52 264 läst ·
66 svar
52k läst
66 svar
Omvärderat och borttagit amorteringskrav - avgift Swedbank
Jag vet det. Det är uppenbart, tycker jag.P Peter787 skrev:
Det var kanske ett missförstånd från min sida, men jag uppfattade blackarrow som att hen (inte jag) var inne på spåret att det handlade om en ränteskillnadsersättning och ville döda den tanken. I princip ingen bank kräver sådan ersättning vid ändringar i lån med 3 månader bindningstid. Inte ens Swedbank.
Swedbank kan ju dock ha hittat på en avgift för att justera amorteringstakt under innevarande tremånaders bindningstid.
Nej, jag menade inte räteskildnadsersättning.K Kardan79 skrev:Det var kanske ett missförstånd från min sida, men jag uppfattade blackarrow som att hen (inte jag) var inne på spåret att det handlade om en ränteskillnadsersättning och ville döda den tanken. I princip ingen bank kräver sådan ersättning vid ändringar i lån med 3 månader bindningstid. Inte ens Swedbank.
Swedbank kan ju dock ha hittat på en avgift för att justera amorteringstakt under innevarande tremånaders bindningstid.
Swedbank som älskar små avgifter, små kikbacks till personalen och säkert också administrativa rutiner flyttar väl det rörliga lånet från rörliga låneportföljen med amortering till låneportföljen utan amurtering.
Jag har förstås ingen aning om hur de jobbar.
Det borde räcka att skriva 0 (noll) i fältet för amortering på lånet.
De måste väl säkra lånenivå kontra fastighet/husets värde om de ska följa regelverket?blackarrow skrev:
Nej, jag menade inte räteskildnadsersättning.
Swedbank som älskar små avgifter, små kikbacks till personalen och säkert också administrativa rutiner flyttar väl det rörliga lånet från rörliga låneportföljen med amortering till låneportföljen utan amurtering.
Jag har förstås ingen aning om hur de jobbar.
Det borde räcka att skriva 0 (noll) i fältet för amortering på lånet.
Jag såg hundralapparna enbart som en del av en enda månadsamortering.
Men vi har ju olika syn och förutsättningar för vår ekonomi
Visst måste de följa regelverket för amorteringsfrihet och det gjorde TS.A AndersS skrev:
Men sen...avgifter och rabatter...
Vilken ränterabatt man får är mycket upp till bankmannen (fast jag hade en bra bankkvinna med genrös ränterabatt när jag hade stora lån).
Kanske är det samma med denna avgift typ "listpriser"?
Jag hade nog inte brytt mig om avgiften.
Jag vet att jag har Swedbank.
Renoverare
· Jönköping
· 32 inlägg
Gick igenom samma process för ca 2 månader sedan. Vad jag upplevde som lång och struligt. Först ville de ha betalt per lån men sa sedan att dom bjuder på den avgiften. Uppfattar det som att det inte är svårt för personal att plocka bort den avgiften.D djanlov skrev:Vi omvärderade just huset efter ha bott där i nästan åtta år och fick nu ett värde som möjliggör borttag av amorteringskrav.
Nu till det intressanta - att Swedbank vill att vi ska betala en peng (tror damen nämnde 340kr per bolån - vi har två) för att ta bort amorteringen.
Vi har tidigare höjt amorteringen och då kostade det ingenting.
Är detta normalt?
Scam, säg du vägrar och byter bank så försvinner den snabbt.D djanlov skrev:Vi omvärderade just huset efter ha bott där i nästan åtta år och fick nu ett värde som möjliggör borttag av amorteringskrav.
Nu till det intressanta - att Swedbank vill att vi ska betala en peng (tror damen nämnde 340kr per bolån - vi har två) för att ta bort amorteringen.
Vi har tidigare höjt amorteringen och då kostade det ingenting.
Är detta normalt?
Kan inte du swisha mig en tvåhundring? Bara för att jag känner för det.A AndersS skrev:
En liten summa på din månadslön så det gör väl inget?
Herregud. Principer.
Betala för ingenting. Vem gör det?