Hej!

Har fått psykbryt #18 på det här förb***ade köket nu.

Köpt ny fläkt för den gamla var från 2008 och fungerade inte längre. Så ska bygga in den i skåpet. Skåpsstommen är 50cm bred.

Köpte därmed en 50cm bred fläkt så allt blir jämnt. Men eftersom gångjärnet för dörren på insidan sticker ut, så går det ju inte att få in fläkten. Alla modeller har precis samma begränsning.

Är det alltså dödsdömt att ha en inbyggd fläkt?

#fläkt #kök #bygg

• Öppet köksskåp med matvaror och en fläktkanal, utrymme för fläkt ovanför en spishäll syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inbyggnad av köksfläkt i ett 50 cm brett skåp med dörrgångjärn som förhindrar installation, omgivna av matvaror och hushållsföremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad jag alltid har sett så sätter man köksfläkten under skåpet…..

S sebbus skrev:
Hej!

Köpt ny fläkt för den gamla var från 2008 och fungerade inte längre. Så ska bygga in den i skåpet. Skåpsstommen är 50cm bred.

Köpte därmed en 50cm bred fläkt så allt blir jämnt. Men eftersom gångjärnet för dörren på insidan sticker ut, så går det ju inte att få in fläkten. Alla modeller har precis samma begränsning.

#fläkt #kök #bygg
Snälla nån... ta bort luckan och montera fläkten. Gångjärnstrasslet löser du sekundärt. Vackrast är givetvis att fräsa in det i luckan där det får plats, spackla och lackera - lämna bort jobbet o du känner dig osäker på det där.

R roger.lehrberg skrev:
Nja, det är inte alls ovanligt att köksfläkten är inbyggd. Se exempelvis [länk]

Ikeas fläkt är dock smalare längs fram så gångjärnen får plats.
Äpplen och Päron....
Fläkten du länkar till är gjord för inbyggnad, TS fläkt ser onekligen ut som den är gjord för att monteras under ett skåp.

S sebbus skrev:
Hej!

#fläkt #kök #bygg
Vad är det för fläkt?

K Kontoristen7 skrev:
Äpplen och Päron....
Fläkten du länkar till är gjord för inbyggnad, TS fläkt ser onekligen ut som den är gjord för att monteras under ett skåp.
Jag ber om ursäkt att jag i min okunskap inte såg alla de detaljer på TS bild som avslöjade exakt modell och att den var specifikt utformad endast för att monteras under ett skåp och absolut inte i. Jag skulle uppskatta om du ville upplysa mig om vad det var jag missade så att jag inte upprepar misstaget.
För övrigt svarade jag bara på kommentaren att man alltid sätter köksfläkten under skåpet, och visade bara på ett konkret exempel på när så är fallet. Jag har aldrig uttalat specifikt om vad som gäller för TS fläkt.

För att återkoppla till ursprungsfrågan så tror även jag att lösningen med att flytta upp gångjärnet kan vara ett bra sätt att behålla det utvändiga utseendet. Beroende på utformning av TS specifika fläkt kan det behövas ytterligare modifiering av bottenskivan i skåpet samt att eventuellt flytta anslutningsslangen från högerkant till mitten om jag uppfattat bilden korrekt, vilket inte borde vara några större problem.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.