Var hos en av de lokala sågarna för att kolla lite på ytterpanel. I runda slängar hälften av panelen hade kärnsidan ut, andra halvan hade kärnsidan in. Jag var sedan hos bygghandlarna och kikade, samma sak där. Ska man behöva sortera ut virket själv för att det ska bli rätt? Är det ingen som bryr sig längre?

Som jag lärt mig:
1. Kärnsidan är ut
2. Sätt panel i sågriktningen - lent när man stryker panelen neråt, strävt uppåt.

Hur ska man förhålla sig till modernt sågad ytterpanel?

Det fungerar inte i dagens sågverk, där en större dimension klyvs/sågas i två mindre och även hyvlas i ett moment. Då blir 50/50 med kärnsida.

Jag bara spikar upp den, det blir tillräckligt bra. Lägger tiden sedan på att behandla/måla.

• Gilla
Snikkarn
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det fungerar inte i dagens sågverk, där en större dimension klyvs/sågas i två mindre och även hyvlas i ett moment. Då blir 50/50 med kärnsida.

Jag bara spikar upp den, det blir tillräckligt bra. Lägger tiden sedan på att behandla/måla.
Det jobbiga är väl framförallt lock, där de med tiden bågnar utåt och det glipar in i kanterna. Men jag har också förstått att de flesta inte bryr sig. Kanske framförallt för att många idag inte längre klär med lockpanel?

När det gäller att det inte funkar i moderna sågverk så är det ett ju ett beslut taget av någon för att effektivisera, få ner priset osv. Men på bekostnad av kvalité.

• Gilla
jobbargubben och 1 till
  • Laddar…
Discharged Discharged skrev:
Det jobbiga är väl framförallt lock, där de med tiden bågnar utåt och det glipar in i kanterna. Men jag har också förstått att de flesta inte bryr sig. Kanske framförallt för att många idag inte längre klär med lockpanel?
Jag har bara satt med lockläkt och där är det inga problem. 3 tum i panelbrädan och sedan en 4 tum i lockläkten.

Var hos en av de lokala sågarna för att kolla lite på ytterpanel. I runda slängar hälften av panelen hade kärnsidan ut, andra halvan hade kärnsidan in.
Om panelen verkar rak och tätvuxen kan den ju vara köpvärd, brädorna som har kärnsidan åt fel håll kan du med fördel använda som glespanel i tak eller under golvvärme plåtar.

Om jag skulle köpa panel till fasad skulle jag föredra sågat virke,montera det stående och sätta läkt över springorna om det handlar om ett bostadshus och måla med slamfärg om det ska vara färg på fasaden (moderna plastfärger tycker jag man ska undvika då de ofta förkortar fasadens livslängd)

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
När det gäller att det inte funkar i moderna sågverk så är det ett ju ett beslut taget av någon för att effektivisera, få ner priset osv. Men på bekostnad av kvalité.
Det är länge sedan det infördes och jag kan bara relatera till mina 45 år som husägare då det varit så.
Jag utgår från hur dagens förutsättningar och bygger utifrån det.
Alternativt leta upp en såg som kan såga upp det man önskar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.