Hej, vi ska bygga ett timmerhus (Forsgrens timmerhus Sadeln) som vi tänker tjärvitriol måla. Det blir en gråbrun nyans. Tak svart ev på hängrännor o stuprör välja blyertgrått (eller svart) men vilken färg på ytterdörrar om man nu vill bryta av anser ni passar bäst. Bara svart funkar ju förstås men det är lite tråkigt kanske. Tips någon.

Sfl Sfl skrev:
Hej, vi ska bygga ett timmerhus (Forsgrens timmerhus Sadeln) som vi tänker tjärvitriol måla. Det blir en gråbrun nyans. Tak svart ev på hängrännor o stuprör välja blyertgrått (eller svart) men vilken färg på ytterdörrar om man nu vill bryta av anser ni passar bäst. Bara svart funkar ju förstås men det är lite tråkigt kanske. Tips någon.
Jag tycker faktiskt en röd dörr funkar jättebra !
Vi har ett isolertimmerhus målat i mörk täcklasyr (mörk-brun) och vår gamla ytterdörr, innan vy bytte, lackade jag röd - det blev faktistk jättesnyggt !

Sen när vi byggde ut blev det en vit dörr, mycket tråkigare, men det var en standardfärg, så det får vara så iaf ett tag :)

Exempelbild:
Röd ytterdörr med glaspaneler på ett mörkfärgat timmerhus, flankerad av två lyktor och dekorativa kransar.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag tycker faktiskt en röd dörr funkar jättebra !
Vi har ett isolertimmerhus målat i mörk täcklasyr (mörk-brun) och vår gamla ytterdörr, innan vy bytte, lackade jag röd - det blev faktistk jättesnyggt !

Sen när vi byggde ut blev det en vit dörr, mycket tråkigare, men det var en standardfärg, så det får vara så iaf ett tag :)

Exempelbild:
[bild]
Tack vi har faktiskt varit inne på rött. Vilken röd färg valde du? Tycker den ser väldigt fin ut o inte som de jag sett skrikigt röd. Får jag även fråga vilken vilken täcklasyr ni valde. Tycker den ser fin ut. Maken vill brunare nyans än tjärvitriolen och vi har även provmålat några träbitar i svarbrun o brun tjärfärg. Den svartbruna blir nästan svart o den bruna blir i mitt tycke mer ljuschokladbrun. Inget av dem gillar jag än. Plankorna står ute för att vi ska se hur färgerna ändras över tid

Sfl Sfl skrev:
Tack vi har faktiskt varit inne på rött. Vilken röd färg valde du? Tycker den ser väldigt fin ut o inte som de jag sett skrikigt röd. Får jag även fråga vilken vilken täcklasyr ni valde. Tycker den ser fin ut. Maken vill brunare nyans än tjärvitriolen och vi har även provmålat några träbitar i svarbrun o brun tjärfärg. Den svartbruna blir nästan svart o den bruna blir i mitt tycke mer ljuschokladbrun. Inget av dem gillar jag än. Plankorna står ute för att vi ska se hur färgerna ändras över tid
Som jag skrev så är bilden ovan bara ett exempel, har tyvärr inte ngn bra bild på hur vår dörr såg ut :/
Men det var en ngt mörkare röd, dock en standardfärg (köpte ett par burkar på biltema :)

Vi har valt en mörkt mörk brun täcklasyr till fasaden, det kan vara S 4550-Y30R (men på nätet ser den väldigt ljus ut...). När vi köpte huset var den laserad med ngn "chokladbrun/röd" färg, så vi kunde inte behandla med vad som helst, därför valde vi täcklasyr så att trästrukturen kommer fram, men färgen är täckande.

Så här såg huset ut under målningen iaf

• Fasaden på ett hus målad i mörkt brun täcklasyr, delvis omålad panel syns under takkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sfl
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.