K
H heimlaga skrev:
Jag har ett pass som gick ut för cirka 10 år sedan undangömt här hemma. Att förevisa om ID-kortet försvinner. Helt olagligt men kräver de giltigt pass får de banne mig betala kostnaderna för det.
Jag blev av med plånboken i höstas och mitt pass hade gått ut, jag fick gå hela rundan och först skaffa pass för att kunna beställa nytt körkort. En lurig grej är ju dessutom att polisen kräver att man betalar Passets 400 kr direkt på plats.

Nu hade jag mina gamla föräldrar med för att intyga att jag var jag så de fick ju betala eftersom jag hade blivit av med plånboken.

C
K Kallebo skrev:
Men det blev ju brått att fixa nytt!
Råkade ut för samma grej.

Normalt brukar det inte vara något problem med körkort eftersom det automatiskt skickas ut förnyelsehandlingar när det börjar närma sig. Men jag hade fått en spricka i körkortet, väldigt batatellartat då den var i kanten och inte påverkade "trovärdigheten" på kortet, men det där gick så klart kärringen i postkassan på ICA igång på. Så jag tänkte att det var bäst att beställa ett nytt så man kunde hämta ut paket, men innan jag hunnit skicka in papperna så kom jag på att jag hade Skatteverkets ID-kort så jag började använda det istället.

Sen gick det några år innan jag upptäckte att körkortet hade gått ut ett helt år tidigare (så ofta tittar folk på bäst-före-datumet...). Efter kontakt med transportstyrelsen visade det sig att i och med att jag hade beställt hem förnyelsehandlingar så skickar det inte ut några nya när förfallotiden närmar sig, trots att de aldrig fått in handlingarna. Men det gör inte så mycket tyckte tjejen på transportstyrelsen, du har ju din behörighet ändå. Så jag "somnade om" och så gick det ytterligare något år innan det kom ett brev från transportstyrelsen att de funderade på att återkalla min behörighet eftersom jag inte förnyat körkortet :rofl:

Intressant att ingen här har nämnt Freja's ID.
https://frejaeid.com/

Har använt det rätt flitigt det senaste året och hittills har jag inte drabbats av något ställe som nekat mig att använda det. (Även om jag använde mitt gamla nationella id-kort senast jag hämtade ut ett nytt och pass)

På telefonen har jag även BankID, samtliga kreditkort via ApplePay och bilnyckeln.

Tappar jag mobilen så har jag allt på andra enheter också (och kan spärra telefonen)

Körkortet har jag oftast med mig i bilen, samt ett backup-kreditkort.
Kod på dörrarna till huset, så nycklar har jag enbart med mig om jag ska till jobbet.

TRJBerg
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Intressant att ingen här har nämnt Freja's ID.
[länk]

Har använt det rätt flitigt det senaste året och hittills har jag inte drabbats av något ställe som nekat mig att använda det. (Även om jag använde mitt gamla nationella id-kort senast jag hämtade ut ett nytt och pass)

På telefonen har jag även BankID, samtliga kreditkort via ApplePay och bilnyckeln.

Tappar jag mobilen så har jag allt på andra enheter också (och kan spärra telefonen)

Körkortet har jag oftast med mig i bilen, samt ett backup-kreditkort.
Kod på dörrarna till huset, så nycklar har jag enbart med mig om jag ska till jobbet.
Har FrejaeID. Men de flesta ställen jag skulle vilja använda det till tar inte det. Skaffade det som en backup till bankid.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Har FrejaeID. Men de flesta ställen jag skulle vilja använda det till tar inte det. Skaffade det som en backup till bankid.
När det gäller digitala tjänster så finns det gott om förbättringspotential ja. Väldigt många är inskränkta till enbart BankID.

Men är det några fysiska ställen där du vill använda Freja eID som du blir nekad?

TRJBerg
När det gäller digitala tjänster så finns det gott om förbättringspotential ja. Väldigt många är inskränkta till enbart BankID.

Men är det några fysiska ställen där du vill använda Freja eID som du blir nekad?
Nej, inga fysiska ställen. Fast jag kommer inte ihåg om FrejaeID fungerar om man ska hämta ut paket.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Nej, inga fysiska ställen. Fast jag kommer inte ihåg om FrejaeID fungerar om man ska hämta ut paket.
Jodå, det fungerar utmärkt!

TRJBerg
Jodå, det fungerar utmärkt!
Tydligen (kollade hos Postnord). Vet du om främst DHL, Shenker och Bring godkänner FrejaeID?

Just för körkort och legitimation så har jag alltid passet liggandes i ett brandsäkert skåp hemma i lägenheten.

Gällande betalkort så har jag en fru som löser ut mig :D

Sen tar de flesta butiker swish nu, eller samsung pay, så om jag verkligen måste betala något under de 3-4 dagar det tar att få ett nytt kort så löser det sig.

@
TRJBerg TRJBerg skrev:
...har ni backuprutiner?

Dvs har ni, och hur, förberett för en sådan händelse?
Har börjat fundera på det nyligen och konstaterat att det vore en mindre katastrof.

Funderar själv på att ha en "backupplånbok" hemma med eget kontokort, id, kontanter mm.
Hur många har du tappat? Är själv 40 - och har inte tappat en enda. Känns rätt onödigt att ha en backupplånnbok. Men det är klart.... Tappar du din en gång per år.... Så kanske det är en bra idé...

... Fast då är kanske frågan varför din plånbok försvinner hela tiden ;)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Dubbla bankid en på jobb mobilen och en på min privata och jobbmobilen släpar jag väldigt sällan omkring med. Ett kreditkort som alltid ligger hemma sen pass som ju ligger hemma och körkort som man har med sig, Plus att kreditkorten ligger i mobilen med för säkerhets skull. Så länge som jag inte blir av med plånbok mobiltelefon och huset samtidigt så borde det inte vara några problem

TRJBerg TRJBerg skrev:
Tydligen (kollade hos Postnord). Vet du om främst DHL, Shenker och Bring godkänner FrejaeID?
Shenker har de med på sin första-sida och jag har använt det både för att hämta ut och ta mot DHL och Bring.

Dvs inga problem alls.

När det gäller praktisk backup med en extra fysisk uppsättning ID och kreditkort så är det något jag kör med under utlandsresor. Men det är ju mer för att konsekvenserna kan bli större än vanligt.

P
F frause skrev:
Haha! Det hade varit snyggt att införa det just i år...
Nationellt id kort har dock knappt vart något problem. Jag kom på att det kanske kunde vara bra att ha något man kan resa på om man skulle mer än bara till danmark där körkort räcker.

Så fick en tid på 3 veckor sen en vecka tillverkning för 100 kr. Hade dock hellre betalt fullpris så de kunnat betala löner till poliserna som fick sitta där.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Problemet är att det är samma bokningskö som till passen. Att du hade tur och fick en tid så snabbt säger inte så mycket.

Sen är det såklart mycket kortare leveranstid efter att man varit på stationen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.