1 891 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Om man köper
ett hus och skriver ett kontrakt och betalar in en handpenning på tio procent med ett senaste tillträdesedatum 2 två veckor framåt i tiden. Nu lyder frågan så här.. Vad händer om säljaren hastigt skulle avlida innan tillträdesedatumet?
Så borde det ju bli. Men säg att nån av arvtagarna skulle sätta sig på vrångan. Då borde de kunna häva köpekontraktet eller?? Om de nu hinner få reda på att deras morbror har skrivit under ett köpekontrakt medans han levde..
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Köpekontraktet slutar väl inte gälla för att den som skrivit på avlider. Dödsboet är ju ansvarigt för de affärer som behöver avslutas efter ett dödsfall.
En skillnad är väl att om dödsboet (i form av en trilksande arvinge) skulle vilja bryta kontraktet så finns det ju risk att det inte finns några tillgångar att få ut skadestånd från. För köparen lär ju ha ungefär samma rätt till skadestånd vid et ev. kontraktsbrott, men som sagt dödsboet ör ju en klart osäkrare betalare än en fysisk person.
En skillnad är väl att om dödsboet (i form av en trilksande arvinge) skulle vilja bryta kontraktet så finns det ju risk att det inte finns några tillgångar att få ut skadestånd från. För köparen lär ju ha ungefär samma rätt till skadestånd vid et ev. kontraktsbrott, men som sagt dödsboet ör ju en klart osäkrare betalare än en fysisk person.
Sedan är det en anna femma att det alltid är vanskligt att göra affärer med dödsbon eftersom det är i stort sett omöjligt att säkert veta eller ta reda på vilka som är delägare och som därför måste skriva på alla papper eller utfärda fullmakter.
Klicka här för att svara
