Tommty
Vart nyfiken på val av färg när det gället omtrådning av hel eller delar av ett hus.
Detta är mer av en diplomatisk fråga. Bör eller ska som kanske passar @Bo.Siltberg?

Exempelvis i mitt fall så gjordes det med följande färgval i mitt hus 1970:

Enfas:
Vit: fas
Svart: Nolla
Röd: Jord
Gul: Tändtråd/Mellantråd
Grön: Tändtråd/Mellantråd
Blå: Tändtråd/Mellantråd

Trefas:
Grön: L1
Vit: L2
Blå: L3

Om man idag skulle tråda om helt eller delvis idag:

Får man använda befintliga färger för fas och nolla till enfasgrupper? (d.v.s. svart/vit i mitt fall) vid hel eller delomtrådning?

Vid ny anläggning så behöver också nuvarande standard tillämpas, men vart går gränsen till ny anläggning? exempelvis om utgående matning från Centralen till första kopplingsdosa är intakt/orginal, är det en ny anläggning då om resterande dosor trådas om?

Som sagt, mer nyfiken/akademisk fråga både om regelverket. Samtidigt hade det varit intressant om någon elektriker kan dra en personlig åsikt hur de gör. Följer färgkombinationen för att det skall vara enhetligt eller efter nuvarande standard för att det skall vara regelrätt.
 
Man följer nuvarande regler med:
L1: Brun
L2: Svart
L3: Grå
N: Blå
Jord: Gul/Grön
Ovan är 3 fas

Enfas: Brun, Blå, Gul/Grön
 
Men för att besvara TS fråga om vad man FÅR använda för färger så är det så att så länge man håller sig till grön/gul för jord, och blå för nolla, så FÅR man dra allt annat i tex orange, eller svart, eller grå. Men det är ju inte speciellt praktiskt eller lättjobbat, varken vid installation eller senare kompletteringar.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Mikael_L
Vid vissa smärre omdragningar/kompletteringar så drar jag med samma färger som är befintliga, för att minska risken för olika förväxlingar.
Så det är vad jag tycker i de fallen.
Total omdragning så kör jag med dagens färgstandard, och för det mesta vid lite större utökningar, men allt får ju liksom avgöras på plats.

Igår var jag och gjorde ett mycket litet snabbjobb, att komplettera med ett uttag nere vid golvet under en strömbrytare.
Gammalt hus, där svart var använt till L, vit till N (och antagligen för det mesta röd till PE skulle jag tro).
Det var blå och gul till tändtrådar, också vanlig på den tiden (det brukade vara blå, grön eller gul).

Så, från dosan med strömbrytaren skulle få ut fas och nolla, med där fanns det ju alltså bara en svart fas och två tändtrådar varav blå användes (hade alltså varit krontändning en gång, den oanvända avklippta tändtråden var gul).

Till uttaget skulle jag dra en ny EKRK med brun fas och blå nolla (och ej använd gr/g).
Till strömbrytardosan skulle jag alltså fiska ner en nolla.
Vad ska det vara för färg på denna nolla?
Gul? - för att den redan finns, bara att koppla om i bägge ändar?
- Nej, det tar emot en del, gul är säkert dessutom tändtråd lite överallt.

Blå? - Men det finns ju redan en blå där = tändtråd ... Byta denna till nolla, dra en ny tändtråd, eller kanske byta till den gula? Tja, det näst bästa alternativet ...

Vit? - för att det är nolla i den befintliga installationen?
Jaåå, så blev det.
I den befintliga installationen blev det de förväntade färgerna.
I dosan blev det en ren och fin övergång till nya färger.
Allt lätt att förstå.

Såhär blir det alltid när man bökar runt i gamla installationer med äldre färgval, det finns inga regler utan man får tänka efter lite bara, och göra det bästa som går.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Tommty Tommty skrev:
Vid ny anläggning så behöver också nuvarande standard tillämpas, men vart går gränsen till ny anläggning? exempelvis om utgående matning från Centralen till första kopplingsdosa är intakt/orginal, är det en ny anläggning då om resterande dosor trådas om?
Om det är ny anläggning om man trådar om det mesta i befintliga rör?
Nja, jag tycker egentligen att det är en gammal anläggning som man renoverar.

Men byter man samtliga uttag i ett rum, eller en bostad, så byter man ju rimligtvis till jordat.
Och då det ofta inte är så innan så inbegriper det ju att man måste dra fram skyddsjord, och då är det å andra sidan kanske inte så dumt att byta ut alla FK i röret, det går ofta såpass mycket snabbare att det blir billigare på det viset.
 
Dessutom är ju kostnaden för tråden inte speciellt stor del av kakan, jag skulle tom påstå att det är en liten del av totalkostnaden.
 
Tommty
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vid vissa smärre omdragningar/kompletteringar så drar jag med samma färger som är befintliga, för att minska risken för olika förväxlingar.
Så det är vad jag tycker i de fallen.
Total omdragning så kör jag med dagens färgstandard, och för det mesta vid lite större utökningar, men allt får ju liksom avgöras på plats.

Igår var jag och gjorde ett mycket litet snabbjobb, att komplettera med ett uttag nere vid golvet under en strömbrytare.
Gammalt hus, där svart var använt till L, vit till N (och antagligen för det mesta röd till PE skulle jag tro).
Det var blå och gul till tändtrådar, också vanlig på den tiden (det brukade vara blå, grön eller gul).

Så, från dosan med strömbrytaren skulle få ut fas och nolla, med där fanns det ju alltså bara en svart fas och två tändtrådar varav blå användes (hade alltså varit krontändning en gång, den oanvända avklippta tändtråden var gul).

Till uttaget skulle jag dra en ny EKRK med brun fas och blå nolla (och ej använd gr/g).
Till strömbrytardosan skulle jag alltså fiska ner en nolla.
Vad ska det vara för färg på denna nolla?
Gul? - för att den redan finns, bara att koppla om i bägge ändar?
- Nej, det tar emot en del, gul är säkert dessutom tändtråd lite överallt.

Blå? - Men det finns ju redan en blå där = tändtråd ... Byta denna till nolla, dra en ny tändtråd, eller kanske byta till den gula? Tja, det näst bästa alternativet ...

Vit? - för att det är nolla i den befintliga installationen?
Jaåå, så blev det.
I den befintliga installationen blev det de förväntade färgerna.
I dosan blev det en ren och fin övergång till nya färger.
Allt lätt att förstå.

Såhär blir det alltid när man bökar runt i gamla installationer med äldre färgval, det finns inga regler utan man får tänka efter lite bara, och göra det bästa som går.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det är ny anläggning om man trådar om det mesta i befintliga rör?
Nja, jag tycker egentligen att det är en gammal anläggning som man renoverar.

Men byter man samtliga uttag i ett rum, eller en bostad, så byter man ju rimligtvis till jordat.
Och då det ofta inte är så innan så inbegriper det ju att man måste dra fram skyddsjord, och då är det å andra sidan kanske inte så dumt att byta ut alla FK i röret, det går ofta såpass mycket snabbare att det blir billigare på det viset.
Intressant tanke och erfarenhet.

Är total omtrådning för dig = helt ny matning i hela den specifika gruppen eller hela anläggningen?

just förväxlingsrisken blir ganska påtaglig när omtrådning görs i omgångar eller bara enstaka dosor i äldre hus.

Exempelvis i min färgkombination där exempelvis blå är tändtråd/mellantråd. Svart används endast som nolla och ej Fas 2 / tändtråd.

E elmont skrev:
Dessutom är ju kostnaden för tråden inte speciellt stor del av kakan, jag skulle tom påstå att det är en liten del av totalkostnaden.
kostnaden har inget med saken att göra. Enbart det estetiska/enhetliga eller regelmässigt.

Någon som har koll på den mer regelsrätta delen? När klassas det som en ny anläggning? om en total omtrådning skulle göras i hela anläggningen, måste exempelvis fasen vara brun då?
 
Tommty Tommty skrev:
Någon som har koll på den mer regelsrätta delen? När klassas det som en ny anläggning? om en total omtrådning skulle göras i hela anläggningen, måste exempelvis fasen vara brun då?

Som sagt, fasen måste inte vara brun oavsett om det är en ny anläggning, en omtrådning eller en gammal anläggning.
Det är praxis att använda brun som fas i enfasgrupper (samt L1 i trefasgrupper), därför är det ju givetvis klokt att göra så, men det är inget krav.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Tommty Tommty skrev:
Är total omtrådning för dig = helt ny matning i hela den specifika gruppen eller hela anläggningen?
Går inte riktigt att svara på ..
En total omtrådning av en anläggning är ju det, en total omtrådning av en en eller flera grupper, eller delar av en byggnad är ju det ...
När jag använder det ordet så är det väl i kommunikation med en kund, och då spelar det exakta ordvalet (ordbetydelsen) mindre roll, utan att båda parter fattat vad som ska göras är det viktiga. Man resonerar om detta tills det känns som att allt är på plats.

Tommty Tommty skrev:
just förväxlingsrisken blir ganska påtaglig när omtrådning görs i omgångar eller bara enstaka dosor i äldre hus.
Det finns väl alltid en mer eller mindre stor sådan risk, men jag tänker till lite vid utförandet för att minska den så gott det går rent praktiskt. Vidare är det väl bra att jobba mot framtiden, dvs inte följa den gamla färgstandarden in absurdum, utan välja ny standard när det känns som att det funkar bra.
Om det nästa gång kommer en erfaren elektriker eller hempulare, med gott sinne för logiskt tänkande och lite koll på gamla standarder så blir det nog ingen större risk, men jag själv brukar dock tänka att det kan komma något riktigt blåbär efter mig om några år, och då är det ju bra om jag tänkt till några sekunder extra på hur jag själv valde att göra.

Tommty Tommty skrev:
Någon som har koll på den mer regelsrätta delen? När klassas det som en ny anläggning? om en total omtrådning skulle göras i hela anläggningen, måste exempelvis fasen vara brun då?
När renovering/utbyte i en anläggning övergår till nytt utförande är inte helt lätt att svara på.
De olika föreskrifter, regler och standarder ger oss inga pekpinnar eller gränser att förhålla oss till.
Så det blir helt enkelt ett stort område med gråskala från vitt till djupaste svart.

Själv är jag lite pigg på att uppgradera till bättre och säkrare lösningar när tillfälle uppenbaras, så jag kastar som regel in en jordfelsbrytare när jag byter en central, även om jag kanske skulle kunna krångla mig förbi detta genom att tänka att det bara är en renovering.
(Det senare skulle väl vara lika begåvat som att försöka undvika bilbälte genom att skrapa fram någon regel)

Men att byta till jordade uttag, från ojordade, i torra bostadsrum, där lutar jag mig gärna mot att det bara gäller en renovering av befintlig anläggning, ty jordat där höjer i praktiken säkerheten knappt alls.
Ska uttagen ändå bytas, ja DÅ är det väl en god ide att välja jordat, men ska befintliga uttag behållas (och om de är hela och petskyddade) så är det onödigt att "kräva" utbyte till jordat.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.