Hej!
Jag är intresserad av ett litet hus men har fastnat lite med planlösningen i köket.
Har tyvärr inga invändiga mått men totala husets längd x djup är 10,7x6,3m.
Har tänkt öppna mellan kök och vardagsrum. Har egentligen inget behov av murstocken och skulle kunna ta bort den om det underlättar/förbättrar planlösningen.
Har forumet några idéer?
Jag är intresserad av ett litet hus men har fastnat lite med planlösningen i köket.
Har tyvärr inga invändiga mått men totala husets längd x djup är 10,7x6,3m.
Har tänkt öppna mellan kök och vardagsrum. Har egentligen inget behov av murstocken och skulle kunna ta bort den om det underlättar/förbättrar planlösningen.
Har forumet några idéer?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 982 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 982 inlägg
Du har 3 väggar i köket att sätta skåp mot och det går att ha en köksö där ena kortsidan är mot murstocken.
Hur stort kök vill du ha (det är ju en kostnadsfråga)?
Ska det finnas en liten matplats i köket?
Hur ser det ut i köket idag?
Om du tar bort murstocken behöver du antagligen ordna ventilationen av källaren på något annat sätt.
När det gäller mått kan du nog utgå ifrån att de utritade garderoberna är 60x60 cm, så mät upp deras storlek och jämför med husets resp. kökets storlek. Även om nu ritningen inte är skalenlig ger det en bra grund.
Om du tar bort murstocken behöver du antagligen ordna ventilationen av källaren på något annat sätt.
När det gäller mått kan du nog utgå ifrån att de utritade garderoberna är 60x60 cm, så mät upp deras storlek och jämför med husets resp. kökets storlek. Även om nu ritningen inte är skalenlig ger det en bra grund.
Ja, det ärBirgitS skrev:
Du har 3 väggar i köket att sätta skåp mot och det går att ha en köksö där ena kortsidan är mot murstocken.
Snyggt! Det där kanske går att jobba vidare på lite! 😃T ToreJ01 skrev:
Tack för input 🙂BirgitS skrev:
Köket ser idag ut enligt den här bilden.
Har tänkt ungefär som du, skåp på 3 sidor och en köksö mot murstocken, men inte kommit vidare kring var jag ska ha kyl/frys osv för att det ska bli bra.
Har gjort 8 renoveringar med ny kökslayout förut men inte så här litet.. förra köket gick på ungefär 1/3 del av vad det här huset är till salu för. 😅
Ingen matplats i köket behövs.
Har koll på ventilation av källare men tack ändå 🙂
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 982 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 982 inlägg
När det ser ut så antar jag att fläktens utblås är via murstocken. Kan du tänka dig att ha en helt annan lösning för fläkten?
Det går ju att ha utblås genom fasaden men det kräver åtminstone bygganmälan och godkännande av sotare.
Man kan också tänka sig kolfilterfläkt plus ventilationsfläkt för frånluft i murstocken.
Eller dra ventilationsröret utanpå/i bjälklagret från fläkten till murstocken.
Eller så får man planera att hällen där den är idag med en liten ho bredvid, men det är ju inte lika optimalt när det gäller avstånd i köket.
Jag skulle sätta kyl och frys längs väggen mot trappan eftersom jag tror de blir minst dominerande där. Sen fortsätta som ToreJ01 ritade med diskho och häll innan dörren till den inglasade altanen. Sen en kortare köksö från murstocken, det ska ju fortfarande vara lätt att gå förbi dess kortsida (120 cm mellanrum?)
Det går ju att ha utblås genom fasaden men det kräver åtminstone bygganmälan och godkännande av sotare.
Man kan också tänka sig kolfilterfläkt plus ventilationsfläkt för frånluft i murstocken.
Eller så får man planera att hällen där den är idag med en liten ho bredvid, men det är ju inte lika optimalt när det gäller avstånd i köket.
Jag skulle sätta kyl och frys längs väggen mot trappan eftersom jag tror de blir minst dominerande där. Sen fortsätta som ToreJ01 ritade med diskho och häll innan dörren till den inglasade altanen. Sen en kortare köksö från murstocken, det ska ju fortfarande vara lätt att gå förbi dess kortsida (120 cm mellanrum?)
Produkter som diskuteras: "fläktens"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja, det stämmer att fläkten är kopplad mot murstocken men det är inget som begränsar mig.BirgitS skrev:
När det ser ut så antar jag att fläktens utblås är via murstocken. Kan du tänka dig att ha en helt annan lösning för fläkten?
Jag skulle tex kunna tänka mig att lägga sovrummet där köket är idag och ha kök och vardagsrum i halva långsidan. Bara jag får en utgång till altanen från kök eller vardagsrum är jag nöjd.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 982 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 982 inlägg
Ok, köket ser mindre ut än det stora sovrummet. Är köket tillräckligt stort för att vara ett fungerande föräldrasovrum med dubbelsäng och garderober?
Vill man inte ha en utgång direkt till den inglasade delen av altanen?
Annars vill man väl inte sätta sig i inglasningen om det regnar.
Hur används källaren?
Det blir väl mycket rör i taket där om man flyttar så mycket på vatten och avlopp.
Hur används källaren?
Det blir väl mycket rör i taket där om man flyttar så mycket på vatten och avlopp.
Nej, det är inte tillräckligt stort. Jag gav det mest som ett exempel för att visa att jag kan tänka mig att göra stora ändringar 🙂BirgitS skrev:
Ok, köket ser mindre ut än det stora sovrummet. Är köket tillräckligt stort för att vara ett fungerande föräldrasovrum med dubbelsäng och garderober?
Hur används källaren?
Källaren ska inredas men rördragningar i taket är inga problem.
Den inglasade delen är i dåligt skick och ska rivas. Ersätts inte med ny inglasning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden