Jag gör just nu ett hål i bjälklaget mellan övre plan och vindsplan för att få in en bredare trappa.
Det påverkar tyvärr två stycken underarmar av takstolarna.
Hålet utgörs av blå linje.
Den berörda delen på respektive underarm är markerad i rosa.
Bild 1: övre plan
Bild 2: vindplan. Röda strecken visar mitt förslag på omlottlagda underarmar.
Bild 3: vindplan. röda streck symboliserar vad jag uppfattat som en klassisk avväxling. Detta vill jag undvika.
Svenskt trä skriver följande: https://www.traguiden.se/konstrukti...asar/omlottlagda-takasar/omlottlagda-takasar/
Är det någon som har erfarenhet eller visdom att dela kring mitt förslag med omlottlagda bjälkar istället för ”klassisk avväxling”?
Det påverkar tyvärr två stycken underarmar av takstolarna.
Hålet utgörs av blå linje.
Den berörda delen på respektive underarm är markerad i rosa.
Bild 1: övre plan
Bild 2: vindplan. Röda strecken visar mitt förslag på omlottlagda underarmar.
Bild 3: vindplan. röda streck symboliserar vad jag uppfattat som en klassisk avväxling. Detta vill jag undvika.
Svenskt trä skriver följande: https://www.traguiden.se/konstrukti...asar/omlottlagda-takasar/omlottlagda-takasar/
Är det någon som har erfarenhet eller visdom att dela kring mitt förslag med omlottlagda bjälkar istället för ”klassisk avväxling”?
Tack Mats!Mats-S skrev:
Hålet är 1935 x 1350 (blå linjer)
CC avstånd på underarmarna 910 mm
Ytterkant befintlig regel till murstock: 140 mm (nedre i bild)
Ytterkant befintlig regel till sovrummen: 200 mm (övre i bild)
Längd på överlappningen kan i princip vara hur lång som helst. Men för exemplets skull - låt säga 1000 mm.
Det är önskvärt att laska på en regel (1000 mm) på befintlig regel och sedan skarva med ytterligare en regel utanför (1935+1000+1000 mm). På detta sätt skulle ca 90 mm frigöras åt båda håll, dvs trappans bredd begränsas inte till 910 mm utan 1090 mm.
Men om det förstör konstruktionen med en 45 mm regel mellan befintlig och ny så är det fortfarande önskvärt att kunna lägga en ny regel omlott enligt bild 2. Då blir det 45 mm frigöras åt båda håll, dvs trappans bredd begränsas inte till 910 mm utan 1000 mm.
Eftersom hålet är 1350 mm brett och en underarm på varsin sida endast behöver vara 45 mm kloss an mot murstock respektive vägg så hade man med samma metod kunnat åstadkomma ett hål på 1270 mm. Det skulle dock kräva två st 45 mm regler utanpå varandra innan den nya regeln byggs på. Det kanske blir lite väl brett överlapp, även om överlappet kan vara väldigt långt?
Klicka här för att svara