vattenmelon
På väg att teckna nytt elavtal (villa). Hur hade ni resonerat givet nedanstående?

För närvarande inte intresserad av timpris (för dåligt insatt, har inte tid, och hushållet i övrigt är ovilligt att delta).

SE3, beräknad årsförbrukning 18.000 kWh.

Vattenburen värme, modern LLVP. Mindre modern poolvärmepump.

Kommer titta på installation av solceller och batteri, men inte i närtid - dessutom leveranstider när jag väl kommer dit.

Är inte ute efter spartips, utan synpunkter på val av elavtal.

Några alternativ att diskutera:
1 - Rörligt?
2 - Rörligt med vintersäkring nov-mars?
3 - Bundet 1 år?
4 - Bundet 3 år?
5 - Andra alternativ???

Jag tycker spontant det känns olustigt att binda på 3 år. Vill hoppas och tro att elpriserna inte för evigt ska vara skyhöga - men kanske ändå i slutänden skulle 3-årigt visa sig rätt om Rysslands krig fortsätter, vargavintrar i Europa och skyhöga elpriser?

Väl medveten om tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-taenker-ni-kring-el-infoer-hoest-vinter.461288/ men den har tyvärr övergått i politiska diskussioner. Ber ödmjukast att den här tråden får ha fokus på elavtal

Tacksam för alla råd och tankar!

B
Vilka marginaler har du? Att välja fast pris är som att köpa en försäkring. I längden blir det dyrare än rörligt, men enskilda år kan man tjäna på fasta priser.

Har du goda marginaler, och sover gott om natten även om elen blir dyr så skulle jag rekommendera rörligt pris / timpris.

Har du dåliga marginaler, eller oroar dig mycker glr höga priser, så skulle jag rekommendera fasta avtal (som kombineras med åtgärder för att öka marginalerna...).

vattenmelon
B BSOD skrev:
Vilka marginaler har du? Att välja fast pris är som att köpa en försäkring. I längden blir det dyrare än rörligt, men enskilda år kan man tjäna på fasta priser.

Har du goda marginaler, och sover gott om natten även om elen blir dyr så skulle jag rekommendera rörligt pris / timpris.

Har du dåliga marginaler, eller oroar dig mycker glr höga priser, så skulle jag rekommendera fasta avtal (som kombineras med åtgärder för att öka marginalerna...).
Tack för svaret.

Bra frågeställningar och det borde jag kanske ha nämnt i startinlägget. Har alltid kört rörligt tidigare, och det är väl även nu mitt förstahandsval. Har marginalerna, har tidigare aldrig ens övervägt bundet, men börjar ompröva

Vet inte om jag sover gott om nätterna när elpriserna rusar , men jag klarar mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.