Hej

Någon som känner till om det finns, och var, en omkastare som man kan sätta på duschblandaren för att ansluta två handduschar till en blandare, så att man kan välja vilken handdusch vattnet skall komma ur, och om man i ett tredje läge kan få till bägge samtidigt så är det ett plus.

Mvh Thomas

Hej
Fm Mattson har en omkastare som man kan sätta på en duschblandare, den används främst för att ha i kombination med en takdusch, då man kan växla mellan takdusch och handusch, men i praktiken skulle det även gå att växla mellan två handduschar, du har förmodlingen en haltummsgänga nedåt på din blandare då skulle du kunna montera den här omkastaren direkt på, det är en lekande haltumsgänga på den, och sedan kommer en slang att anslutas som nu men längre ned och en snett uppåt, det är ju inte så bra då slangen kommar att gå sönder efter ett tag men då kan man montera en anslutningsvinkel halvtum med lekande mutter antingen en 90gradig eller en 30gradig, men jag skulle föredra en 90gradig. Sen vet jag inte hur det skulle fungera med båda samtidigt, kanske skulle fungera om man ställde omkastaren mitt i mellan men trycket skulle antagligen bli ganska dåligt. Här kommer beteckningarna på grejerna
Duschomkastare krom rsk nr. 818 64 47
Anslutningsvinkel krom 90gradig rsk nr. 431 66 92
Anslutningsvinkel krom 30gradig rsk nr. 431 66 93
Lycka till

Hejsan

Ok, tack för svaret. Hittade den varianten också efter lite letande, och någon liknande med något bättre vinkel, men hade hoppats på något lite mer estetiskt.

Ja det snyggaste är ju att bygga en själv tycker jag men då måste du kunna täta gänger, alltså du gängar på ett förkromat t-rör med intvändiga halvtumsgängor och sedan en "ballofix"(ventil) förkromad med utvändiga halvtumsgängor i båda sidorna, då står det en ventil åt båda hållen, alternativt att man sätter två vförkromade vinklar utvändig på ena sidan och invändig på andra sidan och sedan ballofixerna i där, då kommer ballofixerna stå rätt ned, bättre för slangarna.
Men supersnyggt tror jag aldrig att du kan få det, när man vill använda det som du vill brukar man montera två duschblandare istället så har man inte det problemet, utan att tappa tryck.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.