11 735 läst ·
11 svar
12k läst
11 svar
Omvärdering - avsevärd värdeförändring
Vi har köpt ett hus och gjort stora renoveringar. Är intresserad av att göra en omvärdering för att få ner belåningsgraden och förhoppningsvis kunna få lite bättre ränta.
Omvärdering får ju göras var femte år eller vid avseende värdeförändring. Det är alltså det senare vi hoppas på.
Är det någon som har kunskap eller erfarenhet om vad det kan vara? Vet att det inte räcker med stor renovering.
Exempel på vad som gjorts:
Dragit in FTX istället för självdrag
Byggt ett badrum på bottenplan där det inte fanns något tidigare.
Helt ny el
Helt nytt avlopp
Lite lullull som nytt kök och befintligt badrum golvvärme isolerad vind isolering och golvvärme i källare
Vad tror ni? Kan det räknas?
Omvärdering får ju göras var femte år eller vid avseende värdeförändring. Det är alltså det senare vi hoppas på.
Är det någon som har kunskap eller erfarenhet om vad det kan vara? Vet att det inte räcker med stor renovering.
Helt ny el
Helt nytt avlopp
Lite lullull som nytt kök och befintligt badrum golvvärme isolerad vind isolering och golvvärme i källare
Hej,
Har du lagt till extra badrum så räknas det definitivt. Vi gjorde en liknande värdering och hade då renoverat samt gjort badrummet större genom att slå ut en vägg.
Mäklaren förklarade att ny boyta eller förändrad boyta gör att man kan värdera om.
Har du lagt till extra badrum så räknas det definitivt. Vi gjorde en liknande värdering och hade då renoverat samt gjort badrummet större genom att slå ut en vägg.
Mäklaren förklarade att ny boyta eller förändrad boyta gör att man kan värdera om.
Det är bara att fråga banken! Jag tycker det borde räknas så som du beskriver det, men bankens tjänsteman tycker kanske det behöver byggas till 2 sovrum så att huset plötsligt öppnas upp för en annan grupp av köpare. Det värsta du får är väl ett "Nej, vi väntar till 5-årsvärderingen". 
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 251 inlägg
Det måste räcka. Exempel på sådant som inte räcker är när man renoverar ett kök eller badrum. Här har ju både kök renoverats och badrum byggs samt en massa grejer till.
Jag har gjort något liknande och det var inga problem att få ändrat belåningsgraden efter värdering.N nernu skrev:Vi har köpt ett hus och gjort stora renoveringar. Är intresserad av att göra en omvärdering för att få ner belåningsgraden och förhoppningsvis kunna få lite bättre ränta.
Helt ny el
Helt nytt avlopp
Vår värdeökning efter renoveringar är ca 1,1miljon och det ansåg banken vara ok enligt gällande regler.
Vi har Länsförsäkringar Bank
Vi har gjort detta:
* Omdränering (50.000 kr)
* Gjort om hela källaren på 60 kvm och fått 5 kvm mer yta (80.000 kr)
* Bergvärme och vattenburen värme (direktverkande el tidigare)(400.000 kr).
* Vattenmantlad kamin (100.000 kr).
* Nytt kök (100.000 kr).
* Attefallshus (500.000 kr).
* Ny tvättstuga (80.000 kr).
* Målat om tre hus på tomten samt renoverade fönster (50.000 kr).
* Alla ytskikt inomhus målade/bytt till parkett mm (180 kvm, 100.000 kr).
* FTX (60.000 kr).
* Tilläggsisolerat vinden (30.000 kr).
* Ny el i hela huset+garaget (180 kvm)(50.000 kr).
Totalt ca 1,6 MSEK. Då huset kostade dryga 9,7 var dock inte detta en väsentlig värdeförändring... Fick även huset värderat av mäklare till 11,5 men hjälpte inte heller. Vi fick dock lägre ränta, men värdet i systemet ändrades inte gällande belåningsgrad.
En liten fingervisning var 20% vilket blir idiotiskt mellan ett hus i Sthlm och ett hus i Norrland.
* Nytt kök (100.000 kr).
* FTX (60.000 kr).
Totalt ca 1,6 MSEK. Då huset kostade dryga 9,7 var dock inte detta en väsentlig värdeförändring... Fick även huset värderat av mäklare till 11,5 men hjälpte inte heller. Vi fick dock lägre ränta, men värdet i systemet ändrades inte gällande belåningsgrad.
En liten fingervisning var 20% vilket blir idiotiskt mellan ett hus i Sthlm och ett hus i Norrland.
Hela den där grejen med amorteringskravet är ju helt knäppt. Jag har nyss byggt, har precis klarat mig från det sista amorteringskravet och har nu 4 år kvar tills jag får 1% i amortering. Men om jag vill flytta till ett annat hus för lika mycket pengar kommer jag inte att kunna det. Då måste jag betala reavinstskatt och sedan åker jag på att amortera 2%, så man är fast i sitt boende. Helt jäkla galet att de låser in det svenska folket i sitt boende och att vi inte klagar.JoakimSwe skrev:Vi har gjort detta:
* Nytt kök (100.000 kr).
* FTX (60.000 kr).
Så är det. Vi ska bygga till ca 150 kvm nu så vi får se om det räknas till väsentlig värdeförändring eller inte....S Shiraz skrev:Hela den där grejen med amorteringskravet är ju helt knäppt. Jag har nyss byggt, har precis klarat mig från det sista amorteringskravet och har nu 4 år kvar tills jag får 1% i amortering. Men om jag vill flytta till ett annat hus för lika mycket pengar kommer jag inte att kunna det. Då måste jag betala reavinstskatt och sedan åker jag på att amortera 2%, så man är fast i sitt boende. Helt jäkla galet att de låser in det svenska folket i sitt boende och att vi inte klagar.
SBAB (statligt bolag) är nog lite tuffare i bedömningen kan jag tro, men servicen är grym, så vi är nöjda ändå.
Intressant! Vi har också Lf. Kanske värt att höra av sig till banken och fråga då i alla fall.Needas skrev:
Ja då har vi ju inte gjort något särskilt mer. Men vårt hus är inte värt lika mycket från början om det nu kan påverka.JoakimSwe skrev:Vi har gjort detta:
* Nytt kök (100.000 kr).
* FTX (60.000 kr).
Om det bara gäller att få bättre ränta (och inte försöka påverka amortering) verkar man ha goda chanser att använda ”aktuellt värde” även om man inte har renoverat. Mitt intryck är att det amorteringsgrundande värdet inte nödvändigtvis är samma som banken (åtminstone Landshypotek) använder som värde för att bestämma ränterabatten.
Både och skulle jag säga. Ligger precis under 70 så är inte nära någon amorteringsgräns just nu men tänker att om jag kan få ner belåningsgraden så kommer det gå fortare att nå 50. Mest för att det känns som en extra trygghet att kunna amortera mer eller mindre efter behov.V Viktor_F skrev:Om det bara gäller att få bättre ränta (och inte försöka påverka amortering) verkar man ha goda chanser att använda ”aktuellt värde” även om man inte har renoverat. Mitt intryck är att det amorteringsgrundande värdet inte nödvändigtvis är samma som banken (åtminstone Landshypotek) använder som värde för att bestämma ränterabatten.
Klicka här för att svara