72 991 läst ·
172 svar
73k läst
172 svar
Omyggnad, carport => garage
Självbyggare
· Stockholm
· 10 271 inlägg
Jag har murat lecan och fäst syllen med spikplugg i Lecan, men jag inbillar mig att murningen inte tål några större krafter uppåt. Nedåt är jag inte ett dugg orolig.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 10 271 inlägg
Min tanke var att jag skulle borra genom Lecan och fästa stången i plattan och dra fast allt ihopa i ett. Slipper jag det är ingen gladare än jag!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 271 inlägg
Tänkte det kunde bli lyftkrafter från taket, men det är kanske att oroa sig i onödan. Taket har nock och mer än 30 graders lutning så då är det kanske ingen risk för lyft?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 271 inlägg
Det sitter ihop med ena långsidan med huset och kortsidan utgörs av ett förråd. Det ser precis ut som LilleNo:s projekt, men spegelvänt. Han har platt lutande tak, jag har "vanligt".
Tror nog jag tar och köper lite gängstång och en patron kemankare, känns fel att spara in någon hundring på detta.
Tror nog jag tar och köper lite gängstång och en patron kemankare, känns fel att spara in någon hundring på detta.
Jag hade också dessa lyftkraftsfunderingar, och gjorde slutligen så här, som i inlägg #120
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/100212-snik-garaget.html#120
Men ett tag var jag inne på att gjuta fast gängstång.
Går man nu och tittar på garage och andra hus lite här och var så ser man trots allt sällan att några speciellt våldsamma förankringsåtgärder gjorts av byggarna.
Ändå ligger inte hus omkullvälta eller ihoprasade överallt.
T.ex. vår grannes garage, där har byggfirman bara slagit fast syllen med klippspik, som bara håller marginellt mer än om dom spikat fast syllen mot lecan med vanlig 5" trådspik
Då drar nog långa fasad-spik-plugg bättre.
klippspik:

http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/100212-snik-garaget.html#120
Men ett tag var jag inne på att gjuta fast gängstång.
Går man nu och tittar på garage och andra hus lite här och var så ser man trots allt sällan att några speciellt våldsamma förankringsåtgärder gjorts av byggarna.
Ändå ligger inte hus omkullvälta eller ihoprasade överallt.
T.ex. vår grannes garage, där har byggfirman bara slagit fast syllen med klippspik, som bara håller marginellt mer än om dom spikat fast syllen mot lecan med vanlig 5" trådspik
Då drar nog långa fasad-spik-plugg bättre.
klippspik:

Självbyggare
· Stockholm
· 10 271 inlägg
Jag tänkte sätta en 6st lite lagom utspridda. Typ 4st på långsidan och 1 fram och 1 i öppningen vid förrådet. I ditt fall inbillar jag mig att 6st på långsidan, 2 fram och 2 bak borde räcka.
Det är 10cm Leca, 5cm syll och då borde 30cm stänger bli lagom och även få lite att kapa av om man borrar 10cm ned i plattan. Stängerna är på 1m längder så 6 bitar blir 2m. Jag tänkte ta M8 stång då jag har en 10mm borr som är lång nog för detta.
Det är 10cm Leca, 5cm syll och då borde 30cm stänger bli lagom och även få lite att kapa av om man borrar 10cm ned i plattan. Stängerna är på 1m längder så 6 bitar blir 2m. Jag tänkte ta M8 stång då jag har en 10mm borr som är lång nog för detta.
Äsch, jag nöjer mig med 8x100 spikpluggen mellan Leca & syll. Snedtak ordentligt förankrad i boningshuset (hela långsidan), rejäl limträbalk som hammarband + all vikt bör rimligtvis hålla garage "på mattan" även vid kraftigare väderfenomen. Sedan är tomten skyddad runtom iom låg placering + omgivande byggnader & natur.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 271 inlägg
Jag är kanske nojig i onödan. Det är ingen panik då jag kan stoppa ner stång så länge som jag inte har byggt innerväggarna klart.
Mikael_L: Tack för inlägget! Kollade igenom din tråd och det står kvar?
Mikael_L: Tack för inlägget! Kollade igenom din tråd och det står kvar?