Är det ingen som tycker att man inte bör ta emot mer bidrag än man absolut behöver? Jag känner en viss stolthet i att vara så lite bidragstagare jag kan. Jag känner också att jag då har mer rätt att argumentera för sänkt skatt. Men alla här är säkert vänster... ;)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Som trebarnsmamma och heltidsarbetande säger jag KÖR PÅ! Så länge man spelar enligt reglerna så anser jag att det är "djungelns lag" som styr. De som inte har barn har säkerligen många andra fördelar i samhället som vi föräldrar inte har/har valt att inte ha. Man kan stöta och blöta och jämföra hit och dit, men man kan aldrig nå millimeter-rättvisa.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Är det ingen som tycker att man inte bör ta emot mer bidrag än man absolut behöver? Jag känner en viss stolthet i att vara så lite bidragstagare jag kan. Jag känner också att jag då har mer rätt att argumentera för sänkt skatt. Men alla här är säkert vänster... ;)
Har bara ett barn, nu vuxet, och jag hade inga som helst problem med att ta ut så mycket jag kunde få ut i bidrag som småbarnsförälder. Jag argumenterar ändå för sänkt skatt.

Allra helst skulle jag vilja kunna kryssa i på deklarationen var och vad mina skattepengar ska gå till och sånt jag inte anser skulle skattefinansieras av mig skulle bli utan. Men det är en helt annan diskussion.

Vad gäller den politiska hemvisten hos medlemmarna på Byggahus, om de är vänster eller inte, tror jag det är utspritt i alla riktningar. Men det är ju också en helt annan diskussion.
 
Mikael_L
Okarlsson Okarlsson skrev:
stolthet i att vara så lite bidragstagare jag kan. Jag känner också att jag då har mer rätt att argumentera för sänkt skatt.
(y)
Japp, 100% säkert att du med större trovärdighet kan argumentera för det.

Lite oschysst dock mot dem som behöver bidrag för att typ öht överleva, t.ex. inte behöva bo under en bro och få mat i soppkök. Ty jag antar att du har det så bra ställt att du inte behöver några bidrag.

FP tog jag nog ut det mesta, något tiotal dagar med lägsta-nivå brann nog inne. Men annars har jag nog missat mycket bidrag och andra ersättningar i mitt liv.
Ibland har jag anmält sjukdom, men sen inte orkat med pappersgörat för att få ut SP för bara en eller två dagar, och helt enkelt struntat i det.

Jag vet inte när jag sist tog ut någon sjukpenning, tror det var ca 20 år sedan, då jag pga en skada blev borta från arbete i några veckor.

Men nej, jag har inte plockat ut mycket bidrag och ersättningar, jag har ofta klarat mig rätt bra ändå. Men det är skönt att trygghetssystemen finns där ändå.
Och jag brukar inte klaga så mycket på skatter, jag klagade mer när jag var ung och röd (typ sosse/VPK), då tog jag alltid en chans att svartjobba om chansen dök upp. Idag skulle jag aldrig tänka mig svartjobb, ja iaf så länge som det finns det vanliga alternativet kvar, att jobba vanligt vitt. Och senaste valet röstade jag alltså L.
Och jag tycker det var lite onödigt att L skulle driva frågan om avskaffandet av värnskatten så hårt.
 
P
Okarlsson Okarlsson skrev:
Är det ingen som tycker att man inte bör ta emot mer bidrag än man absolut behöver? Jag känner en viss stolthet i att vara så lite bidragstagare jag kan. Jag känner också att jag då har mer rätt att argumentera för sänkt skatt. Men alla här är säkert vänster... ;)
Håller med dig helt och hållet. Inga bidrag alls, sänk bara skatten motsvarande summa så lovar jag att inte ta ut en krona av dagar eller vab.
Barnbidraget är ju värdelöst med barn på dagis, de kunde struntat i att betala ut det och lagt det på förskoleavgiften istället.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lite oschysst dock mot dem som behöver bidrag för att typ öht överleva, t.ex. inte behöva bo under en bro och få mat i soppkök. Ty jag antar att du har det så bra ställt att du inte behöver några bidrag.
Jag menar nog att de tillhör gruppen som behöver bidragen bättre än mig, och om vi ska kunna ha en sportsmössa att ha humana skatter och sociala skyddsnät måste folk behärska sig lite. Vi som inte behöver ska inget ha. Sen ser jag gärna lite ödmjukhet inför att en del är nettopositiva skattebetalare, och inte massa folk som skriker "be de rika betala". Lustigt nog är alla med mer pengar än just en själv rika... :thinking:
 
Jag ser inga problem med att ta ut lägstadagarna på helgen trots att ni jobbar. I de flesta fall har man ju de där dagarna kvar för att man snålade med att ta ut full ersättning när man faktiskt var hemma. Reglerna tillåter ju faktiskt uttryckligen att man gör så dessutom.

Semestern är lite knepigare, man vill ju inte ställa till det för sina kollegor samtidigt som det är ett pussel att få ihop sommaren med stängd förskola osv. Här är det stängt i 4v och vi får isåfall lämna på en annan förskola i kommunen, 2,2 mil bort för att sedan köra förbi hemmet och 3 mil åt andra hållet till jobbet.
Nästan 9 mil om dagen extra alltså, knappast något alternativ. Därför kan det ibland bli någon extra veckas ledigt på sommaren. I gengäld försöker vi pussla genom att inte kräva helt sammanhängande semester utan hoppa in någon vecka mitt i om det behövs vilket gör semesterpusslet på våra jobb lite enklare och kollegorna får oftast den semester de vill ha ändå. Lite ge och ta så brukar alla bli rätt nöjda i slutändan :D

Att lägga in 4v semester + 4v föräldrarledigt de mest eftertraktade veckorna för att man har rätten på sin sida och utan någon mer anledning än att det är nice tror jag inte är något lysande recept för att få bra stämning på arbetsplatsen.

Risken är stor att det slår tillbaka på en själv om man gör så. "Jaså du behöver vara ledig en dag om 7 veckor för att flytta din dementa mamma till ett vårdboende. Nja, du måste säga till minst 2 månader innan, så det kan jag tyvärr inte bevilja".
 
  • Gilla
Okarlsson och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Givetvis ska du göra så, systemet bygger på att vi använder alla tillgängliga medel för att åter få vår del av skattekakan.
Men det är åt h.vete när invandrare, knarkare och andra bidragstagare gör så.

OM vi vill minska skattebördan och socialismen så måste vi kanske ta lite personligt ansvar?
 
  • Gilla
Okarlsson och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Är det ingen som tycker att man inte bör ta emot mer bidrag än man absolut behöver? Jag känner en viss stolthet i att vara så lite bidragstagare jag kan. Jag känner också att jag då har mer rätt att argumentera för sänkt skatt. Men alla här är säkert vänster... ;)
Nej, jag tar heller inte emot bidrag i onödan. Men föräldraförsäkringen är inget bidrag. När du får lön betalar arbetsgivaren in sociala avgifter, och dessa går bl a till att finansiera våra socialförsäkringar. Den som är föräldraledig eller sjukskriven går alltså inte på bidrag, hen får utbetalning från försäkringen!

(Ska vi börja kalla alla som vill ha ut pengar på sin villaförsäkring när badrummet är fuktskadat för snyltare också :thinking:?)
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
föräldraförsäkringen är inget bidrag.
Jo. Visa mig ett försäkringsbolag som betalar ut pengar för händelser du själv, medvetet, förorsakat.

Därmed inte sagt att den är fel, men så länge vi inte pratar om oplanerade graviditeter kan man näppeligen hävda att det är en försäkring.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo. Visa mig ett försäkringsbolag som betalar ut pengar för händelser du själv, medvetet, förorsakat.

Därmed inte sagt att den är fel, men så länge vi inte pratar om oplanerade graviditeter kan man näppeligen hävda att det är en försäkring.
Pensionsförsäkring då, måste pensionen vara oplanerad för att man ska få ut pengar från den? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Derbyboy och 3 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Är det ingen som tycker att man inte bör ta emot mer bidrag än man absolut behöver? Jag känner en viss stolthet i att vara så lite bidragstagare jag kan. Jag känner också att jag då har mer rätt att argumentera för sänkt skatt. Men alla här är säkert vänster... ;)
Jag är kluven i frågan. Ett annat sätt att se på den är nämligen att de vars liv påverkas mest av systemen vi har är mest värda att bry sig om.

Så en förälder som ”tvingas” in i av politiken utpekad riktning mot sin vilja är kanske mer värd att lyssna på än någon som bara kverulerar om sänkt skatt.

Jag tycker med andra ord att någon som utnyttjar dagens system men vill ha en annan ordning är nog så värd att lyssnas på. Samtidigt är det förstås bra att systemen inte överutnyttjas.

Fan så velig jag är, kanske borde bli folkpartist.
 
D Danieln84 skrev:
Pensionsförsäkring då, måste pensionen vara oplanerad för att man ska få ut pengar från den? ;)
Touché. Kapitalförsäkringar är också något vi kallar för en slags försäkring utan att egentligen falla inom grundbegreppet.

För det vi normalt menar med en försäkring är att sprida risk mellan en större grupp för att en enstaka individ inte själv ska behöva bära bördan för en oförutsedd negativ händelse.
 
På fråga ett svarar jag:
Man betalar skatt på allt och vissa saker dubbel upp eller mer, för att få sjukvård, föräldrapenning etc etc
Att då ta ut det man kan som man har rätt till tycker jag både är rätt och riktigt.
Om nu politikerna inte skulle vilja att man skulle det , får de väl ta och ändra reglerna.

På fråga två svarar jag:
Är man öppen med att man kommer ta ut semester/alt föräldraledighet specefika veckor två-tre månader i förväg så tycker jag att det är ok & schyst. Då hinner alla planera i god tid.
Dvs man är öppen med att man kommer att använda föräldraledigheten som trumf om man inte får semestern de dagar man vill.
Det man ska komma ihåg är att arbetsgivaren ibland har rätt att neka föräldraledighet. Speciellt vanligt inom vården på sommaren.
"För att arbetsgivaren ska kunna neka föräldraledighet på grund av att det medför en påtaglig störning i verksamheten måste arbetsgivaren motivera att det inte går att lösa störningen på något annat sätt, t.ex. genom att bedriva verksamheten med befintlig personal eller att anställa en vikarie."

Sen är det också så att semesterbeskedet ska enl lag normalt lämnas två månader före första söka semesterdag.
Det tillsammans med att föräldraledighet ska också lämnas in två månader före första sökta dag
gör att det i praktiken inte går nyttja föräldraledigheten som trumf till 100% men säg nästan iaf.

Enda gångerna jag haft problem med semester var före jag fick barn och ville ha semester jul->trettondagen.
Chefen tyckte, men du har ju alltid haft semester då, så i år går det inte.
Mitt svar "Jag jobbade beredskap i påsk, , kristiflygare, på midsommar och jag tar semester jul-> trettondagen. Tycker du inte om det där det ditt problem. Jag kommer inte att vara på jobbet eller svara i telefon"
Chefen "Då kanske du får sparken"
Jag "Som jag sa, ditt problem, du hanterar det hur du vill. Jag är inte här"
Chefen "Jaja , visste inte att du haft beredskap alla andra storhelger, så låt gå då. Men sån där attityd är inte ok"
Jag "Precis, din attityd är inte ok"
Chefens uttryck = Priceless
 
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Klassisk upptrappning där nog båda parter hade kunnat hantera frågan bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.