Hej!
Jag ska hjälpa syrran bygga ett ved & redskapsskjul med tre vedfack, och en redskapsdel. Ska rymma ca 20 kbm ved och ett förråd på ca 8-10 m2.
Vill flörta lite med stilen på befintligt bostadshus.
Jag har gjort ritning och utgått från Gör Det Själv-byggnad här (som bara är ca 4x2 meter dock).
Mina frågor
1. Jag vill inte gräva ner stolparna 70cm i marken som i GDS-artikeln. Hade tänkt köra 100mm stolpar i lärk. Rekommendationer för att få dem att stå stabilt?
2. Blir skjulet stabilt i längsled? Det är som sagt 100mm stolpar, och 45x95-reglar som alla sitter infällda i stolparna, men behövs det nåt mer, snedstävor etc? Det blåser ffa från väster.
3. Är inte tak-konstruktionen i GDS-artikeln, som jag också baserat min konstruktion på, väldigt overkill för ett plåttak? Behövs det verkligen 45x145 takbalkar plus sparrar på 45x70? Eller varför är det gjort så?
-- Länkar --
Jag ska hjälpa syrran bygga ett ved & redskapsskjul med tre vedfack, och en redskapsdel. Ska rymma ca 20 kbm ved och ett förråd på ca 8-10 m2.
Vill flörta lite med stilen på befintligt bostadshus.
Jag har gjort ritning och utgått från Gör Det Själv-byggnad här (som bara är ca 4x2 meter dock).
Mina frågor
1. Jag vill inte gräva ner stolparna 70cm i marken som i GDS-artikeln. Hade tänkt köra 100mm stolpar i lärk. Rekommendationer för att få dem att stå stabilt?
2. Blir skjulet stabilt i längsled? Det är som sagt 100mm stolpar, och 45x95-reglar som alla sitter infällda i stolparna, men behövs det nåt mer, snedstävor etc? Det blåser ffa från väster.
3. Är inte tak-konstruktionen i GDS-artikeln, som jag också baserat min konstruktion på, väldigt overkill för ett plåttak? Behövs det verkligen 45x145 takbalkar plus sparrar på 45x70? Eller varför är det gjort så?
-- Länkar --
- GDS-artikel https://gds.se/byggnader/vedbod/bygg-en-vedbod-dar-det-finns-plats-for-den-torra-veden
- Sketchup-länk till min ritning https://app.sketchup.com/share/tc/n...nmaGHdyQNaZPkucimdxLEAKAI9qceLzLKV&source=web
"Marken är sandig och därför gräver vi ner stolpar i stället för att använda plintar"
Helt totalt förkastligt om man vill bygga med måttot att vi gör det här en gång och då gör vi rätt.
Kör en plintgrund så står det i 100 år
Men ok, om du har tillgång till arsenikbehandlade telefonstolpar så funkar det mog att gräva ner dom 😆
Nej, du behöver inte det grövre virket, men det blir snyggare och prisskillnaden är helt marginell.
Helt totalt förkastligt om man vill bygga med måttot att vi gör det här en gång och då gör vi rätt.
Kör en plintgrund så står det i 100 år
Nej, du behöver inte det grövre virket, men det blir snyggare och prisskillnaden är helt marginell.
Redigerat:
Klicka här för att svara


