Nu har det väl löst sig men till nästa gång kan en sådan här i en Dremel(kopia) vara användbar.

Tre diamantslipande hjul för vinkelslipar i olika positioner på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
stenna och 2 till
  • Laddar…
Jag har 8 fönster till, 12 skruv i vardera, så kommer nog behöva införskaffa ngt av förslagen ovan. Antingen dremel som ng föreslog eller slag grejen verka ju smidig

Tog bort gångjärn från ytterdörren i söndags, gamla spårskruvar som suttit där i 42 år, försökte först med mejseln men hämtade slagskruvmejseln efter 30 sekunder och alla skruvarna släppte direkt.
Du behöver bara få dem att släppa det första varvet, sedan är det "bara" att skruva...

Viktigt att du har ett bits till slagmejseln som passar bra.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
C
Absolut grundläggande för att få ut en bråkig spårskruv är att få rent spåret från färgrester ända ner i botten och då i synnerhet kanterna i botten av spåret. Annars drar man bara sönder spåret. Nivån på TS bilder duger generellt inte.

Jag brukar använda en skruvmejsel/bits som helst fyller ut hela spårets bredd och har en klinga av god kvalitet med skarpa kanter och använda den som "huggmejsel" tillsammans med en hammare för att knacka ur spåret. Även baksidan av spetsen på en morakniv kan vara användbar. Samt gärna varmluftspistol för att mjuka upp färgen.

Slagskruvdragare eller slagmejsel är sedan perfekt för att lossa skruven. Om man lyckas hållas sig med att försöka dra ur den innan spåret är helt rensat går det ofta att rädda skruven med spåret intakt så att den kan återanvändas.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Tog bort gångjärn från ytterdörren i söndags, gamla spårskruvar som suttit där i 42 år, försökte först med mejseln men hämtade slagskruvmejseln efter 30 sekunder och alla skruvarna släppte direkt.
Du behöver bara få dem att släppa det första varvet, sedan är det "bara" att skruva...

Absolut, lätt att slå mot ett starkt objekt. Men mina gamla kulturfönster? Med handglas? Då vågar man inte vålds för mycket, tyvärr?
Eller har jag missförstått, räcker de med lätt knackande (slagskruvmejsel) ?

mikethebik mikethebik skrev:

K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Slagmejsel med bitshållare, har tre möjliga slutresultat enligt min erfarenhet... Finns på bland annat Biltema
1. Skruven lossnar
2. Skruven går av
3. Spåret går sönder

Den har en rätt finurlig mekanik, här hittade jag en liten förklaring :) [media]

Lite off topic.. Jag tänkte att jag skulle restuarera mina fina kulturfönster. Läst på och kollat en del Youtube om kittning, målning, lagning, putsning osv.. Tänker ok det är en del jobb
PANG = 3 timmar in och har inte ens fått ur skruvjäveln på 1 fönster

• Öppen vit fönsterram utan glas, står på ett grått golv i rörigt rum.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
BengtH och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Jag har 8 fönster till, 12 skruv i vardera, så kommer nog behöva införskaffa ngt av förslagen ovan. Antingen dremel som ng föreslog eller slag grejen verka ju smidig
Ett bra tips är att borra ett hål mitt i skruven, kanske ca 5mm djupt.
Diametern på hålet skall vara så att en lämplig torxbits måste slås i för att gå i hålet. Kanske T25 eller T30 i detta fallet.

Knacka i bitsen och skruva sedan ut skruven lätt.

• Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Diametern på hålet skall vara så att en lämplig torxbits måste slås i för att gå i hålet. Kanske T25 eller T30 i detta fallet.

Knacka i bitsen och skruva sedan ut skruven lätt.
Tack. Aldrig hört denna metod innan :)

Nissens
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Tack. Aldrig hört denna metod innan :)
Den är riktigt bra, kan även funka på avbrutna skruvar ibland.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
C
Nissens Nissens skrev:
Det är en superbra metod i många sammanhang, men med de dimensioner på skruv som är aktuellt här så har du borrat bort hela skallen om man borrar 5 mm djupt.

Nissens
C cpalm skrev:
Det är en superbra metod i många sammanhang, men med de dimensioner på skruv som är aktuellt här så har du borrat bort hela skallen om man borrar 5 mm djupt.
Nej, då har du använt för grovt borr.

Borren skall ju inte vara grövre än vad skruven är…

C
Nissens Nissens skrev:
Nej, då har du använt för grovt borr.
Borren skall ju inte vara grövre än vad skruven är…
Nä precis, och det blir lite vanskligt med de aktuella skruvdimensionerna, dvs. ca 5 mm.
Då skulle jag på sin höjd borra med 3 mm och det blir lite pillrigt.

Nissens
C cpalm skrev:
Nä precis, och det blir lite vanskligt med de aktuella skruvdimensionerna, dvs. ca 5 mm.
Då skulle jag på sin höjd borra med 3 mm och det blir lite pillrigt.
Alla är vi olika, jag är övertygad om att det skulle fungera med torx. Det finns torx i många dimensioner.

Nissens Nissens skrev:
Alla är vi olika, jag är övertygad om att det skulle fungera med torx. Det finns torx i många dimensioner.
Torx brukar funka på enstaka skruv, om man ska ta bort många är kanske en 'grispitt' bättre?

• Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Torx brukar funka på enstaka skruv, om man ska ta bort många är kanske en 'grispitt' bättre?
Och innan någon ringer djurskyddsföreningen så kan en bild förtydliga för den eventuellt oinvigde. :p

Ett set skruvbitsverktyg i genomskinligt, gult plastfodral. Olika storlekar och former för skruvdragare.
Skapa konto

• Gilla
Alti och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.