52 265 läst ·
66 svar
52k läst
66 svar
Omvärderat och borttagit amorteringskrav - avgift Swedbank
Dett är konstigt om de vill ha betalt för att ta bort eller minska amorteringen. Det är ju tvärs emot deras affärsidé - att låna ut pengar. Det vore mer naturligt om de tar en avgift när du vill öka amorteringen
Det är något som många banker försöker med (storbanker). Många accepterar och betalar men om du säger att du inte tycker det är en rimlig avgift så tar de bort den omgående. Det är i alla fall min erfarenhet.
Medlem
· Västra Götaland
· 47 inlägg
Sänkte precis amortering på SBAB och det kostade inget (fanns dock en begränsning att man endast kunde ändra 1 gång per månad).
Sänkt amortering är ju en plusaffär för banken efter som lånet bibehålls och räntan därför blir högre över tid. Så därför helt orimligt att ta ut kostnad för detta.
Sänkt amortering är ju en plusaffär för banken efter som lånet bibehålls och räntan därför blir högre över tid. Så därför helt orimligt att ta ut kostnad för detta.
Precis olika synsätt och förutsättningar.😉 Jag lägger ingen vikt vid eller bryr mig om hur andra gör utan skriver bara i tråden hur jag resonerar. Om sedan någon anser att jag är "korkad" tja det är deras åsikt.😇J jaronsso skrev:Syn, absolut.
Det handlar ju om var man vill strössla sina pengar.
Jag är höginkomsttagare så förutsättningar är det inget fel på, men jag lägger hellre 700:- på 2-3 aktier än i kostnad för ett telefonsamtal.
Om man ställer två alternativ emot varandra.
Det handlar om principer.
Inte om förutsättningar eller hur man praktiskt utför tjänsten. Jag är bättre än att framstå som korkad inför någon som tar oskäligt betalt. Det kan handla om såväl banktjänster som något annat.
Däremot är jag lite petigare gällande kostnader för t.ex. våra fonders förvaltning och i paritet med deras utveckling.
Redigerat:
Hutlöst men bidrar till utdelningen på mina Swedbankaktier så bråka inte utan betala snällt och strunta i att förhandla till dig ränterabatt. Byt för allt i världen inte till någon annan bank jag inte har aktier i.D djanlov skrev:Vi omvärderade just huset efter ha bott där i nästan åtta år och fick nu ett värde som möjliggör borttag av amorteringskrav.
Nu till det intressanta - att Swedbank vill att vi ska betala en peng (tror damen nämnde 340kr per bolån - vi har två) för att ta bort amorteringen.
Vi har tidigare höjt amorteringen och då kostade det ingenting.
Är detta normalt?
(Observera att ovanstående är humoristiskt menat. Jag har länge tänkt avsluta all kontakt med Swedbank utom just ägandet av aktier i dem.)
Hej,
Jag förstår att diskussionen gällde bankens avgift för att sluta amortera.
Jag hoppas att TS inte har ett sparande med pengar på bankkonto. I så fall är amortering oftast en bättre det bästa sparandet, så länge räntan är högre än det du får på sparkontot. Självklart kan du spekulera på börsen och tjäna mer pengar....
Min rekommendation är att man ökar amortering i takt med att räntan sjunker. På så sätt får man ökad effekt på sitt sparande, men samma månadsutgift.
(Detta förutsätter naturligtvis en massa saker, tex att man har råd med räntan och amortering och samtidigt ha ett liv. Gäller kanske inte heller om man ska kanske byta bostad, byta familj etc, vilket också påverkar livet).
I övrigt: Förhandla med banken eller, i värsta fall, byt! Själv kör jag SBAB för att slippa allt tjafs.
/ Johan
Jag hoppas att TS inte har ett sparande med pengar på bankkonto. I så fall är amortering oftast en bättre det bästa sparandet, så länge räntan är högre än det du får på sparkontot. Självklart kan du spekulera på börsen och tjäna mer pengar....
Min rekommendation är att man ökar amortering i takt med att räntan sjunker. På så sätt får man ökad effekt på sitt sparande, men samma månadsutgift.
(Detta förutsätter naturligtvis en massa saker, tex att man har råd med räntan och amortering och samtidigt ha ett liv. Gäller kanske inte heller om man ska kanske byta bostad, byta familj etc, vilket också påverkar livet).
I övrigt: Förhandla med banken eller, i värsta fall, byt! Själv kör jag SBAB för att slippa allt tjafs.
/ Johan
680 kr i administrativ avgift, alltså. Det är väl inga pengar att tala om?D djanlov skrev:Vi omvärderade just huset efter ha bott där i nästan åtta år och fick nu ett värde som möjliggör borttag av amorteringskrav.
Nu till det intressanta - att Swedbank vill att vi ska betala en peng (tror damen nämnde 340kr per bolån - vi har två) för att ta bort amorteringen.
Är detta normalt?
Frågan var inte om att amortera eller inte, utan om det var relevant att banken tar en avgift för att minska på amortering. Dvs banken tar betalt för att göra en bättre affär. Jag vägrar konsekvent att betala uppläggningsavgift o likn. De knorrar litet men köper mitt resonemang och tar bort sådana avgifter.Cristar skrev:
Hej,
/ Johan
Jag betala inte något när jag tog bort amorteringarna men det var en lokal sparbankD djanlov skrev:Vi omvärderade just huset efter ha bott där i nästan åtta år och fick nu ett värde som möjliggör borttag av amorteringskrav.
Är detta normalt?