16 352 läst ·
113 svar
16k läst
113 svar
Omoraliskt att ta ut föräldrapenning
Om man blandar in pengarna i det moraliska ställningstagandet kan du tänka så här: istället har du jobbat mer och alltså betalat mer skatt. Vem har mest rätt till gratispengar från staten? Den som betalar minst skatt och tar ut mest pengar eller den som betalar mest skatt och tar ut minst? Tar du ut pengar på röda dagar så kommer du ju att få mindre lönetapp än dem som bara måste vara hemma från jobbet för att vara med barn(en) = du betalar mer skatt = bra affär för staten.
Vi har grannar som förutom att maxa barndagarna också jobbar halvtid för att de älskar att vara med sina barn. De betalar mindre skatt och tar ut lika mycket pengar. Moraliskt? (Jag har inga problem med det; själv klarar jag inte av att vara barnpappa dag efter dag, för då dör min själ. Bättre både för mig, barn och skattebetalarna om barnet bränner slut på sin energi på dagis medan jag tar ut lön och betalar skatt.)
Vi har grannar som förutom att maxa barndagarna också jobbar halvtid för att de älskar att vara med sina barn. De betalar mindre skatt och tar ut lika mycket pengar. Moraliskt? (Jag har inga problem med det; själv klarar jag inte av att vara barnpappa dag efter dag, för då dör min själ. Bättre både för mig, barn och skattebetalarna om barnet bränner slut på sin energi på dagis medan jag tar ut lön och betalar skatt.)
Inga problem så länge regelverket säger det. Jag brukar om jag är ledig med pågen fredag eller måndag även lägga in lägstadagarna på helgen för att det ska väck =)A arasmus skrev:
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Vi gjorde så när vi hade massa lägstanivå dagar som höll på att brinna inne, vi plockade allt på helgerna innan det var för sent.
gällandes sjukpenninggrundande så måste man ju naturligtvis ta ut dom på rätt sätt. Dvs inte jobba/plocka semester samtidigt.
Då begår man ett brott, vilket kan ställa till det rejält om man blir påkommen.
gällandes sjukpenninggrundande så måste man ju naturligtvis ta ut dom på rätt sätt. Dvs inte jobba/plocka semester samtidigt.
Då begår man ett brott, vilket kan ställa till det rejält om man blir påkommen.
ni har skattat för detta då ska ni använda dem också.. Inget snack om sakenA arasmus skrev:Vi har en väldig massa föräldradagar kvar för våra barn. Vad tycker internet, är det omoraliskt att ta ut dem för att dryga ut kassan trots att vi nu båda jobbar heltid? Vi tycker lite olika där.
Det finns två sorters dagar, en man kan ta ut på helger medan man jobbar i veckodagarna, och en som man måste ta ut mer sammanhängande och då ta ledigt från jobbet.
En relaterad fråga. Min fru jobbar i kommunen och konkurrerar med andra om de bästa semesterveckorna. Vad tycker ni om att använda sin lagstadgade rätt till föräldraledighet för att lägga sin semester som passar en själv bäst, trots att det då går ut över de som inte har samma möjlighet?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Ett vad det verkar i sammanhanget radikalt förslag, är att ni faktiskt använder de kvarvarande föräldradagarna till att gå ner i arbetstid. Det kan förstås vara så att både ni föräldrar och barnen gillar heltidsjobb-racet, vad vet jag, men det är rätt skönt att jobba lite mindre och ha mer tid för barnen (och annat som är svårt att knö in i livspusslet).
Att gå ner i arbetstid mha föräldrapenning är en rättighet, även om arbetsgivaren har rätt att kräva bevis på att det faktiskt finns föräldradagar kvar.
Att använda föräldrapenningen enbart för att slippa jobba vid jul eller på sommaren är inte schysst mot kollegorna.
Att gå ner i arbetstid mha föräldrapenning är en rättighet, även om arbetsgivaren har rätt att kräva bevis på att det faktiskt finns föräldradagar kvar.
Att använda föräldrapenningen enbart för att slippa jobba vid jul eller på sommaren är inte schysst mot kollegorna.
Kanske inte. Men förskolan är stängd över jul så alternativet är att ta med barnen till jobbet, och det uppskattas inte det heller...SågspånPappspikEternit skrev:
Om jobbet har problem att låta er ta ut alla dagar i lång semester, etc... Prata med arbetsgivaren och föreslå långa helger (ledigt Fr-Må) för att halvera den tiden ni är lediga från jobbet.
Om man vill gå ner i arbetstid får man kolla hur långt i förväg de behöver veta. Vi hade 3 månader även om det inte hade gjort något om det varit kortare för mig. Jag var ledig i 3 månader utom torsdagar då hans morfar tog honom.SågspånPappspikEternit skrev:
Ett vad det verkar i sammanhanget radikalt förslag, är att ni faktiskt använder de kvarvarande föräldradagarna till att gå ner i arbetstid. Det kan förstås vara så att både ni föräldrar och barnen gillar heltidsjobb-racet, vad vet jag, men det är rätt skönt att jobba lite mindre och ha mer tid för barnen (och annat som är svårt att knö in i livspusslet).
Att gå ner i arbetstid mha föräldrapenning är en rättighet, även om arbetsgivaren har rätt att kräva bevis på att det faktiskt finns föräldradagar kvar.
Att använda föräldrapenningen enbart för att slippa jobba vid jul eller på sommaren är inte schysst mot kollegorna.
Det är kanske elakt sagt, men kan man som förälder ska man ta ut det på julen. Julen är endast till för småbarn och då tycker jag att båda skall vara med. Självklart om det går utan att det drabbar verksamheten. (från en som körde 6 jular, nyår och midsommar i rad)
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Den som verkligen jobbar över jul, t ex på julafton, kan ändå inte ha barnen på förskola då. Precis som under sommaren har de flesta kommuner några förskolor öppna under vardagar kring jul och nyår, men kanske inte just mitt barns förskola. Föräldrar som behöver barnomsorg kan få lämna sina barn på en annan förskola än den vanliga.S sjoelund skrev:Kanske inte. Men förskolan är stängd över jul så alternativet är att ta med barnen till jobbet, och det uppskattas inte det heller...
Om jobbet har problem att låta er ta ut alla dagar i lång semester, etc... Prata med arbetsgivaren och föreslå långa helger (ledigt Fr-Må) för att halvera den tiden ni är lediga från jobbet.
Om man vill spendera 2 timmar extra varje dag och inte har ett barn som vägrar gå till den förskolan (och har ett jobb som tillåter att man kommer så sent som klockan 8 eller slutar före 17 så man kan komma till just den förskolan långt borta). Över julen är förskolan stängd 1½-2 veckor; inte bara på julafton.SågspånPappspikEternit skrev:
Enklare att bara ta ledigt för vissa.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Det finns alla möjliga fullt legitima skäl att vilja vara ledig runt jul, inte bara att det finns småbarn i hushållet (säger jag som har barn själv). Det sätt som förmodligen väcker minst ont blod på arbetsplatsen är om åtråvärda lediga dagar fördelas någorlunda rättvist, så ingen behöver jobba jul 6 år i rad, medan någon kollega är ledig 6 jular i rad.Rkarlsson skrev:
Det är ju det som är verkligheten, har man föräldradagar och ansöker ledighet minst 3 månader innan så kan de inte neka med förutsättning att de kan driva verksamhetenSågspånPappspikEternit skrev:
Det finns alla möjliga fullt legitima skäl att vilja vara ledig runt jul, inte bara att det finns småbarn i hushållet (säger jag som har barn själv). Det sätt som förmodligen väcker minst ont blod på arbetsplatsen är om åtråvärda lediga dagar fördelas någorlunda rättvist, så ingen behöver jobba jul 6 år i rad, medan någon kollega är ledig 6 jular i rad.
Där jag jobbade fanns det ju folk som kunde jobba som hade vuxna barn men aldrig jobbade jul ändå för att de var äldre och ville inte. Dock var det ju orättvis behandling då de var i god med den ägaren.
Men föräldrarna missunnade jag inte trots att jag kom i bråk med ena chefen och sedan sade upp mig istället pga just orättvisa scheman där jag förväntades jobba några brutala pass (70 timmars veckor utan rast)
Men går det så vore det ju önskvärt att även föräldrar kan jobba några timmar efter eller före de firat jul =)
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Föräldern har inte rätt till mer än 3 sammanhängande f-ledighetsperioder per år heller. Så tar du sportlov, påsklov och lite extra f-ledigt på sommaren, kan arbetsgivaren neka om du vill ha f-ledigt runt jul.Rkarlsson skrev:Det är ju det som är verkligheten, har man föräldradagar och ansöker ledighet minst 3 månader innan så kan de inte neka med förutsättning att de kan driva verksamheten
Där jag jobbade fanns det ju folk som kunde jobba som hade vuxna barn men aldrig jobbade jul ändå för att de var äldre och ville inte. Dock var det ju orättvis behandling då de var i god med den ägaren.
Men föräldrarna missunnade jag inte trots att jag kom i bråk med ena chefen och sedan sade upp mig istället pga just orättvisa scheman där jag förväntades jobba några brutala pass (70 timmars veckor utan rast)
Men går det så vore det ju önskvärt att även föräldrar kan jobba några timmar efter eller före de firat jul =)
Låter inte som något bra ställe att jobba på, inte konstigt du slutade!
Klart du ska ta ut dagarna. Men att använda FL för att pressa sig till ledighet vid högtider som jul mm och för att få de bästa semesterveckorna är något som jag verkligen inte gillar.
Ingen kommer att tacka dig för att du låter dagar brinna inne.
Ingen kommer att tacka dig för att du låter dagar brinna inne.
Men då får jag ju byta med någon, inte trumfa med FL och på så sätt tvinga andra att jobba. Se till att ni har ett separat schema för storhelger om det nu är så att ni har arbeten där det alltid måste vara folk på plats.SågspånPappspikEternit skrev:
Det finns alla möjliga fullt legitima skäl att vilja vara ledig runt jul, inte bara att det finns småbarn i hushållet (säger jag som har barn själv). Det sätt som förmodligen väcker minst ont blod på arbetsplatsen är om åtråvärda lediga dagar fördelas någorlunda rättvist, så ingen behöver jobba jul 6 år i rad, medan någon kollega är ledig 6 jular i rad.