D djanlov skrev:
Det är mycket möjligt att vi gör men just nu var jag mest intresserad av om detta är vanligt att man måste betala för att slippa amortera.
Det är alltid en förhandling. Pruta så länge det går eller byt bank. Ni har ju en fin värdering på huset.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Dett är konstigt om de vill ha betalt för att ta bort eller minska amorteringen. Det är ju tvärs emot deras affärsidé - att låna ut pengar. Det vore mer naturligt om de tar en avgift när du vill öka amorteringen

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Det är något som många banker försöker med (storbanker). Många accepterar och betalar men om du säger att du inte tycker det är en rimlig avgift så tar de bort den omgående. Det är i alla fall min erfarenhet.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Sänkte precis amortering på SBAB och det kostade inget (fanns dock en begränsning att man endast kunde ändra 1 gång per månad).

Sänkt amortering är ju en plusaffär för banken efter som lånet bibehålls och räntan därför blir högre över tid. Så därför helt orimligt att ta ut kostnad för detta.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Syn, absolut.
Det handlar ju om var man vill strössla sina pengar.
Jag är höginkomsttagare så förutsättningar är det inget fel på, men jag lägger hellre 700:- på 2-3 aktier än i kostnad för ett telefonsamtal.
Om man ställer två alternativ emot varandra.

Det handlar om principer.
Inte om förutsättningar eller hur man praktiskt utför tjänsten. Jag är bättre än att framstå som korkad inför någon som tar oskäligt betalt. Det kan handla om såväl banktjänster som något annat.
Precis olika synsätt och förutsättningar.😉 Jag lägger ingen vikt vid eller bryr mig om hur andra gör utan skriver bara i tråden hur jag resonerar. Om sedan någon anser att jag är "korkad" tja det är deras åsikt.😇
Däremot är jag lite petigare gällande kostnader för t.ex. våra fonders förvaltning och i paritet med deras utveckling.

Redigerat:
D djanlov skrev:
Vi omvärderade just huset efter ha bott där i nästan åtta år och fick nu ett värde som möjliggör borttag av amorteringskrav.

Nu till det intressanta - att Swedbank vill att vi ska betala en peng (tror damen nämnde 340kr per bolån - vi har två) för att ta bort amorteringen.

Vi har tidigare höjt amorteringen och då kostade det ingenting.

Är detta normalt?
Hutlöst men bidrar till utdelningen på mina Swedbankaktier så bråka inte utan betala snällt och strunta i att förhandla till dig ränterabatt. Byt för allt i världen inte till någon annan bank jag inte har aktier i. :P
(Observera att ovanstående är humoristiskt menat. Jag har länge tänkt avsluta all kontakt med Swedbank utom just ägandet av aktier i dem.)

D djanlov skrev:
Det är mycket möjligt att vi gör men just nu var jag mest intresserad av om detta är vanligt att man måste betala för att slippa amortera.
Min bank vill ha 1500kr/lån för att ta bort amortering.

Ändra till amortering för motsvarande summa som avgift, så sparar du till dig själv.

Redigerat:
Du kan ju jävlas lite om dom nu tar ut avgift för ta bort amortering,. Ja ha aj då..då vill jag amortera 1 krona /månad per lån amortering= 24kr per år😉 då slipper jag avgiften! (Värt ett försök liksom)

Hej,
Jag förstår att diskussionen gällde bankens avgift för att sluta amortera.
Jag hoppas att TS inte har ett sparande med pengar på bankkonto. I så fall är amortering oftast en bättre det bästa sparandet, så länge räntan är högre än det du får på sparkontot. Självklart kan du spekulera på börsen och tjäna mer pengar....
Min rekommendation är att man ökar amortering i takt med att räntan sjunker. På så sätt får man ökad effekt på sitt sparande, men samma månadsutgift.
(Detta förutsätter naturligtvis en massa saker, tex att man har råd med räntan och amortering och samtidigt ha ett liv. Gäller kanske inte heller om man ska kanske byta bostad, byta familj etc, vilket också påverkar livet).

I övrigt: Förhandla med banken eller, i värsta fall, byt! Själv kör jag SBAB för att slippa allt tjafs.
/ Johan

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S stelinq skrev:
Ändra till amortering för motsvarande summa som avgift, så sparar du till dig själv.
Men avgiften är ju en engångskostnad, amortering är en löpande återbetalning, eller så missförstår jag inlägget!
Syftet med tråden var ju att inte amortera.

D djanlov skrev:
Vi omvärderade just huset efter ha bott där i nästan åtta år och fick nu ett värde som möjliggör borttag av amorteringskrav.

Nu till det intressanta - att Swedbank vill att vi ska betala en peng (tror damen nämnde 340kr per bolån - vi har två) för att ta bort amorteringen.

Är detta normalt?
680 kr i administrativ avgift, alltså. Det är väl inga pengar att tala om?

Cristar Cristar skrev:
Hej,
Jag förstår att diskussionen gällde bankens avgift för att sluta amortera.
Jag hoppas att TS inte har ett sparande med pengar på bankkonto. I så fall är amortering oftast en bättre det bästa sparandet, så länge räntan är högre än det du får på sparkontot. Självklart kan du spekulera på börsen och tjäna mer pengar....
Min rekommendation är att man ökar amortering i takt med att räntan sjunker. På så sätt får man ökad effekt på sitt sparande, men samma månadsutgift.
(Detta förutsätter naturligtvis en massa saker, tex att man har råd med räntan och amortering och samtidigt ha ett liv. Gäller kanske inte heller om man ska kanske byta bostad, byta familj etc, vilket också påverkar livet).

I övrigt: Förhandla med banken eller, i värsta fall, byt! Själv kör jag SBAB för att slippa allt tjafs.
/ Johan
Frågan var inte om att amortera eller inte, utan om det var relevant att banken tar en avgift för att minska på amortering. Dvs banken tar betalt för att göra en bättre affär. Jag vägrar konsekvent att betala uppläggningsavgift o likn. De knorrar litet men köper mitt resonemang och tar bort sådana avgifter.

Sbab, kan byta kostnadsfritt digitalt. Som nämnts så vinner banken på att du sänker amorteringen, eftersom du då har mer lån kvar på sikt. Att de dessutom vill ha betalt för det, låter som... Swedbank.

P
D djanlov skrev:

Är detta normalt?
Jag betala inte något när jag tog bort amorteringarna men det var en lokal sparbank

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.