Hej!
Jag har en vägg mellan kök & vardagsrum jag vill ta ner. Jag har vart i kontakt med en konstruktör samt hustillverkaren men de är osäkra. Den kan vara bärande eller inte, om man sparat på virke eller inte.
Finns det någon duktig kamrat på forumet?
Bifogar bild på hur takstolarna ser ut samt ritningen.
Hus byggt -69/70, enplans. 15gr lutning. Ca 7m brett.

Vindsvåning med träbjälkar och isoleringsflis. Röd verktygslåda synlig på golvet. Brun toner. Oorganiserat utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med träbjälkar, spilld isolering, kartong, byggavfall, plastförpackning, oinrett, under konstruktion eller renovering.
Skapa konto
Vind med träbjälkar och golvet täckt av spån eller flis, upplyst av varmt ljus.
Skapa konto
Träbjälklag, isolering, oanvänd vindsutrymme, byggnadsmaterial, plastförpackningar, spånskivor, takkonstruktion, belysning, snickeri.
Skapa konto
Teknisk ritning, arkitektonisk plan, måttangivelser, handskriven notering, professionellt dokument, konstruktionsdetaljering.
Skapa konto
Teknisk ritning, sektion, dimensioner, träkonstruktion, tak, generiska mätningar, dold linje, skissad för hand.
Skapa konto

• Ritning eller plan med mått och markeringar, teknisk dokumentation, konstruktion eller arkitektur, något utvalt område.
    Skapa konto
Dom inringade är en hjärtvägg som ligger mitt i huset, Om du tittar så ligger takstolarna tvärs över den och då är dom bärande. Det ser ut att den totala längden som du vill bort är ca 7,5 meter lång. Vill du ha bort den så måste det räknas på av någon. Det är inte bara detta och kan kosta en bra slant att få till. En avlastningsbalk måste dit.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag tycker det ser ut som fackverkstakstolar och då brukar ingen innervägg vara bärande.
K Kyrkogatan18 skrev:
Den kan vara bärande eller inte, om man sparat på virke eller inte.
Det låter som att man misstänker att det har fuskats vid bygget och i så fall kan det ju redan idag vara för svagt byggt.

Ta in en bättre konstruktör, en äldre som vet mer om hur man byggde på den tiden.

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det ser ut som fackverkstakstolar och då brukar ingen innervägg vara bärande.

Det låter som att man misstänker att det har fuskats vid bygget och i så fall kan det ju redan idag vara för svagt byggt.

Ta in en bättre konstruktör, en äldre som vet mer om hur man byggde på den tiden.

Det är fackverkstakstolar.
Det är inte enkelt detta, många bud.
Inte helt enkelt att hitta en konstruktör som minns hur man gjorde på 70 talet. En sån är i regel 75+ år

De där takstolarna är inte byggda för att lägga last på en hjärtvägg. Så nej den är inte designad för att vara bärande. Det betyder dock inte att den inte tar någon last.

• Gilla
Öckeröhus och 1 till
  • Laddar…
Lägg en limträ på vinden och sov gott är mitt förslag. Såg inte ut som någon vind du lastar grejer.

• Gilla
Kyrkogatan18
  • Laddar…
B larry78 skrev:
Lägg en limträ på vinden och sov gott är mitt förslag. Såg inte ut som någon vind du lastar grejer.
Tack, kan du utveckla lite?
En limträbalk måste väl förankras på något sätt, för inte kan jag väl bara lägga den på vinden

Jag är ingen konstruktör, bara att den lösningen borde gå att lösa bara man kan få in balken via gaveln. Självklart måste allt fästas in men du slipper en synlig. Balken behöver ju även stå på pelare eller liknande.

• Gilla
Kyrkogatan18
  • Laddar…
Jag håller med Daniel om att det är en fackverkstskstol med upplag i ändarna. Sådana lärde jag mig beräkna en gång i tiden med via Cremonas kraftplan, https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Cremonas_kraftplan
Minns inte mer än att jag då i början av 80-talet var ganska bra på det och fick en 5:A i konstruktion bygg.
Skulle dock tro att det är helt riskfritt att ta bort väggen. Snölasterna borde även ha minskat de senaste decennierna då det knappt år vinter och snö längre.

• Gilla
Kyrkogatan18
  • Laddar…
BirgitS
K Kyrkogatan18 skrev:
Inte helt enkelt att hitta en konstruktör som minns hur man gjorde på 70 talet. En sån är i regel 75+ år
Personen behöver ju inte ha jobbat just när husen byggdes utan det räcker med en som har jobbat under lång tid och stött på hus från den tiden många gånger, till skillnad från någon som har jobbat i 5-10 år eller nästan bara med nybyggnation.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Sektionsritningen visar ju den bärande strukturen. Där skulle väggen varit med om den var bärande tycker jag. Men som sagt, den typen av takstol är självbärande. Den är inte byggd för att avlastas på mitten.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Sektionsritningen visar ju den bärande strukturen. Där skulle väggen varit med om den var bärande tycker jag. Men som sagt, den typen av takstol är självbärande. Den är inte byggd för att avlastas på mitten.
Vad menar du, en sektions ritning visar ett snitt i byggnaden och det som visas beror på var man gjort snittet.

Hjärtväggen går ju inte genom hela huset? Och sedan är dessa takstolar självbärande samt att du inte har någon vot eller vägg på sektionsritningen. Har du någon grundplan går det ju att kolla om det finns någon vot där.. men väggen är högst troligt inte bärande.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Det finns inget snitt helt utan innerväggar i huset. Så nej, så är det inte.

Ja, antingen eller.. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.