Hallå,

det kanske inte finns ett enda svar på det här men vad vet jag.
Vi skall ha ett halvfärdigt hus stående uppe till nästa sommar är det tänkt. Då skall det börjas med eget arbete, vi kommer att göra ett trädäck/altan, fixa färdigt en del innerväggar, sätta panel m.m. lite längre fram skall det ävan smällas upp en carport. Vi kommer att behöva såga fint, grovt, snett och allt däremellan.
Då tänkte jag så här, finns det en chans att skaffa en enda såg av något slag som fixar det mesta, alltså kap- gersåg med flexibilitet som heter duga.
M.a.o: Om jag bara skall köpa en såg, vad skall det då vara?

Tacksam för förslag

Vi köpte vårat hus stomrest och den enda elektriska såg vi köpt är en Kap/ger-såg med glidfunktion från JULA för en tusenlapp.

Den klarar att kapa det mesta, från takpanel till två-tum-sex. Det som inte blir jättebra är lister, dessa blir lite fransiga som man måste frisera med kniven.

Där vi inte kommer åt med kap/ger kör vi med fogsvans.

Förrsten har vi en liten cirkelsåg från RUSTA också som vi kapar träskivor med.

Du kan ju köpa en kombi kap/ger/klyv från ex. DeWalt men detta blir ju betydligt dyrare och frågan är ju om det är lönt om det "bara" är ETT hus som skall byggas.

Om du skall köpa bara en såg skall du köpa två ;)

som tidigare en kap gersåg av valfrit fabrikat OCH en Bosch GST 85

Kolla Dewalt 742 - kap/ger/klyvsåg. Just nu till halva pris på K-Rauta. Sök på forumet du kommer att hitta flera inlägg om 742-an.

kacklaren skrev:
Om du skall köpa bara en såg skall du köpa två ;)

som tidigare en kap gersåg av valfrit fabrikat OCH en Bosch GST 85

Eller tre. För inte vill man vara utan en cirkelsåg? Köp en billig rackare på jula.

Har varit och kikat lite på en Dewalt 707, började dregla lite, bra pris också även om den inte har så bred kapacitet, den känns vettig både nu och senare

Pedda_P skrev:
Hallå,

det kanske inte finns ett enda svar på det här men vad vet jag.
Vi skall ha ett halvfärdigt hus stående uppe till nästa sommar är det tänkt. Då skall det börjas med eget arbete, vi kommer att göra ett trädäck/altan, fixa färdigt en del innerväggar, sätta panel m.m. lite längre fram skall det ävan smällas upp en carport. Vi kommer att behöva såga fint, grovt, snett och allt däremellan.
Då tänkte jag så här, finns det en chans att skaffa en enda såg av något slag som fixar det mesta, alltså kap- gersåg med flexibilitet som heter duga.
M.a.o: Om jag bara skall köpa en såg, vad skall det då vara?

Tacksam för förslag
Ha! Du sa inget om budget! Då får jag rekommendera Festool Precisio CS 70 EB
http://www.festool.se/cat_mediando/...02&bDisplay=y&title=Kapsågar PRECISIO

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.