72 985 läst ·
172 svar
73k läst
172 svar
Omyggnad, carport => garage
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Mitt garage som är dimensionerat för lastbil har 100 mm betong
Mitt nya bilgarage har 80 mm (efter någon vecka efter gjutning så hade jag upp 4 ton traktor på plattan för att markplanera runt om och den höll).
Kantbalken står för stor del av hållfastheten.
Jag ska bygga ytterligare ett garage med värme och där ska jag snåla och bara lägga 200 mm isolering och 100 mm betong.
För bostäder är det 300 mm som gäller idag.
Protte
Mitt nya bilgarage har 80 mm (efter någon vecka efter gjutning så hade jag upp 4 ton traktor på plattan för att markplanera runt om och den höll).
Kantbalken står för stor del av hållfastheten.
Jag ska bygga ytterligare ett garage med värme och där ska jag snåla och bara lägga 200 mm isolering och 100 mm betong.
För bostäder är det 300 mm som gäller idag.
Protte
Ok. Mitt blivande garage är, i likhet med många andra, inte tänkt att parkera bilen i 
Användningsområdet är snarare verkstad/pingisrum/etc, men jag vill kunna ta in bilen och meka/använda garagedomkraft mm. Så en bra isolering är ett plus, men ändå möjlighet att belasta golvet.
Apropå kantbalk, är det någon modell som kan anses vara lämpligare för detta bygge? Eller går det bra med med en vanlig L-balk och är det några prisskillnader på dessa som gör det värt att köpa av någon särskild återförsäljare?
Sedan undrar jag om man kan lägga garageklinkers (tänkte på Biltemas) direkt på betonggolvet eller om man måste/bör slipa eller jämna till ytan innan man lägger golvet?
Användningsområdet är snarare verkstad/pingisrum/etc, men jag vill kunna ta in bilen och meka/använda garagedomkraft mm. Så en bra isolering är ett plus, men ändå möjlighet att belasta golvet.
Apropå kantbalk, är det någon modell som kan anses vara lämpligare för detta bygge? Eller går det bra med med en vanlig L-balk och är det några prisskillnader på dessa som gör det värt att köpa av någon särskild återförsäljare?
Sedan undrar jag om man kan lägga garageklinkers (tänkte på Biltemas) direkt på betonggolvet eller om man måste/bör slipa eller jämna till ytan innan man lägger golvet?
LilleNo skrev:
Antingen så glättar du ytan när betongen är så hård att det bara blir småmärken av skorna när man går på ytan.
Eller så slodar du ytan ( direkt efter rätt utlagd höjd) och låter betongen brinna. Några dagar senare hyr du en ABS-slip och torrslipar ytan tills den är slät. Behöver inte vara 100% slät - det räcker att du släntar av dom värsta kornen.
Ska du göra alt.nr 2, så är det en väldigt stor fördel att använda en blöt S5-koncistens.
Själv skulle jag göra alt.nr 2, pga ytan blir då lite grynig vilket gör att klinkern biter i bättre + att det är billigare och det blir mindre jobb med ABS-slipen jämfört med glättningsmaskinen.
Ytterligare en fördel med ABS-slipen är att du slipper vänta på att brinnprocessen ska komma igång - gjut, sloda ytan - klart!
Efter vinteride + en massa annat bröt & jobb så har jag nu dammat av garageprojektet igen, har faktiskt t om hunnit roa mig med en minigrävare några dagar...
(jag blev faktiskt lite skickligare på slutet).
Nu har jag läst lite om att vibbra underlag med padda (i en annan utförlig, klistrad tråd) och funderar lite kring det där att man bör undvika att vibbra i närheten av annan grun/kantelement. I mitt fall har jag två olika grunder att ta hänsyn till. Räcker det med att hålla sig en 300mm från dessa med paddan och sedan punktvibbra intill grunen med en motordriven stamp (heter det så?).
Angående bilderna så är kantelementen där 400mm och jag avser att använda 300mm kantelement till garagedelen, dessa kommer att ligga i samma undre nivå som husgrunden så garaget kommer att ha 100mm lägre golv. Detta för att få större möjlighet att välja typ av garageport (slag eller fjärrstyrd).
Bomba loss med kommentarer, bu eller bä, jag behöver all input jag kan få. :blushing:
Nu har jag läst lite om att vibbra underlag med padda (i en annan utförlig, klistrad tråd) och funderar lite kring det där att man bör undvika att vibbra i närheten av annan grun/kantelement. I mitt fall har jag två olika grunder att ta hänsyn till. Räcker det med att hålla sig en 300mm från dessa med paddan och sedan punktvibbra intill grunen med en motordriven stamp (heter det så?).
Angående bilderna så är kantelementen där 400mm och jag avser att använda 300mm kantelement till garagedelen, dessa kommer att ligga i samma undre nivå som husgrunden så garaget kommer att ha 100mm lägre golv. Detta för att få större möjlighet att välja typ av garageport (slag eller fjärrstyrd).
Bomba loss med kommentarer, bu eller bä, jag behöver all input jag kan få. :blushing:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Kul att se! Jag håller på med i princip samma projekt (skall också inte ha det som garage) och efter helgen skall jag ha hunnit ifatt dig om jag lyckas bemästra minigrävaren.
Som det ser ut kommer även jag att lägga plattan 10cm lägre än husets, men det är mer för att få golvet i någorlunda nivå med marken. Sedan tänkte jag lägga en sockel med 9cm Leca block på plattan.
Jag funderar på om jag behöver lägga armeringsstänger på de sidor som jag inte skall ställa väggar på plattan. Har du funderat något på det?
Som det ser ut kommer även jag att lägga plattan 10cm lägre än husets, men det är mer för att få golvet i någorlunda nivå med marken. Sedan tänkte jag lägga en sockel med 9cm Leca block på plattan.
Jag funderar på om jag behöver lägga armeringsstänger på de sidor som jag inte skall ställa väggar på plattan. Har du funderat något på det?
Vilken fraktion på stenkross/makadamm är lämplig och hur mycket sjunker det ihop när man vibbrar med padda?
Jag uppskattar att det behövs en ~12 kubik massor för att fylla upp till nederkant på befintlig grund, är 15 kubik rimligt om man räknar med sättningen efter att man vibbrat av ytan eller behövs det mer?
Jag uppskattar att det behövs en ~12 kubik massor för att fylla upp till nederkant på befintlig grund, är 15 kubik rimligt om man räknar med sättningen efter att man vibbrat av ytan eller behövs det mer?
Minigrävaren är kul men tar ett tag att bemästra effektivt, tänk simultankapacitet med finlir - att kunna göra två-tre-flera rörelser samtidigt (och med olika hastighet sinsemellan). Det är inte utan en viss beundran jag iakttar grävmaskinsproffs i aktion med vridbara skopor och dubbelledade stickor/bommar.Robert-san01 skrev:Kul att se! Jag håller på med i princip samma projekt (skall också inte ha det som garage) och efter helgen skall jag ha hunnit ifatt dig om jag lyckas bemästra minigrävaren.
Som det ser ut kommer även jag att lägga plattan 10cm lägre än husets, men det är mer för att få golvet i någorlunda nivå med marken. Sedan tänkte jag lägga en sockel med 9cm Leca block på plattan.
Jag funderar på om jag behöver lägga armeringsstänger på de sidor som jag inte skall ställa väggar på plattan. Har du funderat något på det?
I mitt fall fick jag åka tillbaka och byta min minigrävare (1,1 ton) mot en större 1,5 tonsmaskin, då den mindre inte orkade med effektivt.
Lecablock tänkte även jag använda och vad gäller armering så har jag hela tiden utgått från full armering som om plattan varit friliggande med belastning på alla kanter. Det borde väl inte kosta så mycket med armering...?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Det är en 1,8t som jag hyrt, jag hoppas den inte är för hög bara. Skall bli en intressant upplevelse att köra, men fixar jag det inte så får jag väl fråga kvinnan i huset som påstår att hon har så mycket bättre simultanförmåga än den mannen. 
Armeringen har du rätt i, det lär inte vara många extra kronor för de stängerna. Tänkte ta 6150 matta då jag förstått att den håller att gå på och det kan vara bra när man inte kommer åt 2 av sidorna.
Armeringen har du rätt i, det lär inte vara många extra kronor för de stängerna. Tänkte ta 6150 matta då jag förstått att den håller att gå på och det kan vara bra när man inte kommer åt 2 av sidorna.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
16-32 kross (helst tvättad) är vad jag fått rekommenderat. Det kommer säkert att gå minst 1kbm extra för dräneringen utanför plattan. 23kvm *0,2cm blir ca 5kbm så jag räknar med en 6-7ton kross. Grävde du ut mycket mer än det djup du behöver? Jag tänkte bara gräva mig ner de 50cm som grunden kommer att bygga, markduk och sedan krossen på det.LilleNo skrev:Vilken fraktion på stenkross/makadamm är lämplig och hur mycket sjunker det ihop när man vibbrar med padda?
Jag uppskattar att det behövs en ~12 kubik massor för att fylla upp till nederkant på befintlig grund, är 15 kubik rimligt om man räknar med sättningen efter att man vibbrat av ytan eller behövs det mer?
Min urgrävning är lite ojämn (många lite större stenar) men borde snitta någonstans kring 0,25m djup, så jag räknar i överkant med 0,30m. Måtten är 3,8m x 8m för plattan vilket blir 9,12 kubik. Sedan gissar jag helt vilt (innan någon berättar för mig hur det ligger till i verkligheten) att vibbran packar ihop med 0,10m, då blir det 12,16 kubik (3,8x8x0,4), sedan lägger jag till ~3 kubik för ena långsidan där jag grävt ur lite extra.
Markduken, lägger man den direkt efter man vibbrat de befintliga underlagsmassorna (innan man lägger på makadammet)?
En grävkille i kvarteret tyckte att jag kunde hoppa över markduken då våra hus står på berg/stenkross (ingen jord öht att växa i), han tyckte även att jag kunde spara in på dräneringsslang då det är så pass väldränerat. Jag har inte riktigt bestämt mig än vad gäller de bitarna, man vill ju göra det så ordentligt som möjligt - men samtidigt inte dra på sig onödiga utgifter.
Markduken, lägger man den direkt efter man vibbrat de befintliga underlagsmassorna (innan man lägger på makadammet)?
En grävkille i kvarteret tyckte att jag kunde hoppa över markduken då våra hus står på berg/stenkross (ingen jord öht att växa i), han tyckte även att jag kunde spara in på dräneringsslang då det är så pass väldränerat. Jag har inte riktigt bestämt mig än vad gäller de bitarna, man vill ju göra det så ordentligt som möjligt - men samtidigt inte dra på sig onödiga utgifter.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Jag har nog ungefär samma underlag som du men jag tänkte lägga duk och dränera. Det är inte så många hundra det kostar extra (typ 8-900 totalt) och det känns inte som rätt sak att snåla på. Duken är för att inte krossen skall tryckas ner i jorden/fyllnadsmassorna.
Annars tycker jag som det ser ut som du har rätt bra koll på hur mycket du behöver fylla tillbaka.
Annars tycker jag som det ser ut som du har rätt bra koll på hur mycket du behöver fylla tillbaka.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
LilleNo: Bor du i norrort så kan jag tipsa om Billefält när det gäller kross mm. Har fått sjukt bra pris på krossen av dem, ca 2000kr för 4m2 utkört.
Tack för tipset! Och du har har alldeles rätt, jag borr i norrort (kan man verkligen bo någon annanstans?
) .
Jag har kollat med Rydbokrossen (Ballast) som hastigast, ska jämföra & se vilket som blir billigast.
Jag har kollat med Rydbokrossen (Ballast) som hastigast, ska jämföra & se vilket som blir billigast.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Då har jag avverkat 1,5 pass med minigrävaren. Det var inte så svårt som jag trodde det skulle vara, har nästan grävt ut hela carporten och dräneringsdiket på 1 dag. Det som tar längst tid är att frakta bort massorna. I morgon skall det putsas och sättas höjder. Skall även kolla vad det kostar att ta in en container för att frakta bort massorna som blir över, är så less på Hagby just nu...
Något som verkar lite oroande är att jag inte hittat någon dräneringslang vid husgrunden än! Hoppas verkligen att jag gör det snart.
Något som verkar lite oroande är att jag inte hittat någon dräneringslang vid husgrunden än! Hoppas verkligen att jag gör det snart.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Idag har jag paddat några varv och justerat höjderna. Höll på att bli helt fel då jag satte höjderna 10cm för högt! Skall köra några varv till i morgon innan jag lägger ut markduk och börjar skyffla makadam. Det blev ett växlarflak med makadam som jag sedan fyller med de massor jag vill få bort. Frågade inte ens vad det kommer att kosta...
Hann med ett varv till Bauhaus och Byggmax också idag och köpte rören till avlopp och dagvatten. Blir 110 på dagvattnet och 50 på avloppen. Får se i morgon hur långt ner jag måste gräva vid dagvattnet för att få på avgreningen till det nya.
Hann med ett varv till Bauhaus och Byggmax också idag och köpte rören till avlopp och dagvatten. Blir 110 på dagvattnet och 50 på avloppen. Får se i morgon hur långt ner jag måste gräva vid dagvattnet för att få på avgreningen till det nya.



