Man har monterat hela den bakre långväggen snett.
4 väggblock är uppsatta så att väggen lutar utåt,ovanifrån. Hantverkarna måste ha glömt vattenpasset. Fel kan begås och jag är inte så besviken på snickaren, visst är det klantigt gjort men det jag är mest besviken och förbannad på är hur Skidstahus uppträder när något går snett. Det står på deras hemsida " nöjda kunder är vår bästa reklam" vilket måste betyda att missnöjda kunder är deras sämsta reklam. Så jag hoppas jag når fram till många med min missnöjdhet för någon bra reklam förtjänar verkligen inte Skitstahus.

Hej
Jag har en parallellgrej - inget om Skidstahus, men väl om kontrakt och betalningsplan. Vi har strul med vår kakel-Pelle, som inte gjort ordentligt fall i badrummet. Följden blir att vattnet rinner ut ur duschnischen, och inte ner i golvbrunnen.

Kakel-Putte försöker slingra sig på alla möjliga sätt, bla kritisera oss för att vi valt en pivothängd duschdörr istället för en med skena på golvet som håller kvar vattnet etc etc

Men - en tanke som slagit mig - är att lyftplanerna i entreprenadkontrakten inte täcker upp för fall när byggarna gjort fel. Vi har (som väl är) av olika anledningar 10% kvar på plattsättarens faktura, mot normala 5% till slutbesiktning. Men inte ens 10% är tillräcklig morot för att han ska komma och fixa till det han gjort fel - 6000 kronor är inga pengar för en plattsättare i Stockholmstrakten, som har mer jobb än han klarar av. I princip finns ju så mycket jobb att han kan slarva sig igenom 50-60 hus per år, och sen avstå en del slutbetalningar här och där, och ändå leva rätt fett (jag vet vad jag talar om - han gjorde fyra hus parallellt med vårt - under tre veckors tid).

Slutsats således - ta upp betalningsplanen för entreprenaderna redan när ni skriver kontrakt på husleveransen. Kräv att behålla minst 20-30 000 för varje entreprenad till slutbesiktning - annars väljer ni en annan husleverantör. På det sättet binder ni även upp husfirman, som annars inte är särskilt engagerade i entreprenörskontrakten om man inte bygger på totalentreprenad. (Vi byggde med Trivselhus - om ni hör av er kan jag även hänga ut Plattsättaren...)

::)

Börjar snart tro att vi måste sätta press på Konsumentlagarna på något sätt!

??? Jag har ju innehållit hela 35% som tur är, för det är det som värderingen av kvarvarande fel handlar om!

Jag hade stått mig slätt med 10%, som dessutom borde vara kvar när jag får ovanstående klart!

Så rådet som gavs är mycket bra

Helena med
Sverige Stugan

Självklart kan man inte kräva att leverantören av husmaterialet skall påverka ens egna entreprenörer att acceptera andra villkor än de som gäller i branschen och fastställts av konsumentverket (ABS 95). Även om leverantören rekommenderar entreprenören ifråga. Bygger man på delad entreprenad får man ju ta den risken själv och bör alltid kolla upp entreprenören, både ekonomiskt och hans sätt att utföra arbetet genom att begära referenser. Skall villkoren i avtalet ändras är det en förhandlingsfråga mellan beställaren och entreprenören.

Som byggherre med delad entreprenad (och även vid totalentreprenad) har man själv genom den kvalitetsansvarige ansvar för uppföljningen successivt under byggets gång i enlighet med den kontrollplan som fastställts vid byggsamrådet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.