2 766 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Om bara en såg, vilken välja?
Hallå,
det kanske inte finns ett enda svar på det här men vad vet jag.
Vi skall ha ett halvfärdigt hus stående uppe till nästa sommar är det tänkt. Då skall det börjas med eget arbete, vi kommer att göra ett trädäck/altan, fixa färdigt en del innerväggar, sätta panel m.m. lite längre fram skall det ävan smällas upp en carport. Vi kommer att behöva såga fint, grovt, snett och allt däremellan.
Då tänkte jag så här, finns det en chans att skaffa en enda såg av något slag som fixar det mesta, alltså kap- gersåg med flexibilitet som heter duga.
M.a.o: Om jag bara skall köpa en såg, vad skall det då vara?
Tacksam för förslag
Vi skall ha ett halvfärdigt hus stående uppe till nästa sommar är det tänkt. Då skall det börjas med eget arbete, vi kommer att göra ett trädäck/altan, fixa färdigt en del innerväggar, sätta panel m.m. lite längre fram skall det ävan smällas upp en carport. Vi kommer att behöva såga fint, grovt, snett och allt däremellan.
Då tänkte jag så här, finns det en chans att skaffa en enda såg av något slag som fixar det mesta, alltså kap- gersåg med flexibilitet som heter duga.
Tacksam för förslag
Vi köpte vårat hus stomrest och den enda elektriska såg vi köpt är en Kap/ger-såg med glidfunktion från JULA för en tusenlapp.
Den klarar att kapa det mesta, från takpanel till två-tum-sex. Det som inte blir jättebra är lister, dessa blir lite fransiga som man måste frisera med kniven.
Där vi inte kommer åt med kap/ger kör vi med fogsvans.
Förrsten har vi en liten cirkelsåg från RUSTA också som vi kapar träskivor med.
Du kan ju köpa en kombi kap/ger/klyv från ex. DeWalt men detta blir ju betydligt dyrare och frågan är ju om det är lönt om det "bara" är ETT hus som skall byggas.
Den klarar att kapa det mesta, från takpanel till två-tum-sex. Det som inte blir jättebra är lister, dessa blir lite fransiga som man måste frisera med kniven.
Där vi inte kommer åt med kap/ger kör vi med fogsvans.
Förrsten har vi en liten cirkelsåg från RUSTA också som vi kapar träskivor med.
Du kan ju köpa en kombi kap/ger/klyv från ex. DeWalt men detta blir ju betydligt dyrare och frågan är ju om det är lönt om det "bara" är ETT hus som skall byggas.
Ha! Du sa inget om budget! Då får jag rekommendera Festool Precisio CS 70 EBPedda_P skrev:Hallå,
Tacksam för förslag
http://www.festool.se/cat_mediando/...02&bDisplay=y&title=Kapsågar PRECISIO
Ska du bygga på riktigt ska du ha en BYGGSÅG. Kostar en förmögenhet, och tung som attan. Men andrahandsvärdet är förmodligen oslagbart.
Kolla in:
http://www.ernex.no/nor/index.php?page=modeller
eller sök på Gjerdesågen.
Kolla in:
http://www.ernex.no/nor/index.php?page=modeller
eller sök på Gjerdesågen.
Klicka här för att svara