Jag köpte en bostadsrätt. Ursprungligen var det en 3:a men säljaren hade gjort om den till en 2 :a men fick inte den såld så han satte upp väggen igen så att det blev en 3:a. Detta stod inte i prospektet och nämndes inte av mäklaren.
1. När jag skulle flytta golvlisten så går denna tvärs igenom den nya väggen.
2. Den nya väggen mellan 2 sovrum består endast av gipsskivor. Ingen isolering. Påpekar att detta är inte standard mellan 2 sovrum.
3 Upptäcker efter ett tag att taklampor är ihopkopplade så att man tänder och släcker bägge rummen.
4. Köksavloppet läcker vid inflyttning. Var tätt vid visning.
5. En takanslutning till takkrona är oansluten till omkopplare.

Påtalar detta för mäklare och säljare men får nobben av båda. Tycker att jag skulle sett detta vid visning.
Har jag någon möjlighet att få någon ersättning eller hjälp vid åtgärdade ?
Hur lång är preskriptionstiden?

Otur och dåligt undersökt skulle jag kalla det. Inget utom möjligtvis läckage i avloppet kan vara ett fel i lagens namn. Var det dyrt/svårt att stoppa läckaget?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Perolofm skrev:
1. När jag skulle flytta golvlisten så går denna tvärs igenom den nya väggen.
Låter lite B men enklast är väl att såga av listen där den går in i väggen så går den att ta bort.

P Perolofm skrev:
2. Den nya väggen mellan 2 sovrum består endast av gipsskivor. Ingen isolering. Påpekar att detta är inte standard mellan 2 sovrum.
Det är inte helt ovanligt att innerväggar är tomma. Så var det i min första lägenhet som var byggd på 70-talet. Och det kom upp i någon tråd nyligen att nyproduktion tydligen byggs så om man inte betalar extra som tillvar för isolering i innerväggar.

P Perolofm skrev:
3 Upptäcker efter ett tag att taklampor är ihopkopplade så att man tänder och släcker bägge rummen.
Ännu en B-lösning.

P Perolofm skrev:
4. Köksavloppet läcker vid inflyttning. Var tätt vid visning.
Låter inget bra. Varför läcker det? Har man rengjort vattenlåset och missat att skruva ihop det korrekt vid flyttstädningen? Eller är det någon större?

P Perolofm skrev:
5. En takanslutning till takkrona är oansluten till omkopplare.
Så el är inte framdraget till denna punkt?

P Perolofm skrev:
Påtalar detta för mäklare och säljare men får nobben av båda. Tycker att jag skulle sett detta vid visning.
Har jag någon möjlighet att få någon ersättning eller hjälp vid åtgärdade ?
Hur lång är preskriptionstiden?
Det låter tufft att få ersättning för detta. Jag antar att du har gått på visning och uppmanats skriftligen i överlåtelseavtalet att undersöka lägenheten som du köpte i befintligt skick.

• Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.