J Jforce skrev:
Ska vi behöva vara rädd för att inte få ett hus vid vinst i budgivning bara för att vi är försiktiga och noggranna? För det var vad som hände den här gången, säljaren ville signa asap och ville inte ge oss en besiktningsklausul.
I Stockholm kommer ni inte köpa något hus om ni vill vara extra noggranna och försiktiga. Det är säljarens marknad och det finns alltid ett gäng köpare precis efter som är beredda att slå till.

Så har det tyvärr blivit i Göteborg med omnejd också. Säljaren gör en besiktning som man får ta del av innan visningsdagen. Sedan ca 15 minuters visning per person/par, därefter så startar budgivningen morgon efter visning och avslutas ofta under dagen. Helt omöjligt att hinna med en egen ordentlig besiktning innan köp och helt omöjligt att få med en besikningsklausul.

• Arg
Hullefar
  • Laddar…
R
J Jforce skrev:
För det var vad som hände den här gången, säljaren ville signa asap och ville inte ge oss en besiktningsklausul.
Exakt vad ville du skulle stå i klausulen?

R
Demmpa Demmpa skrev:
Vad besiktningsklausulen kan innehålla?
Nej, jag vet vad en klausul kan innehålla. Nu undrade jag specifikt vad TS ville ha i sin.

R rolflidvall skrev:
Nej, jag vet vad en klausul kan innehålla. Nu undrade jag specifikt vad TS ville ha i sin.
Vi villa ha en klausul för att få ta in en besiktningsman. Eftersom säljaren ville signa mitt i påskhelgen fanns inte möjlighet att ta in någon innan. Vi ville även ha en klausul för att få utföra vår undersökningsplikt om säljaren inte lät oss göra det innan signering.

• Gilla
Antonymen och 1 till
  • Laddar…
R
Och under vilka villkor skulle ni kunna frånträda?

T
Ni har ju ändå möjlighet att besikta i efterhand men då utan någon speciell frånträdesklausul, dvs det blir att hoppa av köpet och ta den kostnanden. Kan ju vara värt det om det skulle visa vara hussvamp eller likande...

@TreeView menar du efter kontraktsskrivningen men innan tillträdet?
Eller menar du efter tillträdet?

För att kunna besikta innan tillträdet så måste säljaren gå med på att det görs en besiktning, ja då går det att dra sig ur köpet men man blir ”tvungen” att betala ”skadestånd” till säljaren.

Efter tillträdet så går det inte att dra sig ur köpet.

Med andra ord så är det inte säkert att ”Ni har ju ändå möjlighet att besikta i efterhand men då utan någon speciell frånträdesklausul, dvs det blir att hoppa av köpet och ta den kostnanden.” är tillgängligt, det hänger på säljaren om denne tillåter tillträde till fastigheten eller inte innan tillträdesdagen.

• Gilla
Antonymen och 1 till
  • Laddar…
T
Demmpa Demmpa skrev:
@TreeView menar du efter kontraktsskrivningen men innan tillträdet?
Eller menar du efter tillträdet?

För att kunna besikta innan tillträdet så måste säljaren gå med på att det görs en besiktning, ja då går det att dra sig ur köpet men man blir ”tvungen” att betala ”skadestånd” till säljaren.

Efter tillträdet så går det inte att dra sig ur köpet.

Med andra ord så är det inte säkert att ”Ni har ju ändå möjlighet att besikta i efterhand men då utan någon speciell frånträdesklausul, dvs det blir att hoppa av köpet och ta den kostnanden.” är tillgängligt, det hänger på säljaren om denne tillåter tillträde till fastigheten eller inte innan tillträdesdagen.
Det har du rätt i, jag tänkte lite fel, menade nämligen innan tillträdet. Dock skulle jag bli förvånad om säljaren skulle motsätta sig en besiktning utan frånträdesklausul, men det kanske man gör?

• Gilla
Fredric_n
  • Laddar…
J Jforce skrev:
Hej
Vi vann budgivningen på ett hus men valde tillslut att tacka nej pga omständigheter, rörande egen besiktning mm. Vid förhandlingen med säljaren via mäklaren blev vi nämligen lite ställda och fundersamma.

Vi har hela tiden varit inställda på att ta in en egen besiktningsman samt faktiskt ta oss tid att genomföra vår undersökningsplikt innan vi signar (alt signa med klausul). Men enligt mäklaren:
- Är det väldigt ovanligt att man tar in en egen besiktningsman. "Varför ska ni lägga pengar på något som redan är gjort?"
- Behöver man inte ta in någon egen besiktningsman eftersom besiktningen som var gjord var för både säljare och köpare samt hade en dolda fel försäkring mm.

Som svar på undersökningsplikten lät det som att han ansåg att det gjorde vi väl under själva visningen... Nu under corona har visningarna varit ca 15 minuters slottar.

Kanske skiljer det sig över landet? Vi ska köpa i Stockholm. Vill gärna höra om era erfarenheter och råd. Med allt vi läst här på forumet blev jag förvånad över att mäklaren sa som han sa.

Ska vi behöva vara rädd för att inte få ett hus vid vinst i budgivning bara för att vi är försiktiga och noggranna? För det var vad som hände den här gången, säljaren ville signa asap och ville inte ge oss en besiktningsklausul.

//Förstagångsköparen
Har köpt lägenhet i Stockholm, min erfarenhet är att det är visning två gånger, massor av folk på visningarna (innan covid) kontraktskrivning inom ett par dar ( som mäklaren säger; innan fredag), absolut inget utrymme för besiktning. Passar det inte så är man inte med. När jag påpekade mäklarens ansvar så fick jag till svar; lägenheter besiktigas inte.

C
D Dr Jumping Jack skrev:
Har köpt lägenhet i Stockholm
Blanda inte ihop lägenheter med hus. Vad gäller bostadsrätter är det mycket riktigt inte praxis med besiktningsklausul, även om det förmodligen borde vara det.

• Gilla
  • Wow
Antonymen och 2 till
  • Laddar…
P
Såhär gick vårt till.
Visning.
Budgivning
Jag vann, skrev på ett avtal och besiktningsklausul om att vid typ allvarligare var det fritt att lämna.

Fick gå genom huset när säljaren var med, han visade vad han gjort och vad "felen" var.
Fick en visning till för att ta med kunnigt folk och då var säljaren närvarande men frånvarande för att vi skulle kunna kontrollera ifred.
Det gjorde vi inom en veckas tid men fick längre tid på oss om vi ville.

Hade säljaren sagt nej till egen besiktning så hade jag tackat nej, jag vill se närmre på vad man köper och man öppnar inte skrymslen när huset har 25 andra intressenter i huset.

Hade det varit nu under pandemin hade jag begärt att få all tid för att kontrollera huset noggrannare.

• Gilla
Antonymen och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Blanda inte ihop lägenheter med hus. Vad gäller bostadsrätter är det mycket riktigt inte praxis med besiktningsklausul, även om det förmodligen borde vara det.
Nej, men det är ju viktigt med en ordentlig inspektion ( av mig själv) och att inspektera de delar man är ansvarig för. Kunde vara bra att rulla av mattorna och kolla parketten. Inte ens det går.

Rkarlsson skrev:
Hade säljaren sagt nej till egen besiktning så hade jag tackat nej, jag vill se närmre på vad man köper och man öppnar inte skrymslen när huset har 25 andra intressenter i huset.

Hade det varit nu under pandemin hade jag begärt att få all tid för att kontrollera huset noggrannare.
Fullt rimlig inställning.

Problemet med den inställningen i rådande marknadsläge är att du inte skulle få köpa något hus i, åtminstone inte i Stockholms närförorter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.