8 742 läst ·
40 svar
9k läst
40 svar
Omöjlig skruv. Hjälp!!
Jag har 8 fönster till, 12 skruv i vardera, så kommer nog behöva införskaffa ngt av förslagen ovan. Antingen dremel som ng föreslog eller slag grejen verka ju smidig
Tog bort gångjärn från ytterdörren i söndags, gamla spårskruvar som suttit där i 42 år, försökte först med mejseln men hämtade slagskruvmejseln efter 30 sekunder och alla skruvarna släppte direkt.
Du behöver bara få dem att släppa det första varvet, sedan är det "bara" att skruva...
Viktigt att du har ett bits till slagmejseln som passar bra.
Du behöver bara få dem att släppa det första varvet, sedan är det "bara" att skruva...
Absolut grundläggande för att få ut en bråkig spårskruv är att få rent spåret från färgrester ända ner i botten och då i synnerhet kanterna i botten av spåret. Annars drar man bara sönder spåret. Nivån på TS bilder duger generellt inte.
Jag brukar använda en skruvmejsel/bits som helst fyller ut hela spårets bredd och har en klinga av god kvalitet med skarpa kanter och använda den som "huggmejsel" tillsammans med en hammare för att knacka ur spåret. Även baksidan av spetsen på en morakniv kan vara användbar. Samt gärna varmluftspistol för att mjuka upp färgen.
Slagskruvdragare eller slagmejsel är sedan perfekt för att lossa skruven. Om man lyckas hållas sig med att försöka dra ur den innan spåret är helt rensat går det ofta att rädda skruven med spåret intakt så att den kan återanvändas.
Jag brukar använda en skruvmejsel/bits som helst fyller ut hela spårets bredd och har en klinga av god kvalitet med skarpa kanter och använda den som "huggmejsel" tillsammans med en hammare för att knacka ur spåret. Även baksidan av spetsen på en morakniv kan vara användbar. Samt gärna varmluftspistol för att mjuka upp färgen.
Slagskruvdragare eller slagmejsel är sedan perfekt för att lossa skruven. Om man lyckas hållas sig med att försöka dra ur den innan spåret är helt rensat går det ofta att rädda skruven med spåret intakt så att den kan återanvändas.
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
mikethebik skrev:
Tog bort gångjärn från ytterdörren i söndags, gamla spårskruvar som suttit där i 42 år, försökte först med mejseln men hämtade slagskruvmejseln efter 30 sekunder och alla skruvarna släppte direkt.
Absolut, lätt att slå mot ett starkt objekt. Men mina gamla kulturfönster? Med handglas? Då vågar man inte vålds för mycket, tyvärr?
Eller har jag missförstått, räcker de med lätt knackande (slagskruvmejsel) ?
mikethebik skrev:
K_arlstrom skrev:
Lite off topic.. Jag tänkte att jag skulle restuarera mina fina kulturfönster. Läst på och kollat en del Youtube om kittning, målning, lagning, putsning osv.. Tänker ok det är en del jobb
PANG = 3 timmar in och har inte ens fått ur skruvjäveln på 1 fönster
PANG = 3 timmar in och har inte ens fått ur skruvjäveln på 1 fönster
Ett bra tips är att borra ett hål mitt i skruven, kanske ca 5mm djupt.Hammare&Spik skrev:
Diametern på hålet skall vara så att en lämplig torxbits måste slås i för att gå i hålet. Kanske T25 eller T30 i detta fallet.
Knacka i bitsen och skruva sedan ut skruven lätt.