Rkarlsson skrev:
Dock ska man inte skämmas ett dugg när man tar ut fl för att umgås med sina barn.
Håller helt med dig, men att ta ut dem lördag/söndag då du förhoppningsvis ändå är med dina barn, bara för att få ut dem kan jag tycka vara lite tveksamt,
 
P
L lat skrev:
Håller helt med dig, men att ta ut dem lördag/söndag då du förhoppningsvis ändå är med dina barn, bara för att få ut dem kan jag tycka vara lite tveksamt,
Nja, Nu har jag nog inte gjort det själv. Men det är ju enligt regelverket och du har betalt in det.

Dock hade jag förbannat många dagar kvar trots tre månader ledigt. Det får jag lösa, håll tummarna för att 2022 är pandemin över så skall vi runt på allt möjligt skit =)
 
Krilleman
L lat skrev:
Håller helt med dig, men att ta ut dem lördag/söndag då du förhoppningsvis ändå är med dina barn, bara för att få ut dem kan jag tycka vara lite tveksamt,
Varför ska du INTE ta ut din dagar du har rätt till?
Varför ska du då vara med och betala in om du inte vill ta ut ersättning?
Typiskt svenskt. Alla bidrag ska gå till "andra" tokigt nog...

Passa på att ta ut era dagar, även på helger, för annars brinner slantarna inne bara för man är "svenskt duktig" och sparar dagar. Helt i onödan.

Om du skulle vara sjukskriven från ditt arbete 1-14 dagar, skulle du då inte ta ut sjukpenning från F-kassan?

Om du blev arbetslös och är medlem i A-kassan, skulle du då inte begära din rätt till utbetalning från A-kassan?

Exakt samma sak!
:thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det är helt enligt reglerna, då måste det ju vara tänkt att man ska göra så om man vill. Det är inte ett kryphål utan helt avsiktligt.
 
Krilleman
Jag gillar ju tanken i grunden, behöver man inte ersättningen så ska man inte få den.

Men lek men tanken hur det ser ut i Sverige idag...

Hur många har vi i landet som inte bidragit med en enda skattekrona men endå kvitterar ut massor med slantar endå?

Socialbidrag, bostadsbidrag, barnbidrag, flerbarnstillägg osv...

Det var inte allt för länge sen man kunde kvittera ut barnbidrag retroaktivt! när dessa kom till Sverige med en hel hög barn dessutom... Allt för ofta bevisligen var det inte ens deras egna barn dessutom. Det är en sanning som inte ens går att förneka.

Och då ska man ta med i beräkningen att vi fortfarande har fattigpensionärer som har slitit på fabriker/sjukhus hela livet och dessutom en hel del hemlösa inom samma kategori.

Är man lycklig nog att kunna betala lägenheten på ålderdomshemmet med sin pension+botadstillägg så har knappt råd med en kexchoklad efter räkningarna är betalda. Jag har personligen upplevt det tre gånger på kort tid nu.

Kanske tragikomiskt nog så har alla dessa passerat till "andra sidan" numera då den generationen i min familj inte finns kvar i livet.

Så kärnfrågan kvarstår:
Varför ska man inte begära ut din föräldrapenning du är berättigad till då du betalat in din avgift för denna?
 
Redigerat:
  • Gilla
steve5432 och 2 till
  • Laddar…
Är det inte så fortfarande? Det var ju ett av argumenten för att stryka dagar nät barnet fyllde fyra.

Rimligt borde vara att de som kom med äldre barn fick så många dagar som snittsvenska har sparade vid den åldern. Men det är väl en på tok för logisk lösning.
 
P
Krilleman Krilleman skrev:
Jag gillar ju tanken i grunden, behöver man inte ersättningen så ska man inte få den.

Men lek men tanken hur det ser ut i Sverige idag...

Hur många har vi i landet som inte bidragit med en enda skattekrona men endå kvitterar ut massor med slantar endå?

Socialbidrag, bostadsbidrag, barnbidrag, flerbarnstillägg osv...

Det var inte allt för länge sen man kunde kvittera ut barnbidrag retroaktivt! när dessa kom till Sverige med en hel hög barn dessutom... Allt för ofta bevisligen var det inte ens deras egna barn dessutom. Det är en sanning som inte ens går att förneka.

Och då ska man ta med i beräkningen att vi fortfarande har fattigpensionärer som har slitit på fabriker/sjukhus hela livet och dessutom en hel del hemlösa inom samma kategori.

Är man lycklig nog att kunna betala lägenheten på ålderdomshemmet med sin pension+botadstillägg så har knappt råd med en kexchoklad efter räkningarna är betalda. Jag har personligen upplevt det tre gånger på kort tid nu.

Kanske tragikomiskt nog så har alla dessa passerat till "andra sidan" numera då den generationen i min familj inte finns kvar i livet.

Så kärnfrågan kvarstår:
Varför ska man inte begära ut din föräldrapenning du är berättigad till då du betalat in din avgift för denna?
Men lagen säger ju att du skall ha ett förbehållsbelopp på äldreboende. I vår kommun säger den

Avgifterna får inte vara högre än att du har tillräckligt med pengar kvar för dina personliga behov, boendekostnader och andra vanliga levnadsomkostnader. Den summan kallas förbehållsbelopp och räknas ut efter regler i socialtjänstlagen.

Och det stämde när farfar låg på äldreboende. Dock bjöd i för sig boendet på så mycket godsaker så de behövde aldrig köpa något. Så är det tyvärr ej överallt.


I övrigt håller jag med, att plocka ut bidragen retroaktivt är att svika sin egna befolkning.
 
Rkarlsson skrev:
Har dock varit med om en höjdare som tog ut föräldraledighet och drog till spanien medans barnen gick på dagis, det är ett äkta praktrövhål om något =)
Ja det rövhålet hade jag inte tvekat att anmäla. Fusk med barnomsorg ska beivras så långt det går.

/S
 
  • Gilla
Parkeringsvakten
  • Laddar…
P
S steve5432 skrev:
Ja det rövhålet hade jag inte tvekat att anmäla. Fusk med barnomsorg ska beivras så långt det går.

/S
Ja där om något bör det vara stenhård koll. Inte att utförsäkra riktiga sjuka människor. Tror nog de hade sparat ett par miljoner om året på all fusk med barn.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.