TRJBerg
useless useless skrev:
Problemet är att det är samma bokningskö som till passen. Att du hade tur och fick en tid så snabbt säger inte så mycket.

Sen är det såklart mycket kortare leveranstid efter att man varit på stationen.
Man kan också söka skatteverkets IDkort.

Jag förstår inte... Vad ska hända om du inte har id-kort i ett par dagar?

TRJBerg
M mawno skrev:
Jag förstår inte... Vad ska hända om du inte har id-kort i ett par dagar?
Ett par dagar?

TRJBerg TRJBerg skrev:
Ett par dagar?
Ja? Tar 5 dagar hos Polisen. Förmodligen snabbare på bank/skatteverk/Transportstyrelsen om det kniper.

P
M mawno skrev:
Ja? Tar 5 dagar hos Polisen. Förmodligen snabbare på bank/skatteverk/Transportstyrelsen om det kniper.
8 veckor står det hos polisen för att ansöka. Plus en vecka för tillverkning.

Jag vill inte logga in nu. Men när jag fick min tid så kollade jag dock tider flera ggr om dagen. Men det är inte en vecka som du vill påskina =)

Pass och nationellt id-kort | Polismyndigheten (polisen.se)

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Har kreditkort hemma för nödsituationer som jag kan nyttja isf samt att jag alltid har kontanter hemma. Ett pass är liggande i ngn låda också så det är lungt för min del. :)

TRJBerg
M mawno skrev:
Inte i den värld jag lever i.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Körkort är egentligen inte en godkänd idhandling även om många accepterar det som sådan. Nationellt id behövs dessutom så fort man åker utomlands (inom EU).
Jag har behövt legitimera mig varje gång jag hämtat ut paket eller tagit emot paket. Och även i en del andra sammanhang. (Ja jag vet man det i vissa fall kan identifiera sig m h a mobilen).
F ö "lär"? Har du källa?
kör man bil så kollas det sällan inom eu

Fortfarande... vad ska du ha ID-kortet till? Jag har inte visat mitt på flera år...
Rkarlsson skrev:
8 veckor står det hos polisen för att ansöka. Plus en vecka för tillverkning.

Jag vill inte logga in nu. Men när jag fick min tid så kollade jag dock tider flera ggr om dagen. Men det är inte en vecka som du vill påskina =)

Pass och nationellt id-kort | Polismyndigheten (polisen.se)
Gick snabbt för mig iaf... Oavsett så finns det en uppsjö andra id-kort än Polisens. Fortfarande ingen som förklarat vad man ska ha id-kortet till.

M mawno skrev:
Fortfarande... vad ska du ha ID-kortet till? Jag har inte visat mitt på flera år...

Gick snabbt för mig iaf... Oavsett så finns det en uppsjö andra id-kort än Polisens. Fortfarande ingen som förklarat vad man ska ha id-kortet till.
Har du inte hämtat ut ett enda paket på flera år?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
engs
TRJBerg TRJBerg skrev:
...har ni backuprutiner?

Dvs har ni, och hur, förberett för en sådan händelse?
Har börjat fundera på det nyligen och konstaterat att det vore en mindre katastrof.

Funderar själv på att ha en "backupplånbok" hemma med eget kontokort, id, kontanter mm.
Som lite allmänt tankspridd och professor kalkylig, har det hänt mer än en gång...

Har väl inga stora backuper trots det, försöker ha lite kontanter kanske. Har maxat antalet Bank-ID på tre olika enheter samt att jag numera har en spårare i plånboken samt på nyckelknippan. Kör Airtag men finns ju alternativ för de med äppelallergi. Har en minimal plånka lite större än en kreditkort i formatet, men den har ett fack med dragkedja för mynt där jag lagt spåraren.

Värst var det när jag var ute på fältjobb, tappade plånboken mellan kundbesöket och hotellet... lyckades få hotellet att ta betalt mot faktura till företaget och hade på den tiden rikskuponger som låg i bilen så jag kunde käka. Detta var också innan smarta mobiler, mobila bank-id etc.

Spärrade alla korten, men ett kreditkort mot mack gick inte spärra märkligt nog. Var ett vi fått ut genom arbetsgivaren. Sen på kvällen ringer nån och har hittat plånkan. Kontanterna borta men allt annat kvar.
Bensinmackskortet som inte kunde spärras rädda mig hem med både bränsle och bensinmackskorv.

Numera går jag bara runt med telefonen (och klockan).

Betalar med Apple Pay
Kan identifiera med FrejaID (men knappt använt det)
Hämta paket så kan man ju föridentifiera sig med Bank-ID på både PostNord, DHL och Schenker. Inte antingen ännu tror jag men drömt väl minst i den skaran.

Ska jag på resa så tar jag med plånboken men bara för leggets skull. Sedan Hornbach bytte sina kortläsare och numera accepterar blipp har jag inte behövt fysiskt kort en enda gång.

Otroligt skönt att inte ha med plånboken. Är det en normalt funtad polis så löser det sig annars får jag väl ta böterna för att inte ha körkort med har jag resonerat.

men jag förstår att alla inte är lika digitalt kunniga. Men efter 5 minuter instruktion som betalar min mamma också med telefonen. Lite meningslöst för hon har ju ändå väskan med sig

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Har du inte hämtat ut ett enda paket på flera år?
Jo men det gör jag med bankid.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg
Fick en paketleverans nyss. Han godkände inget annat än vanligt IDkort. Id på mobil kunde jag glömma.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Fick en paketleverans nyss. Han godkände inget annat än vanligt IDkort. Id på mobil kunde jag glömma.
Vem är han?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.