Y
Lite sömnigt sitter jag och kollar jag på duschkabiner med ångbastu för att göra det lite festligare.

men dessa kräver 16a anslutning, och jag har väl bara 10 till allt.

Det går möjligtvis inte att lura ihop det på något annat vis, lur den att gå på två 10a faser?

Eller jag kanske kan köra 16 ändå? huvudsäkringarna brukar väl vara 16?

Då måste du dra fram en 2,5mm kabel till ångbastun (eller köp en som klarar sig på 10). Sådana där duschkabiner med ånga/osv ska dessutom föregås av jordfelsbrytare.

Kräver den verkligen 16A eller är bara en rekommendation? Den lär väl inte dra 16A kontinuerligt, eller? Och en vanlig propp/diazed/porslin-säkring klarar betydligt mer än märkströmmen hyfsat länge, även en dvärgbrytare klarar överbelastning kortare stunder.

Y
vissa säljare påpekar att det krävs 16... andra nämner inget så jag anar att de döljer detta faktum då det säkert skrämmer köpare. inte kollat närmare på det dock.

Min kabin hade ett vanlig stickkontakt och jfb på samma sladd och rek 10A. Kolla effekten med andra ord. Det kan gå!

Y
Ångbastu (3000 watt/16A enfas).. skrev ena annonsören.

men det är möjligt att uppnå i normalvilla eller? låta elektrikern dra grövre ledare bara.

När du läser data för vanliga uttag, står det "max 16A". Det betyder att om man säkrar den gruppen med 16A och drar 2,5mm2 är det inga problem. Kolla vad det är för anslutning på denna. Troligen vanlig stickpropp. Kör du med diazed och dedikerat fas, kanske klarar sig den.
Jag fick dra 2.5 till pyrougnen. Ville inte chansa.

3kW blir nämligen ganska exakt 13A och då kommer vi osökt in på ett känsligt ämne här igen: att ändra från 10A till 13A säkring, vilket kan gå med 1.5mm² i speciella fall, men det kräver som vanligt en noggrann kontroll och beräkning att den aktuella gruppledningen klarar av det.

En 10A trög diazed klarar av det under en viss tid.

Du måste ju hur som helst dra fram en ny matning till kabinen, så då väljer du givetvis en 2.5mm2 kabel och 16A säkring.

Y
ja att dra grövre kabel så kort sträcka ser jag inga problem med - uttaget som finns idag är redan bara mellan den och säkringen så det är inget stort projekt, och inköp av ny automatsäkring är ju inga problem ifall det är så lätt. alla protesterar när man nämner att något dras på 16a så jag trodde inte det gick att ha det inne i huset bara..

Fick den uppfattningen att du ville utnyttja en befintlig gruppledning. Men ska du ändå dra nytt så är ju problemet (som egentligen inte var ett problem) löst.

Ja, 16 A är helt okej att ha en grupp avsäkrad på.
Det du tänker på är kanske att vissa inte brukar rekommendera 16 A avsäkring på vanliga uttag, men det är tillåtet i alla fall.

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.