Jag har en äldre FM Mattsson-duschblandare som jag försöker byta "omkastarkolv" till. Orsaken till bytet är att det rinner vatten ur både duschmunstycke och tapp oavsett i vilket läge vredet är i, och jag förstod det som att ett byta av kolven kunde lösa detta.

Jag har nu kommit till läget då jag ska föra ut kolven nedåt, ut ur blandaren, men den kommer bara ut en halv centimeter nedåt, sedan tar det stopp, som om kolven är för stor. Se bilder. Enligt FM Matssons kundsupport ska kolven kunna föras ut nedåt med handkraft, och om inte så rekommenderar de att kontakta en rörmokare.

Kanske är det någon rörmokeri-kunnig här på forumet som vet vad en rörmokare skulle börja med att prova, eller vad som kan vara fel? Tänkte om det finns något jag kan testa själv, innan jag ringer en rörmokare. Tack på förhand.

Explosionsritning av äldre FM Mattsson-duschblandare som visar kolv, spindel, låsring och gammalt vred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FM Mattsson-duschblandare mot vita kakelplattor, med metallvred och duschslang kopplad till vänster.
Skapa konto

Närbild av en FM Mattsson-duschblandare visar en del av omkastarkolven som sitter fast och sticker ut ur blandaren.
Skapa konto
FM Mattsson-duschblandare med delvis synlig omkastarkolv som fastnat och behöver bytas ut; bilden visar insidan av blandarens öppning.
Skapa konto

Närbild på delvis utdragen omkastarkolv i en äldre FM Mattsson-duschblandare med stopplats i rörelse.
Skapa konto

Redigerat:

Bästa svaret

MultiMan
Ser ut som sexkantig invändig mutter på bild 2. Kan vara att du måste skruva ur den för att få plats att dra ut kolven.

• Gilla
Matilda-
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Ser ut som sexkantig invändig mutter på bild 2. Kan vara att du måste skruva ur den för att få plats att dra ut kolven.
Jag förstår, okej. Så skulle det kunna vara. Vilket verktyg använder man potentiellt för att skruva invändig sexkantig mutter? :) Någon typ av insexnyckel?

MultiMan
Det bör det vara! Kanske ihålig, alltså som en hylsa fast med sexkantig utsida om inte ventilen går att skjuta undan och är i vägen.

MEN, jag hittade en tråd i forumet där proffsrörmokaren @Krilleman har skickat länk till rsv-databasen och normalt sett (om än inte exakt samma blandare) ser det ut som att ventilen ska ut nedåt: https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_10_8913212.pdf

https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-byte-av-omkastarinsats-pa-fm-mattsson-blandare.535066/

• Gilla
Matilda-
  • Laddar…
Tack för svar. Ja, det ser ut på instruktionen som att kolven ska ut nedåt. Dock har jag ingen tillräckligt stor insexnyckel i nuläget så jag provade att lossa den övre insexmuttern, vilket inte fungerade, den satt för hårt fast, även efter att ha sprutat på 5-56. Någon som har tips på hur man bäst lossar insexmuttrar som sitter fast? Börjar verkligen vilja kunna använda min egen dusch nu efter ett par dagar så det lutar åt att betala dyrt för en rörmokare som får fixa detta :/. Suck, jag var så nära.

Duschblandare med synliga rör och en insexnyckel insatt i en insexmutter på övre delen av blandaren, monterade på vita kakelplattor.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.