10 070 läst ·
14 svar
10k läst
14 svar
Omvärdera huset!
Vad kostar en värdering? ??? Banken betalar bara om de har intresse av den. Vad ger en gratis värdering gjord av en mäklare? :-/
(Vi har oxå planer på en omvärdering, efter att "förbättringarna" är gjorda)
/Ulle
(Vi har oxå planer på en omvärdering, efter att "förbättringarna" är gjorda)
/Ulle
Vi betalade 1500:- för en utförlig värdering gjord av Svensk Fastighetsförmedling. Vi fick ett tre sidors dokument med all info dom kunnat gräva fram om huset/tomten plus vad dom kommit fram till efter att vi förevisat huset i ca 1 timme.
Berit
Berit
Värderingen villavärdet.se gör kan man få gratis för det är ju det alla låneinstitut använder sig av. Ring tex. SBAb och fråga och du får svar direkt och gratis via telefonen.
För ett antal år sedan ville jag höja lånen och kontaktade då en av våra större banker med lokalkontor i min närhet. Man kom och gjorde värdering. Jag betalade värderingen. När det kom till kritan fick jag ändå bättre lån hos en annan bank som också accepterade konkurrentbankens värdering.
Gick in på lokalkontoret för att hämta värderingen. Man vägrade lämna ut den med påståendet att 'värderingen tillhörde banken'. Jag bad att få tala med lokalkontorets bankchef som hävdade samma sak.
>
Jag ringde huvudkontoret och bad att få tala med en av de högre cheferna. Enkel förklaring: begäran att få tillgång till en produkt som jag betalat för!
Inom en timme kom värderingen - med taxi ;D
Så - det gäller att inte vika för överheten
.
Dessutom ställer jag mig lika frågande som Byggimpert/Christina ???
Gick in på lokalkontoret för att hämta värderingen. Man vägrade lämna ut den med påståendet att 'värderingen tillhörde banken'. Jag bad att få tala med lokalkontorets bankchef som hävdade samma sak.
>
Jag ringde huvudkontoret och bad att få tala med en av de högre cheferna. Enkel förklaring: begäran att få tillgång till en produkt som jag betalat för!
Inom en timme kom värderingen - med taxi ;D
Så - det gäller att inte vika för överheten
Dessutom ställer jag mig lika frågande som Byggimpert/Christina ???
Hej!
JAg frågade nyss vår bank, de gjorde inte enskilda värderingar utan tittade istället på "SVIvärdet" ett generellt värde i området ...?! Jag tror att utöver själva värderingen så är det, liksom i all annan kontakt med banker, en förhandlingsfråga ....
MVH Fiddeli
JAg frågade nyss vår bank, de gjorde inte enskilda värderingar utan tittade istället på "SVIvärdet" ett generellt värde i området ...?! Jag tror att utöver själva värderingen så är det, liksom i all annan kontakt med banker, en förhandlingsfråga ....
MVH Fiddeli
Jag var på banken idag i det ärendet, hon sa att värderingar numera kostar pengar men att vi skulle kunna göra en "skrivbordsvärdering" och började fråga om "vitvaror" ???
Ett kyl/frysskåp från -95 och en spis från början på 80-talet :
Jag har ju brännt allt krut på att göra ett garage större än huset på alla ledder......
-Vet du vad jag gör, jag tar stavarna på söndag och går förbi ditt hus och spanar lite så ska du se att det blir bra
Jag var ju nyfiken på hur värderingen skulle se ut nu jämfört med för 5 år sedan, men en stavgångarbesiktning lät ju billigt och bra.........hmmmm, inte lätt att vara både nyfiken och snål :-/
Ett kyl/frysskåp från -95 och en spis från början på 80-talet :
Jag har ju brännt allt krut på att göra ett garage större än huset på alla ledder......
-Vet du vad jag gör, jag tar stavarna på söndag och går förbi ditt hus och spanar lite så ska du se att det blir bra
Jag var ju nyfiken på hur värderingen skulle se ut nu jämfört med för 5 år sedan, men en stavgångarbesiktning lät ju billigt och bra.........hmmmm, inte lätt att vara både nyfiken och snål :-/
Klicka här för att svara