Har en shelly pro 1 som styr en kontaktor för att koppla in/ur vvb. Den ska varje dag kl 05.59 koppla ur och 22.01 koppla in.
Dock missar den ibland vissa dagar. Se logg. Här missar den tisdag den 10e feb helt. Detta har nu hänt 2 till 3 ggr, till synes helt slumpmässigt. Någon som vet varför? Eller upplever shelly som opålitlig?

• Logg från Shelly Pro 1 med tidstämplar som visar aktiveringar för VVB i tvättstugan mellan 9 och 12 februari.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schema för Shelly Pro 1, visar veckodagar, av/på-tider 22:01 och 05:59, och firmwareuppdatering vid midnatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Hur stabil är uppkopplingen? Har märkt att en shelly som jag har som sitter lite svajigt till ibland missar. Har därför lagt in lite logik som försöker slå till två gånger med lite fördröjning.

Har en annan som nån gång ibland missar att slå till (men har aldrig noterat att nån shelly missat att slå ifrån?), trots bra wifi. Jag har inga pro enheter.

Inte 100% stabilt, men tillräckligt för mina behov.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Uppkopplingen är stabil.
Ska lägga till dubbla från och tillslag.
men det bekräftar att shelly är lite svajig produkt.

Var ligger automatiseringen programmerad med shelly? Är det i enheten, en gateway, eller någon server?

Måste väl vara i enheten antar jag.

Det verkar skumt? Enkla scheman lagras och exekveras på själva Shellyn, så den är varken beroende av molntjänster/internet eller ens fungerande WiFi så länge klockan har ställt in sig.

slothy slothy skrev:
Var ligger automatiseringen programmerad med shelly? Är det i enheten, en gateway, eller någon server?
Ja det är i enheten i sig, sen kan man släcka andra Shelly enheter och då krävs wifi såklart.

Jag har haft någon av min Gen 3 Shellys som buggat ur någon gång, hade en där kontaktorn slog på av kontinuerligt i någon minut bland annat. Men uppdaterade och då försvann problemet. Man kan också fabriksåterställa enheten och se om det löser det tänker jag.

Skumbergh Skumbergh skrev:
Har en shelly pro 1 som styr en kontaktor för att koppla in/ur vvb. Den ska varje dag kl 05.59 koppla ur och 22.01 koppla in.
Dock missar den ibland vissa dagar. Se logg. Här missar den tisdag den 10e feb helt. Detta har nu hänt 2 till 3 ggr, till synes helt slumpmässigt. Någon som vet varför? Eller upplever shelly som opålitlig?
Prova o sätt in ett rc filter för att förhindra störningar
https://www.styrahem.se/p/712/skydd...MIwcWWhtPUkgMV2UeRBR2xzQc2EAQYASABEgLTFPD_BwE

• Gilla
Skumbergh
  • Laddar…
Kolla/byt kondensatorerna i shellyn

Är det säkerställt att det är enheten som felar och inte loggningen?

Nja. Båda skulle jag säga. Kan genom att titta på effektavgiften för just en viss dag se att vvb gick och loggen visar att shellyn inte slagit ifrån. Vid ett annat tillfälle så slog shellyn i från men inget skrevs till loggen.

Z zwanzig skrev:
Kolla/byt kondensatorerna i shellyn
Ska det behövas på en helt ny shelly?

Attitudeswe
Min shelly pro har varit i drift ett år att gjort vad den skall. Jag har förvisso inget schema utan styr den med lokalt API som effektvakt av VVB.

• Gilla
Skumbergh
  • Laddar…
Ok förstår. Frågan är om shelly pro 1 på DIN-skena har samma problem?
Funderar på att byta shellyn mot en vanlig theben kopplingsur, om felen fortsätter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.