Skulle tagit ut dagarna där jag tycker det passar min familj bäst, sen dom bästa veckorna för semester, bara att säga att självklart får ni dom i år men jag tar nästa år +6v FL, helt perfekt

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ett vad det verkar i sammanhanget radikalt förslag, är att ni faktiskt använder de kvarvarande föräldradagarna till att gå ner i arbetstid. Det kan förstås vara så att både ni föräldrar och barnen gillar heltidsjobb-racet, vad vet jag, men det är rätt skönt att jobba lite mindre och ha mer tid för barnen (och annat som är svårt att knö in i livspusslet).
Att gå ner i arbetstid mha föräldrapenning är en rättighet, även om arbetsgivaren har rätt att kräva bevis på att det faktiskt finns föräldradagar kvar.

Att använda föräldrapenningen enbart för att slippa jobba vid jul eller på sommaren är inte schysst mot kollegorna.
Du har rätt att gå ner 25% i arbetstid tills barnet är 8 oavsett om du har föräldradagar eller ej.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Det är perfekt när de tar ut fl på jul och nyår. Ansökan ska ju vara inne minst tre månader innan. Bara att schemalägga kollegorna på passen:p;)

E
halper halper skrev:
Om man blandar in pengarna i det moraliska ställningstagandet kan du tänka så här: istället har du jobbat mer och alltså betalat mer skatt. Vem har mest rätt till gratispengar från staten? Den som betalar minst skatt och tar ut mest pengar eller den som betalar mest skatt och tar ut minst? Tar du ut pengar på röda dagar så kommer du ju att få mindre lönetapp än dem som bara måste vara hemma från jobbet för att vara med barn(en) = du betalar mer skatt = bra affär för staten.

Vi har grannar som förutom att maxa barndagarna också jobbar halvtid för att de älskar att vara med sina barn. De betalar mindre skatt och tar ut lika mycket pengar. Moraliskt? (Jag har inga problem med det; själv klarar jag inte av att vara barnpappa dag efter dag, för då dör min själ. Bättre både för mig, barn och skattebetalarna om barnet bränner slut på sin energi på dagis medan jag tar ut lön och betalar skatt.)
Apropå att maxa:

Hur mycket pengar man får per föräldrapenningdag beror ju på vad man haft för inkomst tidigare, och därmed betalat in till systemet via arbetsgivaravgiften. För att få ut maxbeloppet krävs en årsinkomst över 476000kr. Tar man då ut 7 dagar i veckan får man ca 30 000 före skatt, dvs 80% av lönen. För möjligheten att göra det betalar arbetsgivaren 2,6% av lönen (12376kr vid takbeloppet). Man hinner under ett yrkesliv med att betala tillbaka (om man inte får fler än 2 barn!) om man efter barnåren återgår till att vara höginkomsttagare.

Har man lägre inkomster bidrar man inte med lika mycket men får heller inte ut lika mycket ur föräldraförsäkringen.

För låginkomsttagare uppstår fenomenet att de belastar kommunala förskolebudgeten med mer än de kan bidra med i form av kommunalskatt och förskoleavgift. Det är alltså bättre för kommunala ekonomin om de är hemma länge med barnen...

(orkar inte räkna på det så det kanske man inte ska ta för absolut sanning. Ett barn på förskola kostar kommunen i snitt 153 000kr)

D Daniel 109 skrev:
Du har rätt att gå ner 25% i arbetstid tills barnet är 8 oavsett om du har föräldradagar eller ej.
Visst är det så, men om en vill vara ledig mer än 25% måste en ta ut f-ledigt. Om en vill behålla sin sjukpenninggrundande inkomst måste en också fylla upp med f-ledighet.

A arasmus skrev:
Vi har en väldig massa föräldradagar kvar för våra barn. Vad tycker internet, är det omoraliskt att ta ut dem för att dryga ut kassan trots att vi nu båda jobbar heltid? Vi tycker lite olika där.
Det jag tycker är problematiskt (och då får jag anstränga mig lite, egentligen känns det rätt oviktigt), är inte det läge ni är i nu, utan vad ni rimligen gjorde på vägen dit.

För jag antar att ni de första åren tog full ledighet men bara tog ut ersättning för kanske tre dagar i veckan. Det har gjort att ni byggt upp en tidsbank med massa rättigheter kopplade till som gör att ni kan styra över era ledigheter i anställningar dör ni annars inte haft de frihetsgraderna.

I grund och botten tycker jag som sagt inte att det är ett stort problem heller, men det är hur som helst inte nu det konstiga sker, utan när ni tidigare kunde snåla på tidsuttaget i ett i sig väldigt frikostigt system.

Mikael_L
A arasmus skrev:
Jag tycker det är svårt för syftet med föräldrapenningen måste väl ändå vara att man skall kunna vara hemma med barnen när de är små. Inte att man skall få en summa pengar i belöning av staten för att man ynglat av sig.
Hehe, här hade du fel. :cool:
Syftet med föräldrapenningen är faktiskt för att vi ska yngla av oss. En ekonomisk morot för att inte födelsetalen ska sjunka för lågt.
Nåja, ett bisyfte är iofs faktiskt också att man ska kunna vara hemma vara hemma med barnen lite mer, men verkligen inte enda syftet, eller ens huvudsyftet.
Vore det huvudsyftet skulle reglerna inte ut som de gör, dvs möjlighet att få FP när man ändå ska vara hemma eller att FP går att ta ut såpass högt i ålder.

Ta ut så många FP-dagar som ni bara kan, så länge det är utan att fuska så finns det ingen omoral.

Däremot tvekar jag något mer över föräldraledighet för att tvinga till sig semester under attraktiv period.
Man får ju tänka på att det är kollegor som drabbas.
Visst kan jag tänka mig lägen där man kan nyttja det, t.ex. att man kanske har tänkt att sluta under året och arbetsplatsen inte har behandlat en schysst, t.ex. Då finns det ju ingen större anledning att själv vara schysst.
osv, det finns alltså scenarier då det kan vara OK. Men generellt får man ju tänka över att det är något som kanske drabbar kollegor och chef, och därmed agera lämpligt. T.ex. som föreslås i #9.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
E
Ta ut så mycket ni kan utan dåligt samvete.
Hemma hos oss tas det just nu en del lågdagar på helger och i sommar har vi tillsammans 13 v FL för att inget ska brinna inne.
Några dagar sparas till höstlovet men när den lilla fyller 4 i dec ska det bara finnas 96 dagar kvar.

Staffans2000
All skatteåterbäring är bara att håva in, så mycket det går. Det är ju faktiskt dina pengar!

För en gångs skull, en tråd helt fri från moralpredikanter som förkunnar vad andra skall göra med sina pengar.
El-Löken har dock lagt in några röda arga gubbar här och där, utan vidare kommentarer.

Staffans

• Gilla
guggen
  • Laddar…
När dottern var liten plockade vi ut varenda en av dagarna med föräldrapenning. Ingenting gick till spillo. Inte ens en halvtimma frös inne. Frun fick för övrigt överlåta en del av sina dagar till mig då jag hade det lite lättare att planera ledigheten med arbetsgivaren.

Som svar på frågan i rubriken:
Nej, det är inte omoraliskt att ta ut föräldrapenning, oavsett om det är under semester och helgdagar eller inte. Tvärtom. Det är högst moraliskt att vara hemma med sina barn när tillfälle erbjuds.

Redigerat:
  • Gilla
K@tten och 1 till
  • Laddar…
Omoraliskt gentemot barnen att inte utnyttja den lagstadgade möjligheten att vara ledig med dem.
Jag och maken tog ut varsin halvdag i veckan, han gick på badhuset med dem varje fredag eftermiddag och fikade sedan hos sin mamma, mycket uppskattat. Och jag tog barnen till barnmusikskolan en eftermiddag varje vecka. Den ena är nu mycket duktig cellist och den andra var med i Shrek the musical.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Tycker det är oschysst att konkurrera med kollegorna som också vill ha semester genom att spela trumfkortet föräldraledigt. I övrigt ser jag inga problem.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
P
tveksamt tveksamt skrev:
Tycker det är oschysst att konkurrera med kollegorna som också vill ha semester genom att spela trumfkortet föräldraledigt. I övrigt ser jag inga problem.
Men se det sen åt andra hållet. Barnen är små en gång, man tar extra ledigt för barnen. Inte för att jävlas med kollegor.
Om kollegorna inte har barn så måste de ju inte ha just under förskoleuppehåll och dylikt. Det brukar vara ihopslagningar på semestern och nån vecka hit och dit.
Hade vår förskola haft stängt och han fått gå på en annan i byn hade vi tagit semester de veckorna.

Om man lägger fram det att föräldern är osjysst så är det endast barnen som handlar i kläm anser jag.

• Gilla
K@tten och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Kollegorna får väl skaffa barn så de också kan använda rätten till föräldraledighet. Sen så räcker ju inte föräldrapenningen till hur många och långa ledigheter som helst så tids nog får även barnlösa kollegor semester när de så önskar.

• Gilla
K@tten och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Men se det sen åt andra hållet. Barnen är små en gång, man tar extra ledigt för barnen. Inte för att jävlas med kollegor.
Om kollegorna inte har barn så måste de ju inte ha just under förskoleuppehåll och dylikt. Det brukar vara ihopslagningar på semestern och nån vecka hit och dit.
Hade vår förskola haft stängt och han fått gå på en annan i byn hade vi tagit semester de veckorna.

Om man lägger fram det att föräldern är osjysst så är det endast barnen som handlar i kläm anser jag.
Det argumentet haltar lite tycker jag. Ser du bara till barnen så är de väl lika glada över att mamma/pappa är hemma i september/oktober, så varför konkurrera om de där extra semesterveckorna just när alla andra vill ha semester?
Ändå är det under de tre sommarmånaderna det ska läggas extra lång ledighet.

Allt blir ju förstås enklare om man har arbetsledning/kollegor som går att prata och argumentera med, det jag vänder mig emot är alltså de som glider in i semesterdiskussionerna och slänger ur sig x antal veckor föräldraledigt, mitt under nästa semesterperioden och någon annan får flytta sin semester (oftast den barnlöse singeln), igen.

Keiller Keiller skrev:
Kollegorna får väl skaffa barn så de också kan använda rätten till föräldraledighet. Sen så räcker ju inte föräldrapenningen till hur många och långa ledigheter som helst så tids nog får även barnlösa kollegor semester när de så önskar.
Trist synsätt. Varför ska den barnlöse drabbas, oavsett om det är frivilligt eller ofrivilligt barnlös?
Att skaffa barn för att få extra ledigt är ju rätt moraliskt tveksamt.

Beror ju på hur man lägger sina dagar förstås, men med fyra semesterveckor under sommaren och tre föräldraveckor så räcker det med ett barn vart sjunde år för att alltid ha 7 veckors semester på sommaren. Så nog räcker de bra länge i alla fall.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.