätaren gav ifrån sig på nuvarande batterier.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Vad är det för spänningsdetektor det handlar om? Menar du en sån låda med steglös inställning av känsligheten så är det inte så man ska använda den, menar du en Phasen-penna eller liknande så brukar den funka bra för att indikera ifall det finns spänning, ha ledare separerade och håll den ett tag, lyser den är det läge att ta en säkring till. Testa den efteråt och lita inte på något instrument till 100 %.
Det är en beröringsfri detektor typ "Phasen".
Jag tror att problemet i mitt fall är inducerade spänningar från intilliggande kablar i väggen som.
Slutsatsen för mig blir ändå: Lita aldrig 100% på något instrument utan att dubbelkolla. Speciellt inte beröringsfria typ Phasen.
Jag tror att problemet i mitt fall är inducerade spänningar från intilliggande kablar i väggen som.
Slutsatsen för mig blir ändå: Lita aldrig 100% på något instrument utan att dubbelkolla. Speciellt inte beröringsfria typ Phasen.
Det finns mycket som kan få den att reagera men då är det helt i sin ordning, värre hade varit om den inte hade indikerat fast det funnits spänning.
Det finns även en typ av Phasen som du håller runt ledaren, men som du sagt är den mest för att hitta trasiga säkringar och liknande.
Det finns även en typ av Phasen som du håller runt ledaren, men som du sagt är den mest för att hitta trasiga säkringar och liknande.
Slutledning...LAINE skrev:Korrekt uppfattning, var ute med chefen på ett mindre eljobb. Då tar han fram en mycket sliten "Phasen penna" och kollar om det finns spänning i uttaget innan han byter det. Den indikerar inte på spänningen, och chefen börjar skruva. Vilken kyss han fick!
Jag använder en Phasen dagligen, men i fickan hos hemmapularen platsar den inte om man ska tänka på säkerheten.
Jag menar, hur många säkerhetsställer att pennan fungerar på en känd spänningssatt ledning innan?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden