Unikt namn
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag använder kontanter. Har faktiskt varit tillfällen senaste tiden jag måst använda dem, men jag har dem mest som backup.
Är jag ute på en marknad eller köper jultidningar/majblommor är det fler som tar swish än kontanter.
I vanliga mindre butiker är det vanligt med

TRJBerg
Unikt namn Unikt namn skrev:
Är jag ute på en marknad eller köper jultidningar/majblommor är det fler som tar swish än kontanter.
I vanliga mindre butiker är det vanligt med
Ja. Men det förutsätter att min inte glömt mobilen hemma (eller att man inte förlorat den).
F ö använde jag kontanter för att ge Ukrainska flyktingar lite pengar - enda sättet.

Gällande bank id och strulet med att skaffa nytt. De flesta banker accepterar att man har två Id:n parallellt. Jag har ett på telefonen och ett på plattan.

Och som många ovan körkort och Id kort/pass som backup.

• Gilla
perojonsson
  • Laddar…
TRJBerg
Apropå mobil som alternativ till plånbok.
Har man på sig en mobil men ingen plånbok tycker jag att man är mer sårbar. T ex ett idkort har bättre "driftsäkerhet" än en mobil. För en mobil kan nätet gå ner, tjänsten (swish, bankid etc) kan sluta fungera, batteriet kan ta slut och mobilen kan sluta fungera. Som jämförelse.
Har faktiskt f ö en reservmobil hemma (min gamla), håller den uppdaterad med appar, bankid osv.

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
D Donald-Duck skrev:
Det har varit ett förslag att införa samma regler i Sverige under 2022, men man har inte gjort det ännu.
Haha! Det hade varit snyggt att införa det just i år...

Unikt namn
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ja. Men det förutsätter att min inte glömt mobilen hemma (eller att man inte förlorat den).
F ö använde jag kontanter för att ge Ukrainska flyktingar lite pengar - enda sättet.
Del av mitt svar verkar jag lyckats radera.

Men jag har en reservmobil som kan få bankid vid förlust av primär mobil.

Åker jag ifrån något så får jag väl vända.
"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"

Åkte ToR till jobbet en fredag när plånboken glömts där, ca2h med köer....bara för att upptäcka att den låg under förarstolen i bilen :lying:

• Haha
straffarbete och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Och om du förlorar den?
Det gör jag bara inte.
Den ligger i min ficka när jag inte är hemma.
Känner den hela tiden annars.

TRJBerg
Mugmaz Mugmaz skrev:
Det gör jag bara inte.
Den ligger i min ficka när jag inte är hemma.
Känner den hela tiden annars.
Jo, så gör jag också. Men saker händer. Bl a har det hänt att jag glömt den i bilen (laddning). Nästan alltid har jag dock kommit på det snabbt och gått tillbaks och hämtat den direkt. Men förr eller senare lägger jag ifrån mig den t ex i en butik och tjuven är framme. (Nej jag brukar inte göra det, är noga med det, men ingen är felfri.)

Unikt namn Unikt namn skrev:
Kontanter används aldrig, så det är inte ett problem...
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag använder kontanter. Har faktiskt varit tillfällen senaste tiden jag måst använda dem, men jag har dem mest som backup.
Suck!
Jag använder kontanter mest när jag handlar på systemet.
Vill inte kunna bli utsorterad som en alkoholist genom deras datasystem :(

Fast min frisör tar inte kortbetalningar,
så där går 170 kr cirka fyra gånger per år också :D

• Gilla
  • Haha
nino och 4 till
  • Laddar…
Snailman
F frause skrev:
Haha! Det hade varit snyggt att införa det just i år...
Ja, det hade ju varit så otroligt korkat att göra just nu, så jag är faktiskt väldigt förvånad över att regeringen inte gjorde det ..

• Gilla
  • Haha
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
C
TRJBerg TRJBerg skrev:
"Från och med år 2022 ska bankerna endast godta id-handlingar som har utfärdats av Polismyndigheten, det vill säga pass och nationellt id-kort, enligt id-kortsutredningens förslag. Körkortet ska inte längre vara en statlig id-handling, eftersom det inte uppfyller tillräckliga säkerhetskrav."
:surprised:
Ytterligare ett steg mot total samhällskollaps med tanke på att det är > 6 månaders väntetid hos polisen för att ens ansöka om pass/ID-handling.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Just nu är det bara 8 veckors väntetid.

G
Nationellt id-kort och körkort i plånboken sen passet i kassaskåpet.

C
useless useless skrev:
Just nu är det bara 8 veckors väntetid.
Jasså? Sambon bokade tid härom veckan och fick tid i November.

Ingen plånbok alls. Ett kreditkort i vänstra byxfickan och 1000 kr kontant i höger byxfickan. Går inte att förlora eller stjäla.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.