Byggahus.se
Hej.
Skulle behöva lite input från folk som kan (eller som jag lär genom misstag ;)
Jag ska bygga om min kallvind till förråd och sätta in vindstrappa. Det är lösvirke, 1974 (myrsjö) kallvind med synlig isolering (gullfiber) mellan takstolarna. cc ca 120 mellan takstolar (varierar lite...).

Det jag tänkte är att lägga råspont över takstolar men lämna lite ytterkant för att inte täcka luftspalten där. So far so good. Dock så har jag par frågor.
1. om jag ska lägga ny isolering på vissa platser där jag ändå ska rensa för trappa och lite där det varit en läcka... vilken är bra och dammar/kliar minst (tänkte köpa på byggmax).
2. jag skulle vilja lägga någon typ av "duk" eller papp eller dylikt över vissa delar av isoleringen som INTE täcks av råsponten. Syftet är bara att slippa damm. Antar jag behöver något som inte stoppar luft men hindra damm... har ni tips? typ en duk som inte är ett problem att sätta utan låter luft gå...
3. Jag har ett RÖR som går från skorsstensstocken (150mm plåt) ut upp i en kåpa på taket. Det har suttit en oljepanna i huset och det finns en öppen spis. Är detta rör endast för ventilation (finns en ventil i stocken i tvättstugan) eller är den för något viktigt? (har satt ny ventilation i tvättstugan nämligen så tänkte ta bort röret.
4. Jag har två ventiler ut på kallvinden, en i var gavel. För att bättra på ventilation (blir VAARMT på sommaren) så tänkte jag sätta en fläkt i en som drar ut luft... är det en dum ide? problem eller ok? har ni tips på en så mottas det varmt.

TACK!!!

Med vänlig hälsning,
T

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.