Bromsen till min 12 år gamla balkongdörr från Hornbach har börjat slira. När det blåser håller den inte emot i spärrläget (spanjolett).
Jag haar köpt en ny dörrbroms, men jag undrar hur jag ska kunna fästa den i karmen.
Den gamla bromsen sitter i överkant på karmen (bild 1) och den nya (bild 2) ska sättas dit.
Dels får jag inte loss den gamla. Jag har inte tagit i stenhårt.
Och dels undrar jag hur den nya ska kunna komma in i hållaren till den gamla. Den ska ju kunna rotera fritt i cylinderhållaren, men hur kan den komma in i hållaren?

• Dörrbroms 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrbroms 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stick in en skruvmejsel eller liknande och bänd loss bromsen ur fästet. Det är gjort för att kunna lossas, om man vill ställa upp dörren mer än bromsen tillåter.

Bänd mot fästet, inte mot karmen. Då finns en risk att fästet åker ur karmen istället för bromsen ur fästet.

Edit:

Den nya trycker du upp i fästet. Den sitter med ett fjädrande bleck.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Tyvärr verkar det som att karmfästet och armen sitter ihop och inte kan lossas från varandra. Skruvmejslarna bara böjer sig.
Jag förstår inte hur piggen på armen (bild 2) ska kunna sätta fast i en cylinder och kunna rotera i den.

Det gick. Med mer våld och ett koben.

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
R Rutred skrev:
Det gick. Med mer våld och ett koben.
Om det går trögt så kan man lägga ett stämjärn eller morakniv i mellan karm och arm/fäste så blir dom lätt kilformade sedan öppnar man dörren lite grann långsamt så särar fäste och arm på sig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.