Jag ska sätta träpanel på mit attefallshus. Tidigare när jag spikat ytterpanel har jag först strukit med järnvitriol. Den här gången tänker jag inte behandla virket alls, utan bara låta träet exponera sin nakenhet och lugnt och försiktigt få den gråa färg som naturen bestämmer. Jag tycker det blir en snyggare grå färg på det sättet, än med järnvitriol. Det påstås ju också att virket är minst lika hållbart obehandlat. Eftersom Attefallshuset inte är så stort kan jag kosta på mig det experimentet, tänker jag.
Nu när jag fått virket från sågverket slår det mig att bräderna är hyvlade på ena sidan och ohyvlade på den andra. Jag frågade på sågen varför man egentligen hyvlade bräderna så. Anledningen är tydligen att man vill få bräderna jämntjocka. Det verkar inte finnas någon annan konstruktionsmässig funktion i att det är hyvlat på ena sidan.
Nu är man ju van vid att vända den ohyvlade sidan utåt och jag undrar varför. Den enda logiska förklaringen till det jag kan komma på är för att det är lättare att få färgen att fastna i det ohyvlade, att det tränger lättare in i träet då.
Men nu ska jag ju inte måla och jag blir sugen på att vända den hyvlade sidan utåt istället. Det borde ju vara funktionellt. Avrinningen blir lättare och fasaden får ett lite mer skimrande uttryck. Jag tror det blir snyggare.
Men, finns det någon konstruktionsteknisk detalj här som jag bortser från? Har ohyvlat någon annan fördel som jag inte känner till?

Hej,
Du har så rätt för dig. Spika plankorna med hyvlade sidan ut!
Då spiken kommer synas extra mycket så hade jag lodat och handspikat dem. Kanske till och med lagt lite pengar på a2 rostfria spik beroende på budget.

fördelen med järnvitrol är att det blir jämnare. Det tillför dock ingenting alls i form av skydd. Har man galvade spik finns en liten risk att det blir rostränder om de blir våta.

• Gilla
Sandefall och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
S Sandefall skrev:
vända den ohyvlade sidan utåt
Smaken är som baken delad, men jag tycker absolut att det är betydligt snyggare med den råa sidan utåt. Eftersom du inte tänker ytbehandla panelen så är det viktigt att du köper riktig bra kvalitativ panel. Snabbväxande budgetpanel lär spricka sönder tämligen snabbt ...

Ang spikvalet så välj handspikad galvad, den biter fast i spikreglarna betydligt bättre än en glattig rostfri spik.

• Gilla
Sandefall och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Om man väljer panelspik som dessa så är det inget problem

[länk]
ohh shit, nu snackar vi spik i högre klassen :cool: Drygt 1kr st, så krök inte för många bara ;)

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
ohh shit, nu snackar vi spik i högre klassen :cool: Drygt 1kr st, så krök inte för många bara ;)
skrev ju det, ”beroende på budget” ;)

får inte sätta dem fel heller, då är det bara att såga ner panelen :crysmile:

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Hittar inga bra bilder på det nu. Men det kan vara ganska trevligt med ”Finspik”. Då TS förmodligen (?) inte skall behandla så är väl galvade spik helt ok.

1977bjorn 1977bjorn skrev:
Hej,
Du har så rätt för dig. Spika plankorna med hyvlade sidan ut!
Då spiken kommer synas extra mycket så hade jag lodat och handspikat dem. Kanske till och med lagt lite pengar på a2 rostfria spik beroende på budget.

fördelen med järnvitrol är att det blir jämnare. Det tillför dock ingenting alls i form av skydd. Har man galvade spik finns en liten risk att det blir rostränder om de blir våta.
Jag tänkte skruva upp panelen. Jag vet att jag skrev spika i inlägget, men vid närmare eftertanke är panelen på mitt stora hus skruvat. Det är mer praktiskt man man skulle behöva flytta någon bräda eller så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.