Kul med bilduppdatering! Och smart att hjälpas åt. Tog en stund innan jag förstod att det var bilder från två olika byggen. :D

Kommer ni gjuta direkt emot utsidan på befintlig grund mot förråd/hus? Eller behöver man nåt speciellt arrangemang när man gjuter ny platta bredvid en befintlig?

Ser fram emot fortsättning.

Jag har fått rådet att lägga en tunn frigolit emellan, så det blir en 20mm frigolit limmad mot den befintliga plattan.

Då var armeringen för kantbalken på plats!

• 268146_10150262755619695_580954694_7322833_7896293_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt jobbat! Gick det att böja armeringsstängerna själv eller fick du ta till hjälp?
Vi kör väl igång med din armeringsmatta imorgon kväll då.

Tack!

Det funkade att stoppa ner järnet i tomtröret och knäcka.

Jepp, i morgon kör vi mattan!

Jag fick över 3 skivor 20mm frigolit som du kan få ta om du vill.

Robert-san01 skrev:
Jag har fått rådet att lägga en tunn frigolit emellan, så det blir en 20mm frigolit limmad mot den befintliga plattan.
Okay, varför gör man så?
Varför inte borra några hål och sticka in armeringsnätet och "sammanfoga" dom så?

Fint med lite bilder! d^_^b

Det är väll för att dom olika plattorna rör sig olika mycket och kommer å spricka i skarven.

Exakt som scorpion säger. Det är för att man inte skall riskera att sprickor i plattorna.

Har talat med betonglev idag och först hade jag och LilleNo tänkt beställa betong i samma sväng och gjuta på samma dag. Nu visade det sig att våra lokalvägar kanske inte tål 40-50ton som betongbilen väger så det blir två svängar för inte knäcka asfalten.

Siktar på att gjuta på onsdag.

Då var fönstren beställda. Kronfönster Premium, öppningsbara med extra allt. 11x5,5 stora.

Jahapp, då är man i princip klar för gjutning, endast lite smånajning av några armeringsmattbitar kvar.
Bilden nedan visar 300mm kantelement och två lager cellplast s100, sedan ligger ~85m 20mm pepex-slang (golvvärme) som skall kopplas in på frånluftsvärmepumpen över en Uponor push12 (shunt/cirkpump). De gamla träpelkarna/stöttorna (röda, hänger i luften) skall plockas bort innan gjutning så att jag kommer åt att jobba.

Sedan är det bara att sätta igång och snickra och det ska väl inte ta så lång tid... ;)

(Psst Robert! Hojta till när du får fönstren så får jag komma & kika)

• halvklart.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kul!!

Fick byglar för slangen och najtråd idag. Rören och de långa hållarna har lämnat Danmark så går allt enligt plan har jag rören på måndag. Har läst på om golvvärmen och det var helt klart rätt beslut att riva upp armeringen. Jag behöver bara sätta på en grupp till på fördelaren och koppla på garaget så det är väl material för ca 3500kr totalt! :)

Fönstren var ca 4v levtid på så det blir om 2-3v du kan få glutta på dem.

Jonas_Olofsson skrev:
Ser ju riktigt fint ut!
Tackar! Jag hoppas att allt blir rätt vad gäller plattan/gjutningen, det är ju inte lika lätt att ordna upp vid ett ev. fel som t ex om man spikar fel vid snickerierna eller dylikt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.