Vad har du för mark under tjäldjupet, lera eller något mer dränerande?

N
Kapsyl Kapsyl skrev:
Vad har du för mark under tjäldjupet, lera eller något mer dränerande?
Uppbyggd mark på fyllnadsmassor, så alternativet är såfall ut i diket bakom huset. Vill undvika att underminera marken.

N nergal skrev:
Uppbyggd mark på fyllnadsmassor, så alternativet är såfall ut i diket bakom huset. Vill undvika att underminera marken.
Diket låter väl bra, eller?

N
pacman42 pacman42 skrev:
Diket låter väl bra, eller?
Det är ju problemet med att dra det dit. Röret skulle såfall gå mellan hus/garage och där går det kulvert för el (kanske inte är problem, men gäller att inte krocka antar jag). Det största problemet är väl egentligen hur man får ut det ur huset, genom vägg(?).

Om man nu skulle gräva ner avloppsför för det här, är det samma dimension som för dränering, dvs, vanliga avloppsrör (110mm?). Men det känns som ett sådan ut genom vägg, är _väldigt_ grovt.

Hmm, slang till en nedgrävd plasttank vid diket. Alltihop på frostfritt djup.. Sen en dränkbar länspump som tömmer tanken i diket.

N nergal skrev:
Det är ju problemet med att dra det dit. Röret skulle såfall gå mellan hus/garage och där går det kulvert för el (kanske inte är problem, men gäller att inte krocka antar jag). Det största problemet är väl egentligen hur man får ut det ur huset, genom vägg(?).

Om man nu skulle gräva ner avloppsför för det här, är det samma dimension som för dränering, dvs, vanliga avloppsrör (110mm?). Men det känns som ett sådan ut genom vägg, är _väldigt_ grovt.
Du kan ju köra slang hela vägen, varför skall du ha 110-rör? Jag har 3/4-tumsslang (eller om det kanske är entums?) den sträckan jag har utomhus idag, PEM kommer det att bli när jag gör min permanenta lösning under golvet - men jag kommer fortfarande att ha slang från vattenrenaren ned i PEM-slangen så att jag "lätt" kan flytta på vattenrenaren vid exempelvis städning av utrymmet.

N
pacman42 pacman42 skrev:
Du kan ju köra slang hela vägen, varför skall du ha 110-rör? Jag har 3/4-tumsslang (eller om det kanske är entums?) den sträckan jag har utomhus idag, PEM kommer det att bli när jag gör min permanenta lösning under golvet - men jag kommer fortfarande att ha slang från vattenrenaren ned i PEM-slangen så att jag "lätt" kan flytta på vattenrenaren vid exempelvis städning av utrymmet.
Det var en fråga om man behövde det :) En PEM-slang låter såklart mycket enklare.

Den är också rätt enkel att isolera om man behöver det...

• Gilla
nergal
  • Laddar…
N nergal skrev:
Det är för mycket vatten, 300L var 3:e dag. Skulle vi bygga vidare med ett filter till för eventuella andra åtgärdet så kan det dubblas. Har tänkt tanken med ett mellan-"filter" där man samlar slammet och sprider ut lasten över tid. Problemet är dock att sprida ut/ta bort slam kommer ändå ge extra tryck på reningsverket = dyrare drift (flockningsmedel etc).
Bara för tydlighetens skull så är det inte I närheten av 300liter smutsigt vatten.
Skulle bli förvånad om det är inärheten av 100liter som är aktuellt att ta hand om.
De andra 200literna kan du vattna gräsmattan med

Redigerat:
  • Gilla
nergal
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Bara för tydlighetens skull så är det inte I närheten av 300liter smutsigt vatten.
Skulle bli förvånad om det är inärheten av 100liter som är aktuellt att ta hand om.
De andra 200literna kan du vattna gräsmattan med
Och hur anser du att jag skall kunna särskilja dessa när alla dessa liter kommer ut genom samma slang?

• Gilla
Sågat
  • Laddar…
Farstatjej90
pacman42 pacman42 skrev:
Och hur anser du att jag skall kunna särskilja dessa när alla dessa liter kommer ut genom samma slang?
Du får sätta ett Y så det blir två slangar

• Haha
Sågat och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vill du ha ett förslag som är mekaniskt,
Elektriskt eller teoretiskt?😉

Är järnet magnetiskt? Bara nyfiken...

//

A Alexn72 skrev:
Vill du ha ett förslag som är mekaniskt,
Elektriskt eller teoretiskt?😉
Praktiskt

pacman42 pacman42 skrev:
Praktiskt
Då har du 2 alternativ att välja mellan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.