7 473 läst ·
93 svar
7k läst
93 svar
Om ni förlorar plånboken med id, kontokort, körkort mm...
Ja. Men det förutsätter att min inte glömt mobilen hemma (eller att man inte förlorat den).Unikt namn skrev:
F ö använde jag kontanter för att ge Ukrainska flyktingar lite pengar - enda sättet.
Gällande bank id och strulet med att skaffa nytt. De flesta banker accepterar att man har två Id:n parallellt. Jag har ett på telefonen och ett på plattan.
Och som många ovan körkort och Id kort/pass som backup.
Och som många ovan körkort och Id kort/pass som backup.
Apropå mobil som alternativ till plånbok.
Har man på sig en mobil men ingen plånbok tycker jag att man är mer sårbar. T ex ett idkort har bättre "driftsäkerhet" än en mobil. För en mobil kan nätet gå ner, tjänsten (swish, bankid etc) kan sluta fungera, batteriet kan ta slut och mobilen kan sluta fungera. Som jämförelse.
Har faktiskt f ö en reservmobil hemma (min gamla), håller den uppdaterad med appar, bankid osv.
Har man på sig en mobil men ingen plånbok tycker jag att man är mer sårbar. T ex ett idkort har bättre "driftsäkerhet" än en mobil. För en mobil kan nätet gå ner, tjänsten (swish, bankid etc) kan sluta fungera, batteriet kan ta slut och mobilen kan sluta fungera. Som jämförelse.
Har faktiskt f ö en reservmobil hemma (min gamla), håller den uppdaterad med appar, bankid osv.
Del av mitt svar verkar jag lyckats radera.TRJBerg skrev:
Men jag har en reservmobil som kan få bankid vid förlust av primär mobil.
Åker jag ifrån något så får jag väl vända.
"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"
Åkte ToR till jobbet en fredag när plånboken glömts där, ca2h med köer....bara för att upptäcka att den låg under förarstolen i bilen
Jo, så gör jag också. Men saker händer. Bl a har det hänt att jag glömt den i bilen (laddning). Nästan alltid har jag dock kommit på det snabbt och gått tillbaks och hämtat den direkt. Men förr eller senare lägger jag ifrån mig den t ex i en butik och tjuven är framme. (Nej jag brukar inte göra det, är noga med det, men ingen är felfri.)Mugmaz skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Unikt namn skrev:
Suck!TRJBerg skrev:
Jag använder kontanter mest när jag handlar på systemet.
Vill inte kunna bli utsorterad som en alkoholist genom deras datasystem
Fast min frisör tar inte kortbetalningar,
så där går 170 kr cirka fyra gånger per år också
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
TRJBerg skrev:
Ytterligare ett steg mot total samhällskollaps med tanke på att det är > 6 månaders väntetid hos polisen för att ens ansöka om pass/ID-handling.
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
Ingen plånbok alls. Ett kreditkort i vänstra byxfickan och 1000 kr kontant i höger byxfickan. Går inte att förlora eller stjäla.