Eller så säger man bara åt vederbörande att dessa tider ska inte internet användas och om inte det följs får det konsekvenser? Hur svårt kan det vara liksom.......

• Gilla
StureS
  • Laddar…
dof dof skrev:
Eller så säger man bara åt vederbörande att dessa tider ska inte internet användas och om inte det följs får det konsekvenser? Hur svårt kan det vara liksom.......
På vilka premisser har någon rätt att diktera villkoren för när någon annan får använda internet?

Jag har avlat dig så jag bestämmer allt över dig... alltså på riktigt ?

Låt barnet surfa runt, det påverkar väl inte någon negativt, snarare får barnet en bredare världsbild och det är väl bara positivt?

Att försöka hindra naturlig nyfikenhet kommer bara att sluta i att du har ett barn som hatar dig för din inskränka attityd och kommer att göra allt för att kringgå dina "regler".

På allvar, vad är det du som förälder är rädd för att barnet ska göra/påverkas till som du löser genom att blockera accessen till nätet på vissa tider?

• Gilla
StureS
  • Laddar…
Tror du har blandat ihop det lite... Här blockeras det inget internet, det behövs inte.

Höghus Höghus skrev:
Surt… Funkar det inte heller att ange macar för trådade klienter under Parental Control och sätta schema?

/Höghus
Testade med mobilen som Wi-Fi ansluten klient.
Och tidsblocketing under Föräldrakontroll. Fungerar att blockera på MAC som förväntat.
Den behåller sin IP enligt DHCP klientlistan.

Finns även valet ”blockera all internettrafik” på samma konfigurationssida.
Med den blockeringen aktiverad släpps inte mobilen igenom ens på sin aktiva tid.
(Mobilen växlar över på 4G, så mobilen är ju inte blockerad).

S
D Dilato skrev:
På vilka premisser har någon rätt att diktera villkoren för när någon annan får använda internet?

Jag har avlat dig så jag bestämmer allt över dig... alltså på riktigt ?

Låt barnet surfa runt, det påverkar väl inte någon negativt, snarare får barnet en bredare världsbild och det är väl bara positivt?

Att försöka hindra naturlig nyfikenhet kommer bara att sluta i att du har ett barn som hatar dig för din inskränka attityd och kommer att göra allt för att kringgå dina "regler".

På allvar, vad är det du som förälder är rädd för att barnet ska göra/påverkas till som du löser genom att blockera accessen till nätet på vissa tider?
"Att försöka hindra naturlig nyfikenhet" ....
Naturlig nyfikenhet behöver inte ENBART gälla Facebook!
Kan barnen klättra i träd, klättra ned, göra upp en eld, släcka den, cykla, simma?
Idag är alla föräldrar curlingmorsor, det ska klemas och gullas med barnen och man får ABSOLUT inte ställa några krav!

Tänk ett varv till!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
Från barnuppfostran till implementation av 802.1x och radius. Forumet är tveklöst mångsidigt.

Jag ger ett kombinationsförslag av teknik och relation som funkade för oss när kidsen var yngre och kanske täcker majoriteten av vad du vill åstadkomma. Som alltid inom säkerhet är det kombon People, Procces and Technology som gäller. Och barn är generellt sett dåliga på process.

Som bakgrund så ser jag risken med okontrollerat nattsufande för en ung pojke att fastna i nätets mörkare sidor som påtaglig. Något som bland annat kan få oönskade konsekvenser i form av en direkt teknisk risk för hemmets övriga it-infrastruktur. Utöver eventuella psykosociala faktorer som vi kan tänka olika kring.
  • Sätt din router till att dela ut sig själv som dns-server via dhcp. - Troligtvis har du redan det så.
  • Sätt din router till att använda Cloudflairs DNS på 1.1.1.3 och 1.0.0.3 som upstream - Det nyper majoriteten av porr och malware. Inte allt, men det räcker för att sova gott. Notera att det kommer att gälla även dig…
  • Lägg upp en brandväggsregel i din router att tillåta trafik till och från ovan adresser på port 53 (dns) på tcp och udp.
  • Lägg upp en brandväggsregel i din router att blocka all utgående trafik mot port 53 tcp och udp.
  • Har du gjort rätt skall allt funka som vanligt om man får adress från dhcp. Men sätter man en annan adress manuellt kan man inte nå internet.
  • Snacka med kidsen om dator och skärmsittande. Sätt upp överenskommelser om användning som även gäller vuxna i hushållet. Till exempel ingen skärm efter 21:30 på skoldagar. Gäller det alla så finns acceptansen för regler och konsekvenser vid överträdelse. Då är det att bryta överenskommelsen om att vi i hushållet inte använder skärm efter kl xx som är ”brottet”, inte att surfa eller spela.
Jag har kanske dragit tråden ytterligare från byggahus-teknik mot Familjeliv men det ovan funkade som sagt för oss. Tar grabben sig runt det tekniska skyddet ovan så får du gratulera honom och be honom att hjälpa dig.

• Gilla
Mats och 2 till
  • Laddar…
I min Mikrotik-router finns det inbyggt stöd för detta, lite otippat då det inte är en konsumentrouter. De kallar funktionen kid control. Inte testat själv dock

Skärmdump av nätverksadministrationsmjukvara, flera fönster öppna, konfiguration, trafikloggar, gränssnittsstatus.

• Gilla
nimhed
  • Laddar…
S
Ta reda på MAC-adressen och tilldela sedan en IP-adress som inte routern kan hantera. Lär dina barn simma och klättra i träd istället för att förbjuda dem saker!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.