2 024 läst ·
39 svar
2k läst
39 svar
Omöjlig situation med vattenrening
Berätta på vilket enkelt sätt jag kan koppla in mig på vattenrenaren så att jag kan styra backspolningen åt olika håll utifrån hur förorenat vattnet är. Jag kan stoppa i elektriskt styrda ventiler om du anser att det behövs. Men hur skall jag styra dem? Utifrån vilken input?A Alexn72 skrev:
Det skall vara rimligt också.
Rimligt vet jag inte men det bör ju vara en viss skillnad i elektriskt motstånd i de olika vattenfraktionerna.Bara för att det är roligt hade jag låtit en Raspberry styra ventilerna med input från en sensor som mäter motståndet i vattnet.
Visst, det hade man kunnat göra, men det är mycket injustering. Jag måste ju dessutom ta fram referensvärden på det. Men det är klart om man skickar in vattnet i en bytta med utloppet en bit upp innan det åker ut så skulle man kunna mäta konduktiviteten på vattnet med två koppartrådar tejpade runt en stav och se när den förändras (testa sig fram till lämpligt motstånd i serie och sedan mäta spänningen på en analog ingång mellan detta motstånd och de två stavarna - jag gjorde ungefär samma sak, jag mätte blinket på min elmätare innan jag fick en smart elmätare). Men det känns inte så rimligt då det är enklare att skicka allt vatten till samma dike.Kapsyl skrev:
Det är ju det som är roligt. Bestämma brytvärden och skriva kod som tar hänsyn till variationer och sånt 😀pacman42 skrev:
Visst, det hade man kunnat göra, men det är mycket injustering. Jag måste ju dessutom ta fram referensvärden på det. Men det är klart om man skickar in vattnet i en bytta med utloppet en bit upp innan det åker ut så skulle man kunna mäta konduktiviteten på vattnet med två koppartrådar tejpade runt en stav och se när den förändras (testa sig fram till lämpligt motstånd i serie och sedan mäta spänningen på en analog ingång mellan detta motstånd och de två stavarna - jag gjorde ungefär samma sak, jag mätte blinket på min elmätare innan jag fick en smart elmätare). Men det känns inte så rimligt då det är enklare att skicka allt vatten till samma dike.
Jag håller med, men familjen gillar inte det lika mycket. Jag har dessutom ett flertal sådana projekt att avsluta före detta. Jag håller bland annat på att bygga förvaring för vattnet från min badtunna inomhus (garaget) för att på det sättet minska energiläckaget från den när man inte badar. Jag har alla delar redan, jag skall bara hinna med det också mellan alla andra projekt...Kapsyl skrev:
Jag skulle inte vara orolig för det. Vid min mammas sommarstuga är det ett nergrävt 50 mm avloppsrör från huset till ett dike för backspolningsvatten. Det kommer ut ur huset ovan mark och är inte nergrävt till frostfritt djup. Generellt för avloppsrör brukar det sägas att det inte behöver ligga frostfritt. Och backspolningsvatten finns det ju inget nämnvärt slam i. Det är alltid renare än avloppsvatten brukar vara.N nergal skrev:
I mitt fall så funkar tid väldigt bra.pacman42 skrev:
Berätta på vilket enkelt sätt jag kan koppla in mig på vattenrenaren så att jag kan styra backspolningen åt olika håll utifrån hur förorenat vattnet är. Jag kan stoppa i elektriskt styrda ventiler om du anser att det behövs. Men hur skall jag styra dem? Utifrån vilken input?
Det skall vara rimligt också.
Så efter att ha kollat salthalten med 5min mellanrum under den timmen det backspolas så tar det 15min innan det kommer saltat vatten.
Och efter ytterligare 30min så blir det återigen rent vatten.
Så styr man en ventil till att vara öppen 0-15min och 30-60min mot avloppet så är problemet löst.
Ett vanligt y rör kan då leda det salta vattnet till en behållare.
Vill man ha en mekanisk lösning så låter man olika behållare fyllas och när de är fulla så rinner det förbi till nästa...(serie kopplade)
Jag har nu lagt in ett isolerat rör-i-rör under golvet i gillestugan. Detta går genom ytterväggen och ut i dagvattnet. Den dag jag får kommunalt vatten så drar jag ut PEX-röret och lägger in ett nytt PEX som inkommande vatten får gå i. Case closed.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden