842 läst ·
4 svar
842 läst
4 svar
Önskar råd kring husköp
Jag och min fru planeras att köpa en villa och har hittat en som vi är intresserade av. Då vi båda är nya på husfronten har vi lite saker som vi fungerar kring. Det är ett relativt nybyggt hus 2010 som har legat ute sedan i somras. Det har gjorts en besiktning där påvisades det fukt i krypgrunden samt mikrobiella skador fuktkvoten uppmättes till 22% med gränsvärdet är 17%. Det är installerat en avfuktare i krypgrunden som besiktningsmannen tyckte var för dålig men den ska vara bytt av säljaren. Det som även noterats är att betongplattan i garaget har sjunkit ca 5cm senaste 10 åren. Huset är pålat men inte garaget. Där rekommenderar kontakt med ett företag som jobbar med pålning för förslag till åtgärd.
Så till mina frågor:
* Är fukten i krypgrunden något man ska bli skrämd av? Borde det bli bättre med en ny avfuktare?
* Det är säljaren som genomfört besiktningen, borde man beställa köpargenomgång av protokollet eller boka en ny besiktning? Gör det någon skillnad att huset är relativt nybyggt?
* Angående garageplattan, är det möjligt/rimligt att påla en redan gjuten platta? vad kan det tänkas kosta? Finns det några andra alternativ?
Så till mina frågor:
* Är fukten i krypgrunden något man ska bli skrämd av? Borde det bli bättre med en ny avfuktare?
* Det är säljaren som genomfört besiktningen, borde man beställa köpargenomgång av protokollet eller boka en ny besiktning? Gör det någon skillnad att huset är relativt nybyggt?
* Angående garageplattan, är det möjligt/rimligt att påla en redan gjuten platta? vad kan det tänkas kosta? Finns det några andra alternativ?
Oj, här verkar det nästan ha snålats in på den geotekniska undersökningen av marken, eller snarare markarbetet eftersom pålning åtminstone har utförts av huvudbyggnaden.
Det går att påla i efterhand, men det kan bli väldigt dyrt, särskilt med 2024/2025's prissättning.
Hur stort är garaget ifråga?
Vet ni hur arbetet ser ut under huset, i och med att det är viss fukt?
Vad är det för hus i övrigt, material, lokaliserat vart i Sverige, osv.?
Vet ni ev. vem byggherren är?
Jag personligen hade blivit nojig av dess sättningar i marken.
Det går att påla i efterhand, men det kan bli väldigt dyrt, särskilt med 2024/2025's prissättning.
Köp inte ett sådant hus! Risken är att det blirGreenDragon skrev:
Jag och min fru planeras att köpa en villa och har hittat en som vi är intresserade av. Då vi båda är nya på husfronten har vi lite saker som vi fungerar kring. Det är ett relativt nybyggt hus 2010 som har legat ute sedan i somras. Det har gjorts en besiktning där påvisades det fukt i krypgrunden samt mikrobiella skador fuktkvoten uppmättes till 22% med gränsvärdet är 17%. Det är installerat en avfuktare i krypgrunden som besiktningsmannen tyckte var för dålig men den ska vara bytt av säljaren. Det som även noterats är att betongplattan i garaget har sjunkit ca 5cm senaste 10 åren. Huset är pålat men inte garaget. Där rekommenderar kontakt med ett företag som jobbar med pålning för förslag till åtgärd.
Så till mina frågor:
mycket kostsamma problem.
Garaget är på ca 24kvm , ett dubbellgarage. I övrigt ett hus med trästomme, tror att det är nyckelfärdigt från Älvsbyhus. 1.5 plansvilla. Lokaliserat i västernorrland, havsnära tomt. Vet inte vem byggherren är.M Magnus_Anderssonn skrev:Oj, här verkar det nästan ha snålats in på den geotekniska undersökningen av marken, eller snarare markarbetet eftersom pålning åtminstone har utförts av huvudbyggnaden.
Förstår, förstår.GreenDragon skrev:
Jag hade rent spontant undvikit det, baserat på det som skrivits. De där problemen vill man inte se förrän det har gått minst den tredubbla tiden, inte efter 13-14 år.
Kanske kan ni förhandla er till en bra deal med de argumenten dock, och i förhand ta reda på kostnaderna för att åtgärda. Men detta kanske inte är särskilt kul som förstagångsköpare av ett hus, att direkt ge sig på avancerade markarbeten osv.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Råd kring att fästa ställning till tvättställ i golvet. (Burlington)
Badrum -
Råd kring besiktning inför ev. husköp
Köpa & Sälja hus -
Råd kring misslyckad betongtrappa
Grund & Markarbeten -
Råd kring långsam hustillverkare?
Hustillverkare -
Önskar råd om elavtal (rörligt, rörligt med vintersäkring, 1-år eller 3-år?)
Elavtal, elpriser & elförbrukning