H
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Vi satte in en ny badrumsdörr med karm och allt nu i våras. Den låter ingenting och när jag "smäller" igen den så är det nån dämpning i karmen så det låter inget alls. Inte ens när jag vrider runt badrumslåset så låter det. Allt är dovt och ognissligt och den kommer från ett helt vanligt byggvaruhus. Hade vi en väldigt bra snickare kanske som byggde noggrant och bra?

Orginaldörrarna från 1939 skramlar och låter som pistolskott, men dem behåller vi så klart för de funkar som de ska och passar huset :).
Härligt, har du någon länk? Fabrikat ?
 
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Gottar oss på hotell i Kroatien:)
Kan då givetvis inte låta bli att på alla möjliga byggnadstekniska saker här.
Blev bl.a. imponerad av innerdörrarna som känns väldigt gedigna och tysta.
Dörrlåsen är magnetiska och låser och öppnar sig i princip helt ljudlöst.
Gångjärnen och tätningslisterna känns också riktigt bra.
Min fråga är varför jag nyligen köpte nya innerdörrar och karmar som lika gärna kunde vara 30 år gamla?
Är Sverige så efter eller har jag missat något?
Bodde nyligen på ett nybyggt hotell i Malmö och där smällde badrumsdörren och låset så man blev rädd:surprised:
[bild] [bild] [bild]
Om du går och kolla sådant: Hur öppnar ytterdörren till vanliga villor i Kroatien? I Sverige alltid utåt, i Tyskland alltid inåt. Ingen som vet varför.
 
  • Gilla
Mattias00 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Om du går och kolla sådant: Hur öppnar ytterdörren till vanliga villor i Kroatien? I Sverige alltid utåt, i Tyskland alltid inåt. Ingen som vet varför.
Det finns många sådana skillnader men det mest påtagliga är väl att vi tycker vi har det på rätt sätt och alla andra fel sätt.........vi gör rätt och andra fel. Vi är bäst som jag nämnde tidigare......typiskt svenskt.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Om du går och kolla sådant: Hur öppnar ytterdörren till vanliga villor i Kroatien? I Sverige alltid utåt, i Tyskland alltid inåt. Ingen som vet varför.
Att öppna dörrar inåt är totalt ofog. Men min ytterdörr öppnas inåt, men ofog är det och hade vänt på det om det gick
 
  • Gilla
MinimalistWannabe och 2 till
  • Laddar…
Tyskland vill ha inåtgående dörrar av gammal tradition. Gästen skall välkomnas in och inte mötas av en dörr i ansiktet, har jag fått förklarat för mig. I Sverige vill vi ha utåtgående dörrar vid utrymning. Utåtgående fönster och dörrar tätar också bättre vid regn med hård blåst.
 
  • Gilla
MinimalistWannabe och 6 till
  • Laddar…
Bodde i nyrenoverad lägenhet för uthyrning i Kroatien i somras. Otroligt fina, gedigna och tysta dörrar. Nog bland de finaste jag sett (som jag tänkt på). Var tydligen inte super dyra heller. Gjorda av någon lokal förmåga.
 
S Sputnic skrev:
Tyskland vill ha inåtgående dörrar av gammal tradition. Gästen skall välkomnas in och inte mötas av en dörr i ansiktet, har jag fått förklarat för mig.
Det har jag aldrig hört talas om fast jag är uppväxt där.
Det med utrymning tror jag inte riktigt på för i restauranger är det tvärtom: Tyskland utåt (pga utrymning), Sverige inåt.
Nej, jag tror att det är tradition sedan försöker man hitta förklaringar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag jobbar offshore, och där går alla dörrar mot "säkra" områden alltid utåt för att inte utgöra en risk just vid utrymning.
Tänk på branden på Scandinavian Star där dom hittade högar av döda människor innanför stängda dörrar som gick inåt.
(Jag har varit på kurs tillsammans med en av dykarna som var med och bärgade döda därifrån, han hade riktigt ruskiga historier därifrån. )
 
B brozinic skrev:
Du menar ASSA lås som man kan peta upp med ett bladmått eller?
Haha. Ja kära ASSA. Världens enklaste lås att bryta upp. Fanns mängder av filmer på youtube som visade hur barnsligt enkla och dålia ASSAs konstruktioner är

Men bra relationer med journalister gjorde att man kunde tysta ner detta i Sverige.
 
T TobbeP skrev:
Jag jobbar offshore, och där går alla dörrar mot "säkra" områden alltid utåt för att inte utgöra en risk just vid utrymning.
Tänk på branden på Scandinavian Star där dom hittade högar av döda människor innanför stängda dörrar som gick inåt.
(Jag har varit på kurs tillsammans med en av dykarna som var med och bärgade döda därifrån, han hade riktigt ruskiga historier därifrån. )
Att Scandinavian star aldrig fick en vettig utredning är största rättsskandalen i nordisk historia.
Man mördade över 100 människor för 20 miljoner i försäkringspengar...
 
  • Gilla
  • Arg
katos och 3 till
  • Laddar…
OT: så är det ju pinsamt just hur dåliga svenska innerdörrar är. Det är som om det är "standard" att det ska vara så hög ljudgenomsläppning som möjligt, Lätta ihåliga dörrblad och plastig ytfinnish a la 60-tal.

När man köper bilar kollar man om dörrarna skallrar. men köpa ett hus för flera miljoner så verkar det som om dörrarna SKA vara så dåliga som möjligt då det speglar "Svensk Kvalitet" ;)
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Det med utrymning tror jag inte riktigt på för i restauranger är det tvärtom: Tyskland utåt (pga utrymning), Sverige inåt.
Som jag minns det när jag var ung så gick även dörrar på banker, affärer etc. utåt men sen blev det allt mer inåtgående på de ställena och jag har för mig att det skulle hänga ihop med att det då blir svårare för en rånare att fly.
 
Att dörrar från lokaler öppnar inåt hänger väl mest på att dessa dörrar oftast öppnas rakt ut på trottoar eller motsvarande? Väldigt opraktiskt då att smälla till eller vara i vägen för fotgängarna utanför.
 
  • Gilla
leif_eriksson och 2 till
  • Laddar…
Byggbranschen är ju tyvärr en av de branscher där internationell standardisering står helt still.

Att "vi gör rätt och de gör fel" skulle vara något typiskt svenskt ger jag inte mycket för, det är snarare en universell mänsklig egenskap.
 
  • Gilla
  • Arg
Zaqui- och 3 till
  • Laddar…
N Yindysagh skrev:
Jag har renoverat ett hus på British Isles och blev positivt förvånad över den elektriska installationen. Nu är jag inte elektriker men jag upplevde att standarden eller kraven på elektriska installationer verkar högre på British Isles än i Sverige.För de som orkar kan det vara värt att köpa från olika Europeiska länder tror jag.
Driver du med oss? De brittiska öarna har ju överlag ringmatade enfas-installationer där man förlitar sig på att apparaterna avsäkras med glasrörssäkring i stickproppen. Detta för att spara koppar som det var brist på efter kriget...
 
  • Gilla
  • Haha
ViktorHg och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.